Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miksi?:
EIkös D-vitamiinin puute aiheuta riisitautia? Ja tätä riisitautia esiintyy paljon Afrikassa ym jossa aurinko paistaa ympäri vuoden. Selittäkää joku tämäyhtälö mulla!

Myös ravinto vaikuttaa D-vitamiiniin. Sen lisäksi monessa afrikan maassa lapset ja vauvat eivät vietä aikaa auringonvalossa kulttuurisyistä.

Aliravitsemus silti suurin syy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Vaihtamalla D-vitamiinivalmisteen ei-alkoholipohjaiseen voi vatsanväänteet lakata...

Mutta miks ylipäätänsä antaa yliannostus vitamiineja jos saa tarpeeks muutenkin? *pohtii*

Ni millain se sun vauvas saa sitä jos pidät sen varjossa! Mieti nyt ihan tarkkaan saako se siitä auringon valosta sitä talvella . Ei ymmärrä sun aivoituksia kyllä!

No en pidä sitä varjossa kokoajan, missä olen sanonut niin tekeväni????? Taas tekis mieli käyttää muutamaa valikoitua sanaa ihmisen yksinkertaisuudesta, mutta jätetään sanomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi65:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
D-vitamiinia ei saa Suomen oloissa tarpeeksi auringosta syys-kevät välillä...Koita vaihtaa se valmiste tai aloita pienillä määrillä, että masu tottuu. sanoo mamma jolla TODELLA huonoja kokemuksia D-vitamiinin unohtamisesta);

mitä huonoja kokemuksia? Mäkin tuppaan meinaan unohtelemaan :ashamed:

Meillä sai tyttö kouristuksen alle vuoden ikäisenä. Se oli jotain kammottavaa katottavaa! Syy oli tuo d-vitamiinin puutos ja siitä seurauksena tullut kalkin imeytymättömyys. Viikon verran sairaalassa, eka vuorokausi kalkkitiputuksessa ja kuukausi jättiannos d-vitamiinia. Ja rintamaito maitona, koska oli maitoallerginen.

Kauheaa :o Täytyy keksiä jokin keino millä mä muistaisin ne tipat. Ei auta vaikka olis aina tossa pöydällä esillä :ashamed:

Talvella se sunkaan lapsesi ei saa tarpeeksi d-vitamiinia.
Kauanko muuten meinasit imettää?Kannattaa lopettaa sitten kun lapsi alkaa syömään oikeaa ruokaa.Sitten lapsesi saa liikaa d-vitamiinia,jos sitä nyt sitten se sun ihmemaitos niin runsaasti sisältää.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Rintamaito siis riittää tyydyttämään vastasyntyneisyyskauden ravinnon, kivennäisten ja vitamiinien tarpeen. Poikkeuksena tästä rintamaidon D-vitamiini ei riitä kattamaan tarvetta nopean kasvun aikana. D-vitamiinilisää (ks. 5) suositellaan kaikille lapsille kahden viikon iästä lähtien.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae48000

Mutta olishan se vähän hassua, että ihminen eli loistavasti miljoonia vuosia ilman ravintolisiä, yhtäkkiä ne onkin tarpeellisia...?

Tai siis ymmärrän, että suomessa on pimeätä, mutta kerta sitä D-vitamiinia tulee rintamaitoon, eikö riitä että itse syön sitä enemmän ja pidän erityistä huolta siitä, että ollaan auringonvalossa talvellakin, kun sitä täällä etelässä silti on talvisinkin vähän?

Miten ihminen on ennen selvinny mutta nykyään ei?

D-vitamiinia ei saa Suomen oloissa tarpeeksi auringosta syys-kevät välillä...Koita vaihtaa se valmiste tai aloita pienillä määrillä, että masu tottuu. sanoo mamma jolla TODELLA huonoja kokemuksia D-vitamiinin unohtamisesta);

mitä huonoja kokemuksia? Mäkin tuppaan meinaan unohtelemaan :ashamed:

Kauheaa :o Täytyy keksiä jokin keino millä mä muistaisin ne tipat. Ei auta vaikka olis aina tossa pöydällä esillä :ashamed:

Meilla oli monen kuukauden tauko silloin juuri pimeimpään aikaan vuodesta eli ei aivan viikon unohdus aiheuta mitään, mutta hyvä se on rutiinina pitää..

uskoisin että ennen ihmiset ovat useammin sairastuneetkin eri vitamiinien puutteista..en usko että sitä turhaan suositellaan.. pitäisi olla ravintoterapeutti tai vastaava että tietäis oikeesti mitä vitskuja tarvii ja mitä saa mistäkin jos ei ravintolisiä halua ottaa

ap: mistä lähteestä olet lukenut, että d-vitamiinia ei tarvitse antaa? onko siis jossain annettu ihan ohjeet vai oletko päätellyt tämän uuden tavan vitamiinitarpeen tyydyttämiseen ihan itse?

Ja niin, SINÄ et pidä vitamiinilisistä. Tässä ei nyt kuitenkaan ole kysymys SINUSTA ja SINUN pitämisistäsi, vaan lapsesta.

Niin onhan se ihminen elänyt.. kyllä. Korkeintaan 40-vuotiaaksi. Se mikä meidät erottaa muista eläimistä on kyky oppia joten jotain ihmisrotu on oppinut ruokavaliosta kun nykyihminen elää keskimäärin 80-vuotiaaksi. Jotenkin turha vedota siihen että onhan sitä ennenkin tultu toimeen.. ennen sitä myös meikattiin lyijyllä ja luultiin että naiset sairastavat hysteriaa. Tai entäs ne 1950-luvun kesäleirit jolloin lapset laitettiin alasti makaamaan kallioille että d-vitamiinivarastot täyttyy, kylkiäikseksi tuli myös jotain muuta.. melanoomaa.

Rintamaito siis riittää tyydyttämään vastasyntyneisyyskauden ravinnon, kivennäisten ja vitamiinien tarpeen. Poikkeuksena tästä rintamaidon D-vitamiini ei riitä kattamaan tarvetta nopean kasvun aikana. D-vitamiinilisää (ks. 5) suositellaan kaikille lapsille kahden viikon iästä lähtien.

Mutta olishan se vähän hassua, että ihminen eli loistavasti miljoonia vuosia ilman ravintolisiä, yhtäkkiä ne onkin tarpeellisia...?

Tai siis ymmärrän, että suomessa on pimeätä, mutta kerta sitä D-vitamiinia tulee rintamaitoon, eikö riitä että itse syön sitä enemmän ja pidän erityistä huolta siitä, että ollaan auringonvalossa talvellakin, kun sitä täällä etelässä silti on talvisinkin vähän?

ei se siihen selviämiseen liity mitenkään vaan esim. riisitautiin jota suomessakin on esiintyny aika paljon

Alkuperäinen kirjoittaja googleta hyvä ihminen:
Talvella se sunkaan lapsesi ei saa tarpeeksi d-vitamiinia.
Kauanko muuten meinasit imettää?Kannattaa lopettaa sitten kun lapsi alkaa syömään oikeaa ruokaa.Sitten lapsesi saa liikaa d-vitamiinia,jos sitä nyt sitten se sun ihmemaitos niin runsaasti sisältää.

Jos pää paljaana oleva lapsi tarvitsee keskimäärin (ei siis joka päivä) 20 minuuttia aurinkoa niin kuin nuo googlettamalla löytyneet sivut kertovat, on tämä täysin mahdollista saavuttaa eteläsuomessa, eikö? Vähän pitempään ehkä kannattaa yrittää, koska auringonvalo saapuu suomeen aikamoisessa kulmassa, mutta kyllä sitä vissiin enemmänkin vois saada?

Mikä tää epäluuloisuus äidinmaitoa kohtaan on? Eikö ihmiset voi uskoa, että lapselle paras ruoka on oikeasti sitä lapselle tarkoitettua, ihmisen itsensä tuottamaa maitoa?

Ajattelin imettää 3-4 vuotta, riippuen milloin tuo haluaa lopettaa, jos se nyt mitenkään tähän liittyy.

Ihminen eli loistavasti??? Otapas nyt hyvä ihminen selvää millaista se entisaikojen elämä on ollut sairauksien takia ennen kuin tuollaista suustasi päästät.

Ja huomenna kehottaisin menemään vaikka kirjastoon ja lukemaan kirjoja vitamiineista ja siitä miksi niitä pitää tulla. Samaten voisit vaikka ihan pirauttaa lähimpään keskussairaalaan ja puhua sisätautilääkärin ja gynekologin kanssa rintamaidon d-vitamiinipitoisuuksista....

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
uskoisin että ennen ihmiset ovat useammin sairastuneetkin eri vitamiinien puutteista..en usko että sitä turhaan suositellaan.. pitäisi olla ravintoterapeutti tai vastaava että tietäis oikeesti mitä vitskuja tarvii ja mitä saa mistäkin jos ei ravintolisiä halua ottaa

Juu, olen samaa mieltä, varmasti ihmiset ennen sairastuivat puutostiloihin enemmän. Nyt on kuitenkin tarjolla parempaa ja monipuolisempaa ruokaa kun ikinä aiemmin.

Kukaan ei ole tässä ketjussa mitenkään kyseenalaistanut äidinmaidon hyvyyttä. Nyt on puhuttu vain D-vitamiinista.

Ja lisäys Nyynän kommenttiin: Suomessa on esiintyny riisitautia paljonkin ja ESIINTYY EDELLEEN esim. maahanmuuttajaväestön keskuudessa. Nimenomaan koska eivät ymmärrä antaa lapsilleen D-vitamiinia.

D-vitamiini ei ole vesiliukoinen.Sitä ei saa syödä liikaa,se voi aiheuttaa vakavia sivuvaikutuksia.
Keho ei pysty poistamaan liikaa d-vitamiinia kehostasi.

Juu, olen samaa mieltä, varmasti ihmiset ennen sairastuivat puutostiloihin enemmän. Nyt on kuitenkin tarjolla parempaa ja monipuolisempaa ruokaa kun ikinä aiemmin.

kannattaa tunnustaa van neuvolantädille d-vitskujen antamattomuus ja sitä kautta pääsette ravintoterapeutille joka neuvoo sitten oikeanlaisen ruuan teille.. tuskin kuitenkaan haluat vauvallesi mitään pahaa..jollain lailla ne välttämättömät vitskut pitää saada.

Niin onhan se ihminen elänyt.. kyllä. Korkeintaan 40-vuotiaaksi. Se mikä meidät erottaa muista eläimistä on kyky oppia joten jotain ihmisrotu on oppinut ruokavaliosta kun nykyihminen elää keskimäärin 80-vuotiaaksi. Jotenkin turha vedota siihen että onhan sitä ennenkin tultu toimeen.. ennen sitä myös meikattiin lyijyllä ja luultiin että naiset sairastavat hysteriaa. Tai entäs ne 1950-luvun kesäleirit jolloin lapset laitettiin alasti makaamaan kallioille että d-vitamiinivarastot täyttyy, kylkiäikseksi tuli myös jotain muuta.. melanoomaa.

Jos sinä luulet minun puhuvan "entisajoista" ja viittavan 50 vuotta sitten ollaan vähän eri maailmoissa.

Mä tarkoitan "ennen" niin kuin silloin kun ihminen kehittyi ihmiseksi; silloin kun homo sapiensista tuli homo sapiens. Silloin kun koko homo-genus kehittyi. Puhutaan miljoonista vuosista, ei menneiden vuosisatojen hömpötyksistä. Puhun evoluutiosta.

Miksi ihminen olisi evoluution myötä kehittynyt tarvitsemaan enemmän jotain vitamiinia kun pystyy saamaan?

ja annettiin appelsiinimehua:P

kannattaa tunnustaa van neuvolantädille d-vitskujen antamattomuus ja sitä kautta pääsette ravintoterapeutille joka neuvoo sitten oikeanlaisen ruuan teille.. tuskin kuitenkaan haluat vauvallesi mitään pahaa..jollain lailla ne välttämättömät vitskut pitää saada.

Nojoo, tuossa vois olla perää. Ravintoterapeutti vois keksiä mulle tosiaan vielä lisää D-vitamiinipitoisia ruokia yms..

Kiitos vinkistä, ehkä ne ei mua siellä neuvolassa tapa vaikka kertoisin totuuden... :/

Ja nykyään tarjolla on myös D-vitamiinitippoja.

Alkuperäinen kirjoittaja pienille vauvoille:

ja annettiin appelsiinimehua:P

Samat sulle kun tuolle toiselle - en viittaa mihinkään menneiden kymmenien tai satojen vuosien muoti-ilmiöhin, vaa miljoonien vuosien kehitykseen.

Jos sinä luulet minun puhuvan "entisajoista" ja viittavan 50 vuotta sitten ollaan vähän eri maailmoissa.

Mä tarkoitan "ennen" niin kuin silloin kun ihminen kehittyi ihmiseksi; silloin kun homo sapiensista tuli homo sapiens. Silloin kun koko homo-genus kehittyi. Puhutaan miljoonista vuosista, ei menneiden vuosisatojen hömpötyksistä. Puhun evoluutiosta.

Miksi ihminen olisi evoluution myötä kehittynyt tarvitsemaan enemmän jotain vitamiinia kun pystyy saamaan?

No jos mennään niin kaus niin silloin ihmiset synnyttti lapsensa n. 9-vuotiaana ja kuolivat ennen parinkymmenen vuoden ikää. Kaikilla eliöillä on ollut perustarpeita, myös eläimetkin tarvitsevat vitamiineja.. siksi kai lemmikitkin elävät kauemmin kun ihmiset osaavat syöttää parempaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä epäluuloisuus?:
Kukaan ei ole tässä ketjussa mitenkään kyseenalaistanut äidinmaidon hyvyyttä. Nyt on puhuttu vain D-vitamiinista.

Ja lisäys Nyynän kommenttiin: Suomessa on esiintyny riisitautia paljonkin ja ESIINTYY EDELLEEN esim. maahanmuuttajaväestön keskuudessa. Nimenomaan koska eivät ymmärrä antaa lapsilleen D-vitamiinia.

näin. en vaan jaksanu enempää kirjottaa...

Ja nykyään tarjolla on myös D-vitamiinitippoja.

Mutta mä alan olemaan sitä mieltä, että suurimmalle osalle kansaa ne on täysin tarpeettomia. Jos on olemassa kaksi vaihtoehtoa ja toinen niistä on parempi, minä otan sen paremman, kiitos. Voisinhan syödä täyttä roskaruokaa ja vedellä vitamiinipillereitä, mutta eiköhän silti ole parempi saada vitamiinit yms ruoasta ku pillereistä ja tipoista? Ruoasta ravintoaineet imeytyvt paremmin eivätkä ärsytä kehoamme.

Yhteistyössä