Velat pamahtavat niskaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Turun sanomista:

Suurten asuntolainojen lyhennyksistä ei selvitä

Turun kaupungin johtava velkaneuvoja Kaarina Sillanpää kertoo, että velkaneuvonnassa asiakasmäärä on samalla tasolla kuin vuosi sitten. Neuvontaa hakee noin sata taloutta kuukaudessa, mutta asiakkaiden tilanne on viime vuotta pahempi. Noususuhdanteessa otetut suuret asuntolainat kaatuvat nyt ottajiensa päälle irtisanomisten myötä.

- Asunto on saatettu ottaa vuosi siten pitkällä 25-30 vuoden laina-ajalla, ja nyt huomataan ettei lyhennyksistä selvitä ja lyhennysvapaat kuukaudet on jo käytetty.

Sillanpää näkee, että vaikka lainoja ei nousukaudella yhtä villisti myönnetty kuin ennen edellistä lamaa, myönnetyt lainasummat ovat olleet monelle liian suuria.

- Sadan prosentin lainoitukset huolestuttavat minua ja nuorilla pareilla voi olla jopa 200 000 euron asuntolainoja.

Sillanpään mukaan pelkkä asuntolaina ei suomalaisia kaada.

- Ensin otetaan asuntolaina, sitten autolaina, ostetaan velaksi huonekalut, kodinkoneet ja vempaimet. Kun lainoista ei selvitä, otetaan korkeakorkoisia kulutusluottoja, joissa voi vuosikorko olla 30 prosenttia.

Tolkku kadonnut taloudenpidosta

Kaikille sekään ei riitä. Kun tulot eivät riitä kattamaan päällekkäisiä lainalyhennyksiä, taloutta paikataan pikavipeillä, joissa korko kipuaa satoihin prosentteihin. Kun talous kaatuu, ihmiset hakeutuvat ymmällään velkaneuvontaan.

- Tämä kertoo siitä, että kaikki eivät hallitse talouttaan. Joillakin ihmisillä on sellainen ajatus, että mulle kaikki nyt heti. Pitää olla hienot asunnot, autot eikä lasketa luottojen kuukausikustannuksia yhteen, Sillanpää miettii.

Hän pelkää, että kasvamassa oleva sukupolvi saa vanhemmiltaan huonon mallin taloudenpitosta.

- Kukaan ei säästä mihinkään, ja lapsetkin opetetaan siihen, että kännykät, mopot ja polkupyörät ostetaan velaksi, Sillanpää toteaa.

Pahimmillaan tilanne on velkaneuvojan mukaan silloin, kun talous on kaatunut, mutta velkaneuvontaan tullut ihminen ei ole valmis luopumaan velkarahalla ylläpidetystä elämäntavastaan. Sillanpää veikkaa, että parempituloiset ovat työttömyyden iskiessä suuremmissa ongelmissa kuin pienituloiset.

- Ihmisten naama vääntyy kun sanomme, että auto pitää vaihtaa halvempaan, maksulliset tv-kanavat on annettava pois ja muuttaa harrastustoiminta halvemmaksi. Monet ratkaisukeinot edellyttävät tiukkaa taloutta, ja ellei ihminen ole siihen valmis, me emme voi auttaa.

Tässä yksi syy, miksi taloustietoa olisi hyvä opettaa peruskoulussa. Yksi elämän kannalta tärkeimpiä asioita, samoin kuin verot (jotka tietenkin talouteen oleellisesti liittyvätkin) eikä niihin saa mistään opastusta. Moni onkin ihan huuli pyöreenä kun asiat pitäisi hoitaa, mutta kukaan ei ole kertonut, että miten. Sen sijaan kouluissa opetetaan paljon turhempia asioita pakollisina aineina.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Tässä yksi syy, miksi taloustietoa olisi hyvä opettaa peruskoulussa. Yksi elämän kannalta tärkeimpiä asioita, samoin kuin verot (jotka tietenkin talouteen oleellisesti liittyvätkin) eikä niihin saa mistään opastusta. Moni onkin ihan huuli pyöreenä kun asiat pitäisi hoitaa, mutta kukaan ei ole kertonut, että miten. Sen sijaan kouluissa opetetaan paljon turhempia asioita pakollisina aineina.

Toi oliskin hyvä! Siis jos koulussa jo opetettais tuollaisia. Ei oltain niin ihmeissään.
Meilläkin talovelkaa, mutta ei paljoa! (uusi talo) Sitten on autolaina. Hyvin on selvitty maksuissa eikä velaksi osteta muuta!

ja nykyään tuntuu "nuorilla" olevan ihme vimma saada ensiasunnoksi omakotitalo. Miksei ensin riitä esim. se kaksio-kolmio ja maksukyvyn parantuessa ja elämäntilanteen muuttuessa muutto isompaan.? Mä en ite tajua että miks yleensäkään pitää olla kaikenmaailman vempeleitä jne. Mutta eipä mulla olekkaan, kun asuntolainaa. Kaikki muu ostetaan vasta sitten, kun rahat on ensin säästetty.

Alkuperäinen kirjoittaja kukavaan harmaana:
ja nykyään tuntuu "nuorilla" olevan ihme vimma saada ensiasunnoksi omakotitalo. Miksei ensin riitä esim. se kaksio-kolmio ja maksukyvyn parantuessa ja elämäntilanteen muuttuessa muutto isompaan.? Mä en ite tajua että miks yleensäkään pitää olla kaikenmaailman vempeleitä jne. Mutta eipä mulla olekkaan, kun asuntolainaa. Kaikki muu ostetaan vasta sitten, kun rahat on ensin säästetty.

Se on juurikin tämä "kaikki mulle heti nyt"-kulttuuri. Lisäksi useat ihmiset kokevat jotenkin subjektiiviseksi oikeudeksi asua samalla elämäntyylillä kuin varakkaammat ja hieman vanhemmat. Ei vain suostuta nielemään sitä tosiasiaa, että kaikilla ei tule koskaan olemaan varaa elää samalla tyylillä ja kieltäydytään "kohtalosta", vaikka tulotaso ei muuta edellyttäisi.

Yhteistyössä