Vauvanvaatteita ja -tarvikkeita lahjoituksena jostakin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä Tuleva Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köyhä Tuleva Äiti

Vieras
Tuli mieleen tuost atoisesta ketjusta, että onkohan mahdollista saada jostakin ilmaiseksi toisten lahjoittamia vaatteita ym. vauvan tarvikkeita ym. ym. kaikkea tarpeellista.

Olen itse todella vähävarainen, eikä mulla ole tuttuja ja sukulaisia tai ketään jotka voisivat avittaa tai lahjoittaa vanhoja lasten vaatteita ym. tarvikkeita.

Pelkällä toimeentulotuella elellessä on tosi pula yrittää hankkia mitään vauvalle kun on velkoja paljon maksettavana ja niin edelleen, että täytyy kamppaila ettäe des itselle ruokaa saa.. :( Lapsen isä ei ole kuvioissa.
Surullisintahan tässä on se, että masentuneena tilanteestani en heti raskaudesta tiettyäni hakeutunut lääkäriin kun luulin ettei raswkaus ole ihan niin pitkällä ja harkitsin aborttia. Vitkutin ja vetkutin sitä lääkäriin menoa ja lopulta kun viikot sain tietää mulle kerrottiin että mun ois aikaisemminkin jo pitänyt hakeutua lääkäriin, jotta oisin oikeutettu äitiyspakkaukseen ja muihin "etuuksiin"..

Että hauskaa sinäänsä, kun joillekkin ei edes ä-pakkauksen vaatteet kelpaa ja mä olen masentunut kun en sitä pakkausta edes saa. :'(

Tuntuu pahalta edes ajatella, etten voi tarjota lapselle mitään näin köyhänä. Tuntuu välillä että mun on pakko luopua lapsesta että se saisi edes kunnon elämän ja vaatetta päälle, mutta en mä pysty ajattelemaankaan että oikeasti antaisin lapseni pois.. :( Enkä halua antaa sitä.

Töitä en ole saanut hakemisesta huolimatta, että sitä korttia turha alkaa vetämään kenenkään hihasta.

Hope-yhdistyksestä voi saada, jos paikkakunnallasi on. Äityispakkauksen voi saada myöhemminkin, ainakin niissä tapauksissa, ettei ole huomannut raskautta ja ajoissa ja siksi mennyt lääkäriin. Sun kannattaisi vielä Kelasta kysyä ja selittää tilanteesi. Luulisi sossun myös avustavan jossaikin isommissa vauvantarvikehankinnoissa. Kirpputoreilta saa halvalla vaatteita, niitä kiertelemään. Varsinkin kengissä ym säästää paljon.

Laitapa neuvolan seinälle ilmoitus tilanteestasi ja kerrot että otat ilomielin kaikenlaista apua vastaan. Luulisi lahjoittajia löytyvän, meillä monella kun on enemmänkin tavaraa kun olisi tarvetta. Oletko kysynyt seurakunnastasi diakoneilta apua?

Kirppareilla on usein niitä "saa ottaa" laatikoita. Niistä löytää usein ihan kivoja juttuja. Kierrätyskeskuksesta en tiedä saako ihan ilman, mutta täällä ainakin todella edullisesti saa hyvää tavaraa. Ja eikös seurakunnalta voi saada myös jotain avustusta?

Sosiaalitoimisto voi myöntää lisätoimeentulotukea tms pinnasänkyyn, vaunuihin ym. tarvikkeisiin.
ja kuten jo mainittu niin kirpputorilta ja esim tori.fistä tekee mainiota löytöjä!
Lisäksi kirkon diakoniatoimisto voisi ehkä jonkin maksusitoumuksen myöntää!

Itsekin vaikka varaa olisi ostaa uutenakin niin mieluummin kierrätän etenkin vauvan tarvikkeissa koska ne on yleensä niin lyhyen aikaa käytössä per lapsi niin eivät kyllä paljon siinä kulu! :)

Soita tai käy Kelassa, jos et halua niin laadi hakemus ja laita liitteeksi vapaamuotoinen kirjalinen selvitys miksi et hakenut ajoissa. Esim. masennus, et tiennyt yms. (yleisimmät syyt myöhäisiin hakemuksiin).

Seurakunnan diakonin juttusilla kannattaa käydä myös ja kertoa tilanne, pystyvät auttamaan. Myös sossusta saa maksusitoumuksen vaunuihin ja muihin tarvikkeisiin jos osaa vaan pyytää.

Keltainen Pörssi ja Tori.fi ovat hyviä paikkoja hankkia tavaroita. Mä en ole varsinaisesti köyhä (vaikken rikaskaan) mutta olen ostanut paljon tulevalle vauvalle tavaroita kirppareilta yms. edullisesti ja tosi hyviä ja nättejä, ei mitään kulunutta vanhaa roinaa.

Jaksamista ja onnellista odotusta sinulle!

Ai niin, laita paikkakunta niin täältä varmasti löytyy tavaran lahjoittajia myös :)

Ainakin täällä päin on eu-ruokajaon yhteydessä vaatejako ja siellä on kaikkia vaatteita vauvan vaatteista, miesten ja naisten vaatteisiin ja astioita leluja jne. Itse olen sieltä hakenut pojalle muutaman kassillisen varmaan vaatetta. Täällä myös helluntaiseurakunta tarjoaa arkisin vähävaraisille ruokaa eli helpottas tilannettasi kun ei tarviis itelle ostaa ruokaa. Ota selvää oman lähialueesi kaikista vastaavista jutuista.

Olen skeptinen tällaisten juttujen suhteen, joissa kerjätään, mutta ei voida mustana kirjoittaa tai paikkakuntaa sanoa. Miten sen avun tulisi tietää kohde ilman vinkkiä? Myös se, ettei ole ketään, on huolestuttavaa. Miten pahasti masentunut ihminen kuvittelee pärjäävänsä lapsen kanssa ilman tukea? Oletko ajatellut vaikka hakeutua ensikotiin, jos tilsnteesi todella on se minkä sanot sen olevan.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Kyllä kaikki sen äitiyspakkauksen ja vanhempainpäivärahan saa. Sun pitää vaan perustella mikset hakeutunu aiemmin neuvolaan.
Sossusta saat apua vauvantarvikkeiden ostoon eikä ne käytettynä ees kummoisia maksa.

Missä päin ap asut? Jos asut lähellä minua, niin voin käydä ohimennen tuomassa sinulle pari pussillista ihan hyväkuntoisia vauvanvaatteita. Ja olemme lähdössä kesälomamatkalle, joten voin toimittaa vaatteet myös reittimme varrelle.

Tosin minua myös ihmetyttää tällainen, että jos kysytään apua ja sitten ei vaivauduta vastaamaan, kun useampi jo apua tarjoaa. Että oliko aloituksella tarkoitus vain provota? SOssuhan kuitenkin käsittääkseni voi tarjota ylimääräistä harkinnanvaraista avustusta esim. vaunuihin.

Täällä on varmasti monta hyväntahtoista ihmisitä ja sitten monelta menee pohja, kun täällä vain pilaillaan.

Yhteistyössä