Vauvojen äideille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan kohta vauvan äiti itsekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan kohta vauvan äiti itsekin

Vieras
Missä vauvanne on sillä aikaa, kun käytte vessassa? Entä suihkussa käynnin aikana?

Oletteko jättäneet pinnikseen, vai ottaneet mukaan? Vai onko aina joku vieressä vahtimassa?

Vaunuissa, keinussaan tai sitterissä on jos vessassa käyn. Tuon 1,5v otan kyllä vessaan mukaan ettei tapahdu vahinkoa vauvan kanssa. Suihkussa käyn kun molemmat pienet nukkuu, tai silloin kun mies harvoin on kotona.

No joo, meidän tyttöjen vauva-aika on ohi, mutta tekee kuitenkin mieli vastata. Kun meidän esikoinen syntyi, olin tietysti ylihysteerinen äiti, joka kävi vessassa vain silloin, kun vauva nukkui, ja suihkussa noin kerran viikossa, kun uskalsin pyytää miestä vahtimaan. Mies katsoi joka kerta kummissaan, että miks sä multa lupaa kyselet? Sen kun menet suihkuun, kyllä me pärjätään. Kun minä lähdin töihin ja mies jäi kotiin lapsen kanssa, mies meni tyynen rauhallisesti suihkuun ja lapsi jäi leikkimään pukuhuoneeseen (ovi auki) ja molemmat oli tyytyväisiä. Voit vapaasti valita, kumpaa tapaa aiot soveltaa! :)

meillä poika oli joko sitterissä,vaunuissa,lattialla(vähän isompana). en ole ikinä ottanut wc:hen mukaan,jos vaikka on itkukin tullut niin olen toimittanut asiani nopeasti ja sitten ottanut syliin. Jokainen tavallaan,mutta minusta tuntui hassulta mennä wc:hen jos vauva olisi ollut sylissä. kyllä hän pärjää sen hetken yksin. Ja aamusuihkusta en haaveillut vähään aikaan (mies töissä) kävin aina illalla. joko poika nukkui tai sitten oli isänsä kanssa =)

sitterissä leikkii avoimen oven takana ja esikoinen siinä vieressä täyttää palapeliä tai katselee kirjaa, näin pystyn vahtimaan molempia lapsia samalla kun olen suihkussa. Jos mies kotona niin hän tietty sitten vahtii.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
No joo, meidän tyttöjen vauva-aika on ohi, mutta tekee kuitenkin mieli vastata.

:) Kiva kun vastasit, oli tarkoituskin, että kaikki jotka joskus ovat vauvoja hoitaneet, kertoisivat kokemuksiaan. Ilmaisin itseni kai vähän epäselvästi.

Kiitos kaikille vastauksista. Ehkä vielä vauvan syntymänkin jälkeen pääsee vessaan... Mutta pitää vähän miettiä miten sen sitten järjestää. Täytyy soveltaa noita teidän tapoja.

milloin missäkin;sitterissä,lattialla,pinniksessä,vaunuissa,kopassa.Mikä milloinkin tuntuu parhaalle.Joskus huutaa aikansa,mutta lopulta kuitenkin hiljenee..kun tajuaa ettei äiti ole kaukana.

Ai niin, unohdin vielä yhden jutun! Alussa en käynyt vessassa silloinkaan, kun vauva nukkui, koska vessa oli makkarin vieressä, ja pelkäsin lapsen heräävän pissan lorinaan. Oi niitä aikoja! Onneksi ovat ohi!:)

noo mä kävin joko vauvan nukkuessa,vauva sylissä(siis vessassa),sit ku oppi istuu niin sitte oli kävelytuolis sen hetken mitä äkkiä suihkussa kävin. mutta hän ku ei viihtyny yhtään yksikseen niin harvoin hereillä ollessa pääsin suihkuun,en meinaa halunnut huudattaa pientä vauvaa:)

Kävin suihkussa aamuisin ennen kuin isi lähti töihin, samoin vessassa. Vessassa kävin myös niin, että vauva nukkui, oli sitterissä tai lattialla toisessa huoneessa ( ei ne ekoihin kuukausiin liiku!). Herkkäunisina kausina en kyllä muistaakseni uskaltanut vetää vessaa vasta kuin vauva herättyä. Joskus kävin pissalla myös vauva sylissäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Ai niin, unohdin vielä yhden jutun! Alussa en käynyt vessassa silloinkaan, kun vauva nukkui, koska vessa oli makkarin vieressä, ja pelkäsin lapsen heräävän pissan lorinaan. Oi niitä aikoja! Onneksi ovat ohi!:)

Meillä on kanssa sama homma eli vessa makkarin vieressä ja toi tyttö sattuu olee suht herkkää lajia herää,mutta nykyään mäkin osaan jo ottaa rennommin äänien suhteen kun ei olekkaan meluun herännyt :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en uskaltanut jättää vauvaa yksin eikä sitä oikein mukaankaan voinut ottaa joten kävin vessassa vain silloin kun mies oli kotona tai jos vauva nukkui.

täh?? ihan oikeesti...kyllä minä uskallan vauvan sitteriin, sänkyyn jättää.

