Vauvanvaatteisiin käytettävistä pesu- ja huuhteluaineista?

Alkuperäinen kirjoittaja minnajajoel:
Eihän sitä pienelle vauvalle hajuvettäkään laiteta, vaikkei allerginen VIELÄ olisikaan...
:) pakko on kommentoida et täällä etelässä lapset kyllä hölvätään tuoksuvalla colonialla aina kylvyn päätteeksi...ja vauvanvaatteille tarkoitetut pesu- ja huuhteluaineet ovat yleensä colonian tuoksuisia, aika voimakkaita sellaisia. (Itse sipaisen joskus pisaran tuoksuvettä (coloniaa) vauvan tukkaan.)

Meillä vauvanpyykki pestään muun pyykin joukossa tällähetkellä Arielilla. Asteet riippuu vaatteiden väristä. Kaikissa täältä ostamissani vauvanvaatteissa suositus pesulämpötila on 30 astetta (paitsi H&M kuteissa 60`).

 
Oon käyttänyt huuhteluaineita joissa on hajusteita tytöllä n.vuoden ikäsestä saakka, koska mein koneessa jää muuten mielestäni tunkkanen haju vaatteisiin jos on hajusteetonta. Eikö siis ole mitään allergiatestattuja huuhteluaineita, jotka kävis vauvan pyykille ja ne tuoksuis jollekin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilla83:
Oon käyttänyt huuhteluaineita joissa on hajusteita tytöllä n.vuoden ikäsestä saakka, koska mein koneessa jää muuten mielestäni tunkkanen haju vaatteisiin jos on hajusteetonta.
Jos jää tunkkainen haju, niin kone kaipaa puhdistusta. Ei kai ole kiva peittää homeen, kertyneen zeoliittimönjän yms. hajua hajusteilla, vaan puhdistaa kone niin että pyykistä todella tulee puhdasta ja tuoksutonta.

Apteekista saa sitruunahappoa, sitä pesuainelokeroon ja pesu tyhjänä 90 asteessa. Sen jälkeen vielä toinen pesu tyhjänä, mukaan hiukan fosfaatillista pesuainetta (esim. LV, Serto, Daily). Sen jälkeen noin kerran kuussa pesu tyhjänä fosfaatillisella pesuaineella 90 asteessa. Pesujen välillä luukku sekä pesuainelokero auki, ja tiivisteiden & nukkasihdin puhdistus säännöllisesti. Pyykki tuoksuu raikkaalle tuoksuttomanakin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hilla83:
Oon käyttänyt huuhteluaineita joissa on hajusteita tytöllä n.vuoden ikäsestä saakka, koska mein koneessa jää muuten mielestäni tunkkanen haju vaatteisiin jos on hajusteetonta.
Jos jää tunkkainen haju, niin kone kaipaa puhdistusta. Ei kai ole kiva peittää homeen, kertyneen zeoliittimönjän yms. hajua hajusteilla, vaan puhdistaa kone niin että pyykistä todella tulee puhdasta ja tuoksutonta.

Apteekista saa sitruunahappoa, sitä pesuainelokeroon ja pesu tyhjänä 90 asteessa. Sen jälkeen vielä toinen pesu tyhjänä, mukaan hiukan fosfaatillista pesuainetta (esim. LV, Serto, Daily). Sen jälkeen noin kerran kuussa pesu tyhjänä fosfaatillisella pesuaineella 90 asteessa. Pesujen välillä luukku sekä pesuainelokero auki, ja tiivisteiden & nukkasihdin puhdistus säännöllisesti. Pyykki tuoksuu raikkaalle tuoksuttomanakin :)
Kiitos vinkistä. Käynkin het huomenna apteekissa. Puhdistan kyllä koneen nukkasihdin ja muut useinkin, mut varmasti kaipaa kunnon puhdistusta :)
 
Me kans pestään hajusteettomilla aineilla, mut niitä nyt käytetään aina muutenki. En ite tykkää siitä,et vaatteet haisee jollekin "keinotekoselle" pesun jälkeen. (Ja koska mies ei pahemmin pyykkäämiseen osallistu ni en hänen hajutoiveitaan kuuntele :kieh: ) Ja myös mä oon pessy erikseen vauvan vaatteet, ainaki ekat kuukaudet. Tällasen suosituksen jostain joskus esikoisen aikaan kuulin ja sitä sitte noudatin. Muistaakseni noin neljä kuukautta ja sitte aloin laittaa sekasin.

Ja ihan hyvin meillä on kyl noilla hajusteettomilla lähteny kaikki tahrat pois. Jos oon etukäteen jo kattonu,et on tujumman näkönen tahra ni esikäsittelen sen vaan nopeesti ennen ko tuikkaan koneeseen ja ihan puhdas lopputulos tullu.

Pitäiski alottaa tässä taas vauvanvaatteiden peseminen. Jos vaikka sais lähes valmiiks tällä kertaa kaapin ennen ko vauva tulee.. :)
 
Käyttääkö kukaan pesupähkinöitä?

Itse tilasin testipussin viime talvena ja kokeilin, mutta en kuitenkaan sitten innostunut. Nyt eräs myyjä sai minut vakuuteltua ja ostin 250 g pussin. Niillä olen nyt pessyt sekä 1-vuotiaan että muun perheen pyykit pari viikkoa ja olen kyllä ollut ihan jo tahranpoistokykyyn tyytyväinen. Meillä käytetään kestovaippoja ja nekin olen pesupähkinöillä nyt pessyt. Luulen, etttä ryhdyn niiden käyttäjäksi ihan täysin... Tai ehkä täytyy vielä pyykki silloin tällöin pestä "tavallisilla" pesuaineilla. :)
 
Mä olen pessyt vauvanvaatteet LV:llä ja omat pyykit siinä samassa. Eihän meidän pesukone edes täyty pienistä vauvanvaatteista ilman omia lisänä... Kuivausrumpuun oon kaikki vauvanvaatteet laittanu niin ei tartte silittää, tuskin ne siitä niin paljoa enempää kuluu. Ennen on aina käytetty hajusteellisia pesuaineita, ja nyt hajusteeton vauvanpyykki tuoksuu puhtaalle ja ihanalle. :)
 

Yhteistyössä