Vauvantahtinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetys

Vieras
Hei!

Ymmärtääkseni vauvantahtinen imetys tarkoittaa sitä, että vauvalle tarjotaan joka kitinään rintaa ja lähes näin olen itsekin toiminut ja hyvin on eka kk mennyt. Nyt vähän mietityttää, kun neuvolassa kuitenkin kehotettiin päiväsaikaan pitämään syöttövälit kahdessa tunnissa ja eräästä vauvakirjastakin luin, että jos vauvalle tarjoaa ruokaa joka kitinään, hänestä tulee vaativa vauva. Vauvan paino ei ole mitenkään liikaa noussut, joten siinä mielessä tämä syöttötyyli toimii. Toki ymmärrän, että taidan olla tuttinakin välillä - tavallinen tutti kun ei vauvalle kelpaa. Millaisia kokemuksia teillä muilla on vauvantahtisesta imettämisestä ja kuinka kauan olette sitä jatkaneet?

Muuta tietoa ei siitä ole kun että mulle sanoi lääkäri et tämä on kohta poistumassa muodista taas koska tämä on lisännyt vauvojen vatsavaivaa ja sitä ettei vauvalla ole minkäänlaista rytmiä.

Meille se ei toiminut ollenkaan, meillä oli koliikki ja vauva huusi annoin tissiä, vauva oksensi ja huusi ja annoin tissiä. Näin mentiin ja neuvolatäti sanoi et anna vaan jos itkee. Hermostuin niin et kun tulin kotiin tankkasin vauvaan 360ml maitoa kerrallaan josta noin 160ml tuli takaisin ja sit taas huudettiin. Onnex sain tältä toiselta lääkäriltä MLL ohjelehtisen koliikkivauvan vanhemmille missä lukee et koliikkivauvoille pitää pitää 3-4h tauon et vatsa ehtii kunnolla tyhjentyä ja näin rauhoittua.

Tämä runo löytyy sieltä:

Ahmi, ahmi nauti
Ahmi, ahmi, nauti, nauti!
Vatsaan saapuu puhkutauti.
Vatsan seinä pullistuu,
masun rauha mullistuu.
Kautta kovan karhun kallon:
Olo on kuin ilmapallon.
Ellei masu enää jousta
Saatan vaikka ilmaan nousta.

Hei!

Minun ymmärtääkseni vauvantahtinenimetys tarkoittaa sitä ettei vauvaa herätetä esim. 3 tunnin välein syömään kuten ennen tehtiin. Me olemme menneet vauvan tahdilla siten et on vähän katottu koska söi viimeksi ja voiko kitinä näin ollen johtua nälästä. Ihan pienenä syöttövälit olivat jopa 4-5 tuntia. Sitten kyllä melko pian lyhenivät 2-3 tuntiin. Seurasin syöttövälin lisäksi sitä kuinka kauan viihtyy rinnalla ja sen mukaan sitä paljonko on mahd. syönyt.

Mielestäni tämä on ollut helppoa. Vaikka aluksi pelkäsinkin et miten imetys sujuu. Vauvallamme oli aluksi vatsavaivojakin jotka onneksi hoitui apteekin lääkkeillä. Silloin ongelmana oli juuri se et vauva itki tunnin välein ja aluksi sitä ihmeteltiin et taasko on nälkä? Mut tipat auttoi meillä ja edelleen imetän.

kyllä meillä mentiin vauvantahtisella imetyksellä mutta ymmärsin sen juuri niin kuin edellinen,että vauvaa ei tarvi tosiaan herättää syömään pienenä tietyin välein, meillä kun ensimmäisinä viikkoina nukkui 4-6 tunnin siivuja :). syöttövällit oli semmosta 2h, vähän mäkin kattoin kellosta että koska viimeksi annoin että voiko olla nälkä, yhteen aikaan syöttö tahtoi mennä alle 2 h ja sillon tuli sitten tuota päivälevottomuutta, ei missään hyvä ja kun sitten yritin viihdyttää vauvaa muilla konstein hetken että sain syöttövälin pidettyä pidempänä ni oli rauhallisempi, mutta tämä siis jo isompana olisko ollu 2kk. Jossain vaiheessa tuli sitten vaan rytmi päivään että koska syötiin tissiä koska nukkumaan vaikka kellonajat ei päivien välillä niin aina ollu samanlaiset mutta tavallaan tahti pysyi samana. Mä koin että isompana meidän vauva ainakin tarvi sitä että päivissä on jonkinlainen rytmi, paljon rauhallisempi kuin muutoin. En voisi kuvitellakaan että kulkisin vauva kainalossa harrastuksissani mihin aikaan päivästä tahansa periaatteell ""vauva nukkuu sitten kun nukuttaa"" vaan meillä isompana vauvan on rytmi kaiken a ja o. Meniköhän ohi aiheen?

Yhdyn kahteen edelliseen tuosta tahdin tarkoituksesta. Itse imetin vauvan tahdin mukaan ja rytmit löytyivät kuukauden iässä. Hän tosiaan söi samoihin aikoihin. Päivisin ja öisin oli pitkiä välejä ja iltaisin 17-23 hän söi kahden tunnin välein ilmeisesti tankaten yötä varten jolloin heräsi vain kerran.

Ensimmäinen kuukausi oli iltaisin yhtä huutoa, koska en osannut tulkita sitä väsymyshuudoksi ja en päässyt jyvälle hänen rytmistään. Luulin, että hänellä oli iltakoliikki. Rytmin löydyttyä iltaan huuto loppui.

Kahdella lapsistani on ollut tämä iltapainotteinen syömistahti ja jos siihen olisin pitänyt 3-4 h välejä, niin silloin olisi jo nälkää huudettu!

Toki meillä vauvat söivät tuttia, eli se helpottaa jo siinä että vauva ei pitänyt minua tuttinaan ja halunnut tissiä tunnin välein.

sama juttu, meilläkin tiheni syöminen iltaakohden ja toi iltarytmi meilläkin oli aika ratkaseva, kun lopulta myönnyin että vauva ei nuku sisällä päikkäreitä vaan tajusin laittaa kolmansillekin unille illalla vielä vaunuihin ni ei menny sitte ilta yliväsymyksen puolelle. Aluksi pelkäsin että kun laitan vaunuhin että nukkuu sielä liian pitkään eikä nuku yöllä mutta kävikin päinvaston!

Meillä mentiin kans ihan vauvan tahtiin. Päivällä syötiin joskus jopa 1/2 tunnin välein, mutta vastaavasti yöllä sitten nukuttiin. Poika heräsi kerran syömään aamu 5 ja 7 välillä ja ylös noustiin siinä 9 aikaan.

Eikö se vauvatahtinen imetys ole luonnollisin keino ruokkia vauvaa??? Aina meidän ihmisten pitää pilata asiat vääntämällä ne joksikin muuksi kuin ne onkaan. Muutenkin tuntuu et monet nykyäidit oottaa, et se vauva syö sillon kun äidille sopii muutaman kerran vuorokauteen ja loppuaika pitäis olla vapaata itelle. Eihän se niin mee.

Mä imetin ja imetän vauvaani edelleen hänen haluamassaan tahdissa. Alussa imetin siis tosi usein kunnes vauva itse vähensi syöttökertoja ja pidensi välejä ensin 6 viikkoisena ja sit suunnilleen 3 kuisena. Alussa illat oli oikeestaan pelkkää imetystä, pieni tankkasi yöunia varten. Yöt on nukkunu hyvin (3-7h pätkissä) syntymästään saakka ja päikkäreitä tuhistaa tyytyväisenä 2-4h kerrallaan masu täynnä maitoa. Vauveli nukahtaa usein tissille ja mun mielestä siinäkään ei oo mitään pahaa, pieni on aina todella autuaan näköinen. Siirrän sitten omaan sänkyyn tai annan nukkua sängyssämme.

Vaatiihan se vauvatahtisuus tietysti äidiltä herkkyyttä ymmärtää mitä vauva haluaa. Kellosta katsomallakin voi kai osua oikeaan, mut varmasti vauva kertoo kunnon huudolla, jos homma ei toimi.

Ai nii, jos tuntuu et vauvalla ei ole rytmiä, niin kannattaa pitää kirjaa joka syötöstä ja unien pituuksista vaikka viikon verran. Oma vauvanikin tuntui rytmittömältä, mut kirjanpito paljasti hänet melkolailla sännölliseksi.

Vauvan kitinällä voi olla muukin syy kuin nälkä; märkä vaippa, väsy jne.

Joka kitinään tissin antaminen ei ole viisasta ellei kyseessä ole nälkä.

On sanottu, että näin toimimalla vauva oppii jo pienestä,että ahminen on lääke kaikkeen, myös murheeseen, seurauskena lasten liikalihavuus.

Mulla on ilmeisesti aika ""vaativa"" vauva. Poika on kohta 8 kk. Yöt on edelleen todella risaisia, 4- 10 herätystä, päiväunet kestää max tunnin kerrallaan ja niitä otetaan sitten 4-5 kertaa päivässä, kiinteiden syömisen sujuminen riippuu ihan päivästä, välillä ei kelpaa ollenkaan vaikka on jo 4 kk treenattu, poika ei viihdy kuin vähän aikaa lattialla, sitten pitää päästä syliin jne jne.

""Syytän"" tästä osittain hyväuskoisuuttani lapsentahtisuuden ja täysimetyksen ihannoinnin suhteen: Maitoa minulta ei ole tullut pisaraakaan liikaa, vauva ei ole juuri ikinä pulauttanut ""ylimääräisiä"" ja pumppaamalla olen saanut tisseistäni irti sellaisia säälittäviä liruja jotka juuri ja juuri peittävät pullon pohjan. Näin ollen oli varsinkin aluksi aika vaikea olla antamatta aina tissiä kun vauva huusi - enhän minä tiennyt irtoaako sieltä tissistä tarpeeksi ruokaa. Ja koska korvikkeiden antaminen tuntui olevan niin paheksuttavaa niin minähän imetin, aina ja aina. Tähän nykyiseen tilanteeseen tämä on nyt sitten johtanut. Jos nyt olisin vastasyntyneen äiti niin pitäisin kunnolla taukoa imetysten välissä ja varmistaisin pulloa antamalla, että maha tulee täyteen silloin kun syödään. Mutta tämä siis tosiaankin vain minun mielipiteeni ja LAPSET OVAT ERILAISIA.

Miten voit pitää taukoa jos vauva haluaa ruokaa? ei vauvantahtisella imetyksellä ja nukkumisella ole mun mielestä yhteistä. Ainakaan oman vauvan kohdalla.
Korvikkeella juovalla vauvalla on eri asia, sillon näkee määrät ja voi pitää taukoja. Miten jos saisit tehtyä selkeen rytmin vauvallesi varmaan, kuulostaa ettei hänellä ole. Voisi auttaa nukkumiseen ja syömiseen=)

Eli mentiin vauvantahtisella ensin imetyksellä sitten pullolla.

No syömistahti alkoi 3-4kk iässä menemään alle 2h jopa tunnin välein vauva olisi halunnut ruokaa.

Nyt itseäni harmitta kun en antanut aiemmin vellejä tai soseita. Kun vauva rauhoittui heti kun 5kk iässä aloin antamaan soseita.

Raukka oli joutunut kitisemään nälkää KOKO AJAN ja sitten vatsakipuja kun söi niin usein. Vauva muuttui silmissä kun aloin antamaan soseita, jatkuva nälkä- ja vatsakipukitinät loppuivat kuin seinään.

Harmittaa kyllä että odotin noin kauan ennen kuin annoin tukevampaa ruokaa!!

tissittelemällä ei kyllä lisätä liikalihavuutta. kyllä se johtuu jostain muusta sitten myöhemmällä iällä. se riippuu ihan siitä mihin vanhemmat lapsensa opettaa....

Täysimetetty lapsi ei tosiaan voi olla ylipainoinen, vaikkei käyrille mahtuisikaan. Ämmällä kerätyt varastot sulavat sitten kun on sen aika. Korvikkeilla ylipaino voi olla mahdollinen.

Alkuperäiseen kysymykseen: jos homma toimii teillä ilman kirjanpitoja, jatka entiseen malliin. Jos on todellisia ongelmia, mieti itse, mikä voisi auttaa. Äidinmaito sulaa vatsassa niin nopeasti ja tehokkaasti, että sen sulamisen takia ei taukoja tarvitse pitää.

?:lle:
Taukoa voi ihan varmasti kokeilla pitää jos vauva syö kerralla mahansa täyteen, eli siis tissi + tarvittaessa korviketta pullosta, kuten kirjoitin. Ilmeisesti en ilmaissut itseäni tarpeeksi selkeästi, vai?

Se että vauvani on pienestä pitäen saanut vain (liian?) pieniä kerta-annoksia ruokaa on ihan varmasti vaikuttanut siihen että se on myös oppinut heräilemään jatkuvasti, syömään siis. Rytmiä peräänkuulutit; vauvallani nimen omaan on selkeä rytmi, 0.5h päiväunia, sitten 2h hereillä, yöt max 2 h unipätkissä. Eli vähintään kahden tunnin välein ruokaa tai muuten vaan tissille hengailemaan.

Suoraan sanoen alkaa vähitellen vituttaa kaikki täysimetyksen ihjannoijat jotka ei tajua sitä, että kaikilla homma ei toimi niin täydellisesti kuin niillä suihkutisseillä, joilla maitoa tursuu yli vauvan tarpeen. Kiva sitten meidän, joilla tällaisia supermeijereitä ei ole, koittaa kärvistellä ilman korvikkeita kun joka puolelta toitotetaan että kyllä se imetys riittää. EI RII-TÄ KAI-KIL-LA vaikka kuinka täysimetys olisi kiva asia. Varmasti täydennän mahdollisen seuraavan lapsen ruokavaliota pienestä pitäen korvikkeilla, mikäli syömiseen ei muuten tule järkevän pituisia taukoja. Täysimetysvouhottajat jääköön omaan arvoonsa...

Toi on kyllä joku maailmankaikkeuden suurin vitsii, että kyllä maitoa riittää jos vaan sitkeästi imettää!!

Ja ihan puppua! Aikojen alusta lähtien on naisilta maito loppunut tai maitoa tullut liian vähän. Syystä tai toisesta. Jos maitoa aina olisi vauvalle riittävästi niin eipä tästä maitoasiasiasta olisi tuskin kenelläkään mitään stressiä.

Meillä tuli pullovauva kun maito loppui 2kk iässä.

No joo.
Luulen että meidän huushollissa tää pikkunapoleon määrää syötön ja koko muunkin elämän tahdin tällä hetkellä.
Onneks ei enää päivisin niin huuda.

Tänäänkin herättiin peräti heti jo päiväällä klo 12:25.
Yöllä sitten ei niin sikeesti nukuttukkaan,
Ihan mukavaa tää on, kun vaan on aikaa pitää tota tissiä tommosseen vauvahallitsijan suussa yötä päivää.
Ei siinä mitään.
Ihan kehittuny lapsi toi muuten on.
Vaikka äiteensä näin heti alkuun pitääki ihan lypsyjakkarana!

Onneks ei oo vaikka sellasta yksvuotista tossa jaloissa huutamasa.

Eihän tässä normaalista elämämästä nääs oo tiatookaan!

Meillä on vauvantahtinen imetys sujunut erittäin mukavasti. Olen tarjonnut tytölle rintaa aina, kun hällä nälkä on ollut ja muutenkin sitä kaivannut. Kellosta en ole lainkaan seurannut, koska vauva syö ja kuinka kauan. Näin jälkeen päin minua huvittaa, kun ihmettelin synnytyslaitoksella, että mitä nuo isot pahviset kellotaulut ovat muiden vauvojen sängyissä. Mietin, että laskevatko ne äidit kenties tunteja vauvan syntymästä. Sitten kekkasin, että viisarit varmaankin näyttävät, koska vauva on viimeksi syönyt (vai olenkohan nyt ihan hakoteillä8) Minulle ei tämmöisiä apuvälineitä tarjottu, jossain vaiheessa joku kätilöistä vain tokaisi, että on se hyvä, kun tarjoat rintaa noin usein lapselle. Mielestäni imetykseni lähti siis todella hyvin käyntiin, vaikken sitä edes paljon etukäteen pohtinut. Ei tullut tehtyä asiasta mitenkään stressaavaa.

Tyttö on nyt vähän reilu 6kk vanha. Kiinteitä aloitimme juuri maistelemaan (samana päivänä, kun 6kk tuli täyteen). Siihen asti menimme täysimetyksellä täysin vauvantahtisesti. Pituus- ja painokäyrät ovat kulkeneet koko ajan kohdillaan. Oikeastaan ollenkaan ei ole tullut heittoja (neuvolantäti jaksaa ihastella mutkattomia käyriä:). Peruna- ja porkkanasose uppoavat neitiin todella hyvin jo. Tyttö ehtikin jo hetken olla erittäin kiinnostunut siitä, mitä me isommat suuhumme oikein laitamme. Mietinkin, että jos olisin jo esim. 4kk aloittanut soseet, ei varmasti olisi maistunut, ainakaan näin hyvin, koska selkeästi kiinnostusta ei silloin vielä löytynyt.

Vauvantahtiseen imetykseen meillä on myös liittynyt se, että vauva on ollut rinnalla paljon ja käyttänyt tissiä tuttinaan (ei huoli huvituttia). Rinnalle myös nukahdetaan edelleen ja yössä syödään yleensä ainakin kerran (joskus nukkuu heräilemättä aamuun asti, joskus herää parillekin imulle). Meillä nukutaan kaikki samassa sängyssä, niin siitä on helppo yölläkin syöttää vauva.

Meille vauvantahtisuus on sopinut kaikenkaikkiaan hienosti. Totta kai välillä väsyttää enemmän tai vähemmän. Pienempänä tytöllä oli vähän masuvaivaakin ja valvottuja öitä on muutamia muistissa. Itse olen kuitenkin semmoista sorttia, että pienet yövalvomiset eivät haittaa ja nukun sitten päivällä, kun tyttökin nukkuu. (Pitäisikin tästä hipsiä tuonne tytön ja iskän viekkuun, kun täällä vielä kukkuilen:) Mielestäni vauvaelämään kuuluu vauvan tarpeiden mukaan eläminen ja meillä se on tarkoittanut tätä ja oikeastaan, kun tarkemmin ajattelen lapsentahtisuus on ollut koko ajan ihan luonnollisena asiana mukana.

T: äiti21v ja tyttö6kk

Meillä vauvan tahtinen imetys on mennyt siihen, että tunnin välein syödään päivällä ja tuloksena on hirveä puklailu... Poika on synnäriltä lähtien puklaillut tosi paljon ja nyt tuntuu, että puklun määrä kasvaa ja kasvaa. Nyt tuli ainakin itselle tänään stoppi, että eihän tässä ole järkeä. Olen nyt syöttänyt kahden tunnin välein ja tulos on ollut se, että yhtään paitaa (yleensä tässä vaiheessa päivää 3-4 tosi puklusta paitaa kasassa...) ei ole vielä pojalle tarvinnut vaihtaa ja ei ole poika kuitenkaan nälkää kirkunut.

Itsestäni ainakin tuntuu, että pojan vatsa on vaan tullut kipeeksi tästä jatkuvasta syöttämisestä, vaikka tää rintamaito sitten oiskin hyvin sulavaa. No yritän nyt ainakin kokeilla näitä vähän harvempia syöntivälejä ja ehkä kohta vois alkaa kokeilla kiinteitä, koska se vois pidentää syöntivälejä ja toisaalta kiinteämpi vatsansisältö ei tule niin helposti takaisin. Joo mutta mun ajatukset tästä imetyksestä vaihtelee välillä päivittäin, mutta nyt taas siis tuntuu, että taukoja tulee olla, että pojan vatsa saa levätä!

Mutta onko siitä mitään haittaakaan, vaikka tarjoaisi sitä rintaa muuhunkin kitinään kuin nälkään - onhan se kuitenkin lohdutuskeino vauvalle ja lohtua ja läheisyyttä vauva kaipaa...

Niin no, mun järjessä on varmaan sit vikaa, koska se ei aina vakuuta mua siitä, etteikö pojalla vois olla tunnin välein nälkä :D

Täällä on aika moni kirjoitellut, että vauvat syö jopa tunnin välein ja heidän lapsensa eivät käsittääkseni pulauttele eivätkä kasva jättiläisiksi. Yleisesti on kai tiedossa, että rintamaito sulaa nopeammin kuin korvike.

Poika syö nykyisin usein vain 5 min kerrallaan ja en ole oikein vakuuttunut, että mulla on semmoiset suihkutissit että tolla ruokailulla pitkään nälkä on poissa. Ja älkää jooko kirjoittako, että sikshän vauva syö vaan vähän aikaa, koska syötän usein... Syöminen kestää yhtä vähän aikaa, vaikka syötöissä oiskin 4-5 tuntia väliä.

Eli kuten kirjoitin mun mielipiteet vauvan tahtisesta imetyksestä vaihtelee. Poika on nyt viimeajat tankannut tosi usein => paino on nyt noussut nyt niin, että neuvolassa kiitellään. Sairaalasta ja neuvolasta saamani ohje on syöttää poikaa niin usein kuin hän haluaa syödä, että paino nousis ja on viitattu just siihen, että pulauttelu aiheuttaa nälän. Itse kuitenkin nyt päätin kokeilla vähän harvempia syöntivälejä, että josko ne kuitenkin rauhoittaisi pulauttelua, mutta samalla pitää taas tasapainoilla sen kanssa, että lapsen paino nousee eikä lapsi itke nälkäänsä. Joten yhteenvetoni on, että mun mielestäni vauvan tahtinen imetys ja yleensäkin imetys ei ole kovin helppoa!

Asuttiin Saksassa kun meillä oli vastasyntyneet ja siellä lääkäri nimenomaan sanoin, että vatsavaivat johtuvat siitä että imetin liian usein. Eli 3-4 tuntia taukoa välillä niin ei tule ilmavaivoja ja meillä se tepsi. Koska mahan täytyy levätä välillä sanoi lääkäri. Nykyäänhän onkin juuri vatsavaivoja paljon, koska imetetään kokoajan eli toimitaan kuin tuttina vauvalle. Ennen ei ollut aikaa imetellä tunnin välein, kun oli pestävä käsin vaipat ym. pyykit, hoidettava monta muuta lasta jopa hoidettava karja siinä sivussa (leivottava leipä ym.ym.ym). Eikä ollut mitään valmistuotteita. Joten uskoisin, että vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.

Yhteistyössä