Meillä on lattialla tai sitterissä,vauva kohta 4kk ja isoveli 3v.4kk.Vauva on myös yleensä lattialla lelujensa kanssa kun isomman kanssa suihkussa käyn,tai sitten sitterissä pesuhuoneen ovella katselemassa.

Poika oli vauvana lattialla,sitterissä tai sängyssä. Ei ikinä käynyt mielessäkään ottaa mukaan vessaan. Kyllä nyt sen aikaa toinen pärjää ilman äitiä. Nyt 1veenäkin touhuaa sen aikaa omiaan kun käyn vessassa tai suihkussa.

no se vaihtelee/vaihteli..joskus menin suihkuun ku isä vahti,joskus kun isompi viihdytti. Joskus oli vaan mentävä silläkin riskillä et herää tai hermostuu jos yksin olin. Oven jätin raolleen niin että kuulin tai kuulen missä mennään. Pinnikseen tai sitteriin jätin aina ettei satuta itteesä. Vessassa on joskus käyty jopa niin että vauva on sylissä,jos on oikein paha kiukkupäivä ollu. Katsotaan miten käy puolen vuoden päästä kun on kaksi pientä..kun ei niitä varmaan uskalla kaksin jättää sekunniksikaan :/

Hei hetkinen...mulla on neljä lasta enkä koskaan ole miettinyt milloin pääsen vessaan tai suihuun.

Suihkussa kävin kun lapsi/lapset nukku ja vessaan menin kun oli hätä,lapsi sen aikaa lattialla tai sitterissä tai nukkumassa mutta enpä ole ajatellut että sekin asia olis pitänyt jotenkin järjestellä etukäteen,
mitäköhän vahinkoa olen aiheuttanut lapsille :whistle:

Käyn suihkussa silloin kun vauva nukkuu aamupäiväuniaan tai sitten illalla kun mies on kotona. Jos on pakko käydä suihkussa vauvan hereillä ollessa eikä mies ole kotona niin otan vauvan sitterissä kylppäriin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
Hei hetkinen...mulla on neljä lasta enkä koskaan ole miettinyt milloin pääsen vessaan tai suihuun.

Suihkussa kävin kun lapsi/lapset nukku ja vessaan menin kun oli hätä,lapsi sen aikaa lattialla tai sitterissä tai nukkumassa mutta enpä ole ajatellut että sekin asia olis pitänyt jotenkin järjestellä etukäteen,
mitäköhän vahinkoa olen aiheuttanut lapsille :whistle:

peesiä..

Kun poika oli ihan vauva eikä pystynyt liikkumaan itse se oli sitterissä, lattialla, missä milloinkin kun kävin vessassa. Sitterin otin joskus vessaan mukaan kun suihkussa kävin niin poika sai katella siinä vieressä mutta yleensä kävin/käyn suihkussa kun poika nukkuu. Kun vauva rupesi liikkumaan otin sen mukaan vessaan, tai laitoin kävelytuoliin mistä ei pääse pois tai pidin vaan ovea auki koska siiinä vaiheessa rupes kämppäkin olemaan niin baby-proof ettei mitään vaarallista ollut missään.

Mielestäni tämä on vain järjestely kysymys enkä ainakaan itse ole kokenut suihkussa tai vessassa käymistä mitenkään vaikeana. Ainakin meillä molemmat lapset ovat olleet perustyytyväisiä ja ovat voineet viettää hetken sitterissä. Eihän äiti-ihmisellä ole tietystikään varaa jäädä suihkuun asumaan, eli kohtuu ripeästi olen asiani toimittanut ja hyvin on mennyt. Suihkun ovi vaan auki niin että sinne kuulee tarvittaessa mikä vauvalla on meininki. Suihkun voi välillä sammuttaa ja tilannetta voi kuulostella. Mutta siis eihän vauvoja tarvi missään nimessä olla vieressä kaiken aikaa kyttäämässä. Vauvoilla tuleekin olla joskus omaakin aikaa syventyä tutkailemaan mitä milloinkin eikä jatkuva hössääminen ole hyväksi. Nykyisin kahden äitinä me tehdään kaikki aamupesut ennen kuin mies lähtee töihin. Mutta kyllä homma hoituu muutoinkin. Isomalle voi panna hetkeksi lemppari lastenvideon pyörimään ja pienempikín saa silloin olla rauhassa vaikka ikäeroa vain 1,5v. Esikoisen kohdalla murehtii usein turhia ja tekee asioista tyhjän monimutkaisia. Itsekin samaan sorruin monessakin asiassa. Nyt onneksi relampi ote moneen juttuun ja elämä sujuu paljon mutkattomammin.

Yhteistyössä