velkajärjestely menossa -pitääkö mun nyt perua se ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Siis sellainen on nyt tilanne, että sain oikeudesta alustavan myönteisen päätöksen ja nyt on järjestelijä selvittelemässä velkojani ja asiaa muutenkin.

Kaikki olisi muuten ihan hyvin,mutta velkojen joukossa oli mukana opintolainani loppuosa (noin 1000 euroa), ja sen suhteen tapahtuikin niin, että vanhempani päättivät joululahjaksi auttaa minua sen verran, että maksoivat kyseisen velan pois.
Ja tekivät myös hyvin selväksi, että kyseessä on lahja, eli ei tarvitse maksaa takaisin ja että mihinkään muihin mahdollisiin velkoihin ei apua ole luvassa.

Ja mitenkö tämä nyt sitten liittyy velkajärjestelyyn ? Siinä mielessä liittyy, että minua nyt huolestuttaa, että pankki ilmoittaa velkajärjestelijälle, sen henkilön (äitini) tiedot, joka on velan maksanut, ja sen jälkeen velkajärjestelijä ottaakin yhteyttä äitiini, kun olettaa hänen nyt olevan velkojana tässä velassa

JA TÄTÄ EI SAA MISSÄÄN NIMESSÄ TAPAHTUA. En todellakaan halua, että vanhemmilleni selviää kuinka huono taloudellinen tilanteeni todellisuudessa on, saati että olen joutunut hakeutumaan valkajärjestelyyn, sillä tieto tilanteestani järkyttäisi heitä aivan liikaa. (ja saisin muun muassa kuulla asiasta vittuilua koko loppuelämäni ja muita vähemmän miellyttäviä seurauksia).

Pelottaa, että pitääkö mun nyt perua koko velkajärjestely, koska en halua vanhempieni saavan tietää asiasta yhtään mitään.

ja lisätään vielä sen verran, että tosiaankin tuo mainitsemani opintolaina oli siis mukana alkuperäisessä hakemuksessa, ja vanhempani tekivät tuon "joululahjamaksun" ennen kuin olin saanut päätöstä hakemuksen hyväksymisestä.

Ennemmin pelkäisin sitä, että kun velkaa on nyt 1000e vähemmän, et ehkä enää täytä velkajärjestelyn tai sen lupaushetken kriteereitä. Eli pelkäisin sinuna että järjestely peruuntuu. En kyllä teidä, miten todennäköistä se on, ehkä pelkäisin sitä turhaan.

[QUOTE="neuvoton";29495166]Siis sellainen on nyt tilanne, että sain oikeudesta alustavan myönteisen päätöksen ja nyt on järjestelijä selvittelemässä velkojani ja asiaa muutenkin.

Kaikki olisi muuten ihan hyvin,mutta velkojen joukossa oli mukana opintolainani loppuosa (noin 1000 euroa), ja sen suhteen tapahtuikin niin, että vanhempani päättivät joululahjaksi auttaa minua sen verran, että maksoivat kyseisen velan pois.
Ja tekivät myös hyvin selväksi, että kyseessä on lahja, eli ei tarvitse maksaa takaisin ja että mihinkään muihin mahdollisiin velkoihin ei apua ole luvassa.

Ja mitenkö tämä nyt sitten liittyy velkajärjestelyyn ? Siinä mielessä liittyy, että minua nyt huolestuttaa, että pankki ilmoittaa velkajärjestelijälle, sen henkilön (äitini) tiedot, joka on velan maksanut, ja sen jälkeen velkajärjestelijä ottaakin yhteyttä äitiini, kun olettaa hänen nyt olevan velkojana tässä velassa

JA TÄTÄ EI SAA MISSÄÄN NIMESSÄ TAPAHTUA. En todellakaan halua, että vanhemmilleni selviää kuinka huono taloudellinen tilanteeni todellisuudessa on, saati että olen joutunut hakeutumaan valkajärjestelyyn, sillä tieto tilanteestani järkyttäisi heitä aivan liikaa. (ja saisin muun muassa kuulla asiasta vittuilua koko loppuelämäni ja muita vähemmän miellyttäviä seurauksia).

Pelottaa, että pitääkö mun nyt perua koko velkajärjestely, koska en halua vanhempieni saavan tietää asiasta yhtään mitään.[/QUOTE]

En jaksa uskoa tähän. Eivät sinua auttaisi jos eivät puhtaasta sydämestään sinulle haluaisi hyvää (mutta hyvä että asettivat rajaksi tuon opintolainan, että enempää eivät ole valmiita tekemään). Se sitten voi hyvinkin olla mahdollista että otat vittuiluna sen päivittelyn ja huolestumisen ja neuvomisen minkä tämänkaltaisen asian ilmitulo saisi aikaan normaaleissa, lastaan rakastavissa vanhemmissa. Mutta se ei ole vanhempiesi ongelma vaan sinun.

Tuohon itse ongelmaan en osaa vastata faktaa mutta uskoisin ettei ota yhteyttä jos selität sille neuvojalle mistä oli kyse.

Minkähän takia pankki antaisi äitisi tiedot sinne? Ei kai se niille kuulu kuka maksaa, vaan että on maksettu. Ennemmin minäkin pelkäisin että et enää täytä kriteereitä..

Minkähän takia pankki antaisi äitisi tiedot sinne? Ei kai se niille kuulu kuka maksaa, vaan että on maksettu. Ennemmin minäkin pelkäisin että et enää täytä kriteereitä..

Tuo velkamäärän tippuminen huolestuttaa myös itseäni. Tosin velkoja on myös sen opintolainan poistumisen jälkeen sen verran paljon, että uskon täyttäväni kriteerit vielä nytkin.

Ennemmin pelkäisin sitä, että kun velkaa on nyt 1000e vähemmän, et ehkä enää täytä velkajärjestelyn tai sen lupaushetken kriteereitä. Eli pelkäisin sinuna että järjestely peruuntuu. En kyllä teidä, miten todennäköistä se on, ehkä pelkäisin sitä turhaan.

Pötyä. Ei velkajärjetelyä myönnetä kellekään jolla on velkaa vaikkapa vain 3000 euroa. Ap:n tapauksessa todetaan, että ap:n vanhemmat ovat maksaneet opintolainan ja todetaan ettei sitä velkaa enää ole. Tyhmästä päästä kärsii kuitenkin koko ruumis. Jos ap olis otanut joululahjarahat käteisenä, hän voisi nyt vaikkapa matkustaa rahoilla etelään.

[QUOTE="neuvoton";29495221]Sitä tässä olen ihmetellyt itsekin, sillä en todellakaan sitä tilinumeroa heille antanut.

Ainoa selitys on se, että äidilläni on tuossa pankissa eräs tuttava töissä, että onko hän sitten mennyt kertomaan sen tilinumeron.[/QUOTE]

Oho. No toi ei kyllä ole suotavaa. Luulin että sinä olit suostuvainen siihen. Valitus pankista, selvitä asia ja laita vanhempasi ymmärtämään että autaaminen on ok (jos se sinusta on) mutta vain sinun ehdoillasi.

Pötyä. Ei velkajärjetelyä myönnetä kellekään jolla on velkaa vaikkapa vain 3000 euroa. Ap:n tapauksessa todetaan, että ap:n vanhemmat ovat maksaneet opintolainan ja todetaan ettei sitä velkaa enää ole. Tyhmästä päästä kärsii kuitenkin koko ruumis. Jos ap olis otanut joululahjarahat käteisenä, hän voisi nyt vaikkapa matkustaa rahoilla etelään.

Ei tietenkään, mutta jos sitä on vaikka just sen 800e päälle sen rajan, että hyväksytään mukaan, niin silloin se 1000e pienempi velka on jo liian pieni. Jossain se raja jokaisen kohdalla menee. Ja oikeasti kukaan ei pankissa voi antaa toisen tilinumeroa ja vaikka antaisikin, ei sitä lainaa voi maksaa, eilman lainan maksutietoja..

[QUOTE="neuvoton";29495221]Sitä tässä olen ihmetellyt itsekin, sillä en todellakaan sitä tilinumeroa heille antanut.

Ainoa selitys on se, että äidilläni on tuossa pankissa eräs tuttava töissä, että onko hän sitten mennyt kertomaan sen tilinumeron.[/QUOTE]

Tuossa on sitten tapahtunut melkoinen tietosuojarikkomus. Ehkä hyvää hyvyyttään on tämä tuttava virkailija toiminut, mutta täysin sääntöjen vastaisesti, kun on antanut vanhemmillesi tiedon paljonko velkaa on ja sen tiedon että edes olet pankin asiakas.

Yhteistyössä