Vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivänukutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päivänukutus

Vieras
Miten teidän vauvat menevät päiväunille?

Tiedän, että on vauvoja, jotka nukkuvat kiltisti kun vain sänkyyn laittaa. Haluaisinkin kuulla kokemuksia niiltä, joilla asiat eivät ihan niin hyvin olen.

Meidän parikuukautinen vauva alkaa huutaa jos hänet laskee omaan sänkyyn tai koppaan päiväunille. Nukkuu siis nykyään lähinnä kantoliinassa. Kantaminen liinassakin on kuitenkin raskasta ja vauva nukkuisi todella paljon, joten käytännössä päivä olisi pelkkää kantamista. Vauva nukkuu joten kuten myös liikkuvissa vaunuissa.

Olen lueskellut Tracy Hoggin Opi tuntemaan vauvasi -kirjaa. Hoggin mukaan vauva kannattaisi opettaa nukkumaan itse. Onko kukaan kokeillut? Päivisin tuntuu niin raskaalta antaa vauvan ""yliväsyä"", koska siihen väkisin nukuttaminen johtaa. Vai onko enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että nukuttamiseen kuuluu itkut ja edes takaisin venkslaaminen?

Entä te vanhempien vauvojen vanhemmat. Onko kantovauva oppinut jossain vaiheessa itsenäiseksi ihan itsellään, vai onko kantamisesta tullut ainoa nukkumisen muoto?

Olisi ihanaa saada vastauksia!

Meillä oppi nukkumaan vaunuissa, myös paikallaan olevissa kun työnsin vaan sen verran että nukahti kunnolla (unen aluksi on kai joku syvemmän unen vaihe) ja jätti heti sitten vaunut paikoilleen. Nykyään puen vauvan 2-3 kertaa päivässä ulos päiväunille, en edes yritä nukuttaa sisällä. Úsein kun nukkuu pihalla niin saattaa havahtua kesken unien, mut nukahtaa vielä uudestaan kun käyn lykkäämässä pari kertaa ympäri pihaa. Nyt tytteli siis 8kk. Pienempänä tosiaan nukkui lähes vaan kantoliinassa ja ihan vastasyntyneenä sylissä. Sänkyyn nukahtaa kyllä iltaisin, mutta päivällä ei.

Samankaltaista tarinaa täällä. Meillä nukkui aluksi vain sylissä, sitten kantