vauvarokko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katja

Jäsen
18.05.2004
217
0
16
minkälaisia kokemuksia teillä muilla on vauvarokosta? millaisia näppyjä tulee ja mihin kohtiin pääasiassa? meillä 10 kk poika on kyllä muutenkin nuhainen mutta oli tämän viikon kuumeessa ma-to pyllystä mitattuna yli 39, viikonloppuna mahaan tuli paljon pientä röhelö näppyä ja nivuset punoitti....on kyllä atooppinen iho ja allergioista ei selvää :( mitähän voisi olla?

kiitos teille vastauksista! mahasta röhelömäisyys melkein hävinny, mutta posket helottaa...
ÄIPPÄ VAAN onko teillä allergioita? minkä ikänen lapsi?
meillä on ollu paljon nuhaa pienellä miehellä ja posket on ollu sen aikana ennenkin punaset eikä asetu millään, nyt ei edes uusia ruokia ole annettu et ei voi varmaan siitä johtua...räkä valuu vieläkin!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2005 klo 21:47 katja kirjoitti:
kiitos teille vastauksista! mahasta röhelömäisyys melkein hävinny, mutta posket helottaa...
ÄIPPÄ VAAN onko teillä allergioita? minkä ikänen lapsi?
meillä on ollu paljon nuhaa pienellä miehellä ja posket on ollu sen aikana ennenkin punaset eikä asetu millään, nyt ei edes uusia ruokia ole annettu et ei voi varmaan siitä johtua...räkä valuu vieläkin!

Kyllä,meillä on poju 1.8v moniallergikko. Todettuja on kylläkin "vain" muna,maito ja vehnä. Käytännössä silti ei monikaan ruoka sovi :'(
Meillä oli ensioireina juuri poskien punoitus ja muuallakin vartalossa oli kuivia,punaisia läiskiä. Eniten ehkä vatsassa,selässä ja takareisissä sekä päänahan kova kutina. Paljon on meilläkin sairasteltu juuri räkätauteja ja korvatulehduksia,kitarisat leikattiin syyskuussa.

Pienillä lapsilla usein atopian takana on ruoka-allergioita,mutta toki on mahdollista,että "vain" atopiaa. Mitäs maitoa käytätte? Ja oletteko puhuneet lääkärille mahdollisesta allergiasta? Jaksamisia sinne :heart:

Kyllä,meillä on poju 1.8v moniallergikko. Todettuja on kylläkin "vain" muna,maito ja vehnä. Käytännössä silti ei monikaan ruoka sovi :'(
Meillä oli ensioireina juuri poskien punoitus ja muuallakin vartalossa oli kuivia,punaisia läiskiä. Eniten ehkä vatsassa,selässä ja takareisissä sekä päänahan kova kutina. Paljon on meilläkin sairasteltu juuri räkätauteja ja korvatulehduksia,kitarisat leikattiin syyskuussa.

Pienillä lapsilla usein atopian takana on ruoka-allergioita,mutta toki on mahdollista,että "vain" atopiaa. Mitäs maitoa käytätte? Ja oletteko puhuneet lääkärille mahdollisesta allergiasta? Jaksamisia sinne :heart:
[/quote]

sillon kun imetin posket oli ihan mahottoman huonossa kunnossa, välillä ihan tulehtuivat ja vuosivat märkää.... :'( lopetin imettämisen ja iho(posket) parani huomattavasti! nyt tuttelia juopi, kokeilin nanniakin, mutta ei vaikutusta. nyt taas näyttäisi posket rauhoittuneen, pahin räkätauti takana. ulkona ollessa "ahavoituu" helposti. olen kyllä anatanut tavan jugurttiakin ja viiliä/raejuustoa maistella eikä välttämättä niiden jälkeen pahene poskien iho...
olen kyllä terveyskeskuksen lääkäriltä kysynyt allergioista ja testeistä, mutta tyypillisesti ei sieltä vastauksia saa! jos olisin rahoissa kovasti veisin yksityiselle, mutta katsotaan nyt miten talven myötä muuttuu tilanne... yks. käytin sillon kun keväällä mahaan puhkesi punaiset röhelö näpyt ja posket paheni vauvan ollessa 3kk, tk lääkäri vain totesi että herkkä iho...kai huomasin sen jo itekin! eikä vinkkiäkään että mitä rasvaa voisin kokeilla :/
kyllä on tosi vaikeaa kun ei tiedä onko allergiaa vai kuiva iho poskissa merkkinä atopiasta!
jaksamisia myös teille :heart:

Kyllä toi kovasti kuulostaa siltä,että olis allergiaa :( Tosta mietin kun kerroit,että imetyksen lopettamisen myötä tilanne rauhoittunut,että välttämättä teillä maito ei aiheuta niitä oireita ja kun kerran tavallisia maitotuotteitakin olet antanut. Eli poikasi sai jotain epäsopivaa sun maidon kautta,mutta mitä,siinä se vitsaus piileekin :o

Toinen paikka on neuvola,missä tollaset asiat sivuutetaan sujuvasti :kieh: vaikka mun mielestä just neuvolan pitäs olla se "tukikohta". Meillä tilanteen/pojan ihon ollessa pahimmillaan,soitin neuvolaan ja vaadin päästä lääkäriin ja sitä kautta allergiatesteihin ja sitten vasta rupes pyörät pyörimään. Mä suosittelen kanssa,että vaadit lujasti testeihin pääsyä,koska oma vaistosi jo sanoo,että joku on pielessä. Ja eihän siinä mitään häviä vaikka mitään allergioita ei sitten olisikaan. Meidän neuvolan toimintaa kuvaa hyvin lause joka lukee pojan neuvolakortissa: "iho siisti"... Ton pojan iho ei kyllä ollut koskaan siisti kun se ei ole sitä vieläkään :headwall:

hei äippä vaan!
kyllä vahvasti luulen että poju on allerginen...ehkä ei se maito mutta ainakin tomaatti teki kerran posket pahannäköisiksi (en ole uskaltanut antaa sen jälkeen) ja raaka kotimainen omena kun mummolassa söi kesällä! ja voipi olla että lohipurkkiruoka tekee punaset posket...
imettäessä söin paljon herkkuja karkkia,pullaa, suklaata ja noita tomaatteja yms. ne varmasti aiheutti jotain reaktioita!
itse olen kyllä terveydenhoitaja vaikka en ole niitä töitä tehnytkään...monesti kummastuttaa tuo neuvolan suhtautuminen asioihin vaikka sen pitäisi olla hyvä paikka ns. lasten asioiden puolesta puhuja, taitaa sielläkin puolella tuo raha ja säästäminen vaikuttaa työntekoon :(
mulla on vielä sellanen "mutka matkassa" että olen kärsinyt synnytyksen jälkeisestä masennuksesta enkä tiedä olenko vieläkään täysin toipunut,, mutta paremmin nyt menee ja huomaan että reagoin lapseen ihan eri tavalla kun alkuaikoina...se oli yhtä "sumua"...itkua ja väsymystä (poika nukkunut ja nukkuu edelleen melko huonosti) :'(
nyt jotenkin tajuan että mikä aiheuttaa jotain tuossa lapsessa, alkuun kaikki oli yhtä puuroa vaan....jos tajuat mitä tarkoitan. eikä ole ensimmäinen lapsi, sisko on 4v.
kyllä olen monesti noista testeistä puhunut mutta "eivät kuulemma tuon ikäisellä näytä tarkkaan" ja "ei niitä tuon ikäselle vielä tehdä".
nenä vielä vuotaa mutta muuten on rauhallisempaa posket ok, paitsi huomaa niissä sen alueen mikä aika ajoin lehahtaa...
mitä rasvoja teillä käytössä?
johan tuli tekstiä, mutta kivaa vaihtaa ajatuksia/kokemuksia täällä!! missä päin asustelette?

Hei, meillä on kanssa kuumeiltu sunnuntaista saakka. Eilen ilmestyi punaisia läiskiä kaulaan ja rintaan. Ensineuvosta kerrottiin, että vauvarokossa voi olla joko näppylöitä tai läiskiä. Ehdin jo huojentua, että vauvarokostahan tässä "vain" on kyse. Mutta eilen illalla nousi taas kuume... Eikö kuumeen pitäisi laskea kun ihottuma ilmestyy? Vai onko jollakin kokemuksia siitä, että kuume jatkuisi ihottuman jälkeenkin? Meillä ihottuma häipyi aika pian, enkä uusia läiskiä ole ainakaan vielä löytänyt...

Täälä taas... Niin mullahan ei ollut kokemuksia tuosta vauvarokosta ja sehän tän ketjun kysymys taisi alunperin olla...

Tiedän katja,mistä puhut kun kerroit "sumussa"olemisesta. Mulla ei ole masennusta,mutta ton pojan kanssa alku oli niin hirveä,että masensi jo sen takia kaikki. Ensinnäkin ihan vauvana se kitisi kaiket illat enkä mä tiennyt mistä johtui. No nyt tiedän,että maidosta... Mutta oli raastavaa kuunnella ja katsella toisen tukalaa oloa enkä minä,lapsen äiti osannut tehdä mitään! Ja ne yöt olikin sitten toinen juttu... Elikkä hän kiehnasi yö yön perään kun ei raukka kutinoilta saanut nukuttua. Oli tämä äiti silloin pikkasen yliväsynyt ja piti yrittää olla äiti silloin 3,5v isoveljellekki. Rasvoja oli käytössä mitä milloinkin ja mikään ei auttanut...

Maidon vaihduttua apteekin maitoon,tilanne hieman rauhoittui,mutta öisin valvoskelimme edelleen. Ja mä pähkin ja pähkin mikä kumma vielä kutinaa aiheuttaa! Sitten viime vuoden vaihteessa jätin riisijauhepuuron pois ja aloin kokeileen kauraa ja siinä se! Poika rauhoittui ja iho parani selvästi! Aatella,että riisi oli koko ajan se kutinan aiheuttaja!

No,kyllä meillä edelleenkin nukutaan välillä huonosti,mutta on niitä parempiakin aikoja onneksi. Hampaat on kovasti vaivannut ja jos ollaan kokeiltu jotain epäsopivaa ruokaa niin yöllä kyllä raavitaan. Onneksi Atarax on keksitty!

Rasvana meillä oli/on ollut koko ajan kortisoni kun ei mitkään perusvoiteet auttaneet. Tuli joko lisää kutinaa tai iho kuivui tai tuli punasia läiskiä. Nyt käytössä ollut 1,5vkoa Elidel (aatella,näin kauan ilman kortisonia!) mutta ihossa on kuivia kohtia aika paljon. Nää kuivat kohdat ilmestyi jo ennen Elideliä,mutta eivät ole parantuneet tolla rasvalla,mutta eivät kyllä kutisekaan. Jospa taas pian koittas kortisonia jos se parantais... Elidel on todella kallis rasva (30g tuubi n.46e) jota saa reseptillä. Meillä on tähän lääkärin lausunto ja nyt odotellaan kelan päätöstä,että saatas sit halvemmalla tota. Kaikkein paras ei-kortisoni rasva tähän mennessä siis!

Tosta unen puutteesta vielä,että kyllä sitä masentuu varmasti aivan kaikki jotka joutuu valvomaan paljon. Mulla oli ainakin pinna tosi kireellä monesti ja tuntu,että valoa ei näy koskaan tunnelin päästä. Että ihan oman jaksamisesi kannaltakin sun olisi hyvä aina vaan vaatia testeihin pääsyä. Ja sun poikaskin rupee voimaan paremmin kun saadaan selville ne allergiaa aiheuttavat tekijät. Mun poika oli siis vaavina tosi tyytymätön,itkuinen ja ei ikinä ollut mikään hyvin ja mä jo aivan aattelin,että se nyt vaan on luonteeltaan tollanen,mut mikäs ilopilleri siitä tulikaan kun saatiin ruokavalio kohdalleen!

Me asustelemme etelä-pohjanmaalla eli maalla:))) Entäs te?
Kirjoittele vaan mulle ja vaikka ihan yksityispostiakin jos haluat! =)

Lisään vielä,että mun poika oli siis 6kk kun allergiat todettiin,että se on sitten täyttä puppua lääkäreiltä jos sanoo,että 10kk ikäseltä ei voida todeta!

Uusimmat

Yhteistyössä