vauvauintiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä

Vieras
Meillä olisi mies menossa yksin pojan kanssa vauvauintiin. Olisi sitten heidän oma harrastus.

Olen käsittänyt että suurin osa käy koko perheen voimin uimassa ja onhan se sillä tavalla helpompaakin vauvan pukemisen ym. kannalta. ¨
Mutta koska mies kovasti haluaisi tämän heidän kahden väliseksi harrastukseksi ajattelin kysyä vinkkejä teiltä jotka olette yksin olleet vauvan kanssa uimassa.

Eli mitä kannattaa ottaa mukaan ja millä tavalla toimia että sujuu joustavasti vauvan pesu ja pukeminen mutta myös oma pesu ja pukeminen. Mihin vauvan laskea aina välillä ja onko pyyhe esim. mukana altaiden puolella???

Kiitoksia jo etukäteen vinkeistä!!!

Mulla tyttö oli pesuhuoneessa turvakaukalossa sen aikaa kun pesin itteni. Kannattaa laittaa kaukalon pohjalle muovitettu frotee vahinkojen varalta. Altaalle mentäessä kääräisin tytön pyyhkeeseen, samoin heti aaltaasta poistultaessa. Allasosastollahan on yleensä viileämpää kuin pesutiloissa.

kaikista paras keino tutustua kaikkiin vauvauinnin kikkoihin, on mennä käymään katsomaan yhtä vauvauintia. eli näet ihan käytännössä, miten kaikki sujuu ja voit vaikka haastatella muita äitejä/isejä. He ovat hyvin innokkaita kertomaan vieraammallekin äidille, miten kaikki kannattaa tehdä!!

Huppupyyhe mukaan ja todella turvakukalo, johon kietoo tuon muovitetun froteen. Eli ensin vaihtaa vauvalle uikkarit ja laittaa kaukaloon. Sitten itse psee ja vaihtaa. Sitten kaukalon kanssa altaalle ja pyyhe mukaan.

Ja sama juttu toisinpäin. Eli vauva pyyhkeeseen ja kaukaloon. Sitten pesee,kuivaa, pukee, vaipottaa vauvan. Sitten pesee itse. Yleensä vauvat nukahtaa heti uinnin jälkeen, väsyttää pieniä =) ja jos on pullovauva niin kannattaa antaa pullosta ruokaa.

Mutta menkää ihmeessä molemmat, on helpompaa kun on kaksi aikisuista altaalla. Voihan isä ja vauva olla kahden peseytymässä jne. Mutta altaalla olette molemmat, pääset sinäkin rauhassa saunaan =)

Mutta menkää ihmeessä molemmat. Maksukin on sama onko siellä mukana yksi vai kaksi aikuista, ainakin meilläpäin.

Molempien vanhempien mukana olosta on hyötyä nimenomaan siellä uima-altaassa, sillä vauvan kannattelu yksin koko uinnin ajan voi olla raskasta. Sukeltamiset sun muutkin onnistuvat helpommin, kun on kaveri auttamassa. Peseytymiseen ja pukemiseen ei osallistujien määrällä ole vaikutusta, elleivät ole samaa sukupuolta (eiväthän miehet ja naiset pääse uimahallissa samaan pukuhuoneeseen).

Itseasiassa pesemiseen ja pukemiseenkin on helpotus, jos on kaksi vanhempaa, mutta toki yksinkin pärjää.

Meillä havaittu parhaaksi seuraava käytäntö:

Toinen vanhemmista lähtee hieman ennen uinnin loppua pesemään ja pukemaan. Kun uinti loppuu, käyttää vauvan kanssa uimaan jäänyt vanhempi vauvan suihkussa (ja saunassa, jos haluaa), riisuu vauvalta uikkarit ja käärii pyyhkeeseen, mutta pitää itse vielä uikkarit päällä. Sitten kiikutetaan vauva jo pukeutuneelle vanhemmalle puettavaksi ja toinen vanhempi pääsee pesemään ja pukemaan. Riippuu tietysti uintipaikasta, kuinka näppärästi tämä käy.

no eihän se toinen vanhempi juurikaan helpota pukemisia ja pesuja ainakaan meidän hallissa, kun vauva on joko isän tai äidin matkassa miesten tai naisten pesutiloissa. Tietty jos pystyy kahvilaan palauttamaan vauvan ja sitten vasta laittaa itsensä.

Mutta altaalla toinenkin vanhempi on ihan kiva, sukellutuksissa tarvii joskus apua ja vauvaa on helpompi hauskuttaa ja aktivoida kun on kaksi.

Meidän uimahallissa on miesten ja naisten pukuhuoneiden välissä sellainen liukuovi, joka on vauvauinnin ajan auki. Siitä on helppo aina vaihtaa vauva isälle tai äidille sen mukaan kumpi käy pesulla ja toinen sillä aikaa hoitaa vauvaa. Mulla on joskus ollut mukana joko mummi tai joku kaveri, ettei ole tarvinnut yksin mennä (jollei isä ole ollut mukana). Varsinkin silloin kun vasta oltiin aloitettu uinnit niin oli helpompaa kun oli joku kaveri mukana.

Yhteistyössä