Itse käytin kovia huumeita useita vuosia.Nyt olen ollut kuivilla ja raitis yli 10v.Minulla on 4 lasta,joista vanhin oli 1v kun lopetin päihteet. Vauvan aikana en kyllä käyttänyt muuta kuin alkoholia, mikä on mielestäni yhtä lailla huume kuin muutkin päihteet, se vain on laillista suomessa.
Huumeidenkäyttäjä ei ole halunnut narkkariksi.Ihminne ajautuu erilaisten elämänkuvioiden johdosta käyttäjäksi. Kenenkään unelma ei ole olla sekopää narkkari, kyllä minunkin unelmat oli jotain ihan muuta pikkutyttönä.
Vanhempieni riitaisa ero ja sittemmin äitini alkoholismi ja mielenterveysongelmat sekä isän työnarkomania eivät ainakaan parantaneet mahdollisuuksiani elämässä. Menentin äitini mileisairaalan suljetulla tapahtuneeseen hoitovirheeseen, jonka jälkeen en osannut käsitellä surua, vaan aloin piikittää itseäni.
Tie raittiuteen ja normaalielämään on ollut pitkä ja vaikea.Surkeimpina vuosinani näet myin itseäni kadulla ja toivoin kuolemaa, mutten uskaltanut tappaa itseäni.
Mikä minut pelasti? En osaa sanoa, mutta sen voin sanoa, että harva on niin rakastava ja tunnollinen äiti kuin minä lapsilleni.Sylini on aina auki, kuuntelen lasteni huolet ja ilonaiheet, autan läksyissä, puhallan pipit, pidän rajoista kiinni, suukotan möröt pois...Ultra Bran sanoin: "Minä suojelen sinua kaikelta/mitä ikinä keksitkään pelätä/ ei ole sellaista pimeää/ jota minun hento käteni ei torjuisi"
Huumeiden käyttäjä ei ole paha.Hänkin on uhri. Tietenkin on surullista, että hän vahingoittaa myös ympäristöään, mutta niin tekee myös työnarkomaani, vanhempi joka ei osaa olla läsnä, kiihkouskovainenkin koti voi vammauttaa...Elämä ei ole mustavalkoista.
Toivottavasti vauva saa hoitoa.Itselläni on samanikäinen vauva ja sydäntä riipi lukea tuo juttu. Voisin itse olla samassa jamassa, mutta kiitollisuuteni on suunnaton etten ole. Toivon, että myös äiti saa hoitoa, hoitamaton narkomaani ei kykene lapsen vanhemmuuteen millään tasolla.
Ihanaa että on ihmisiä, jotka ovat empatiakykyisiä ja haluavat ajatella asioita laajemmin.
Hyvää syksyä kaikille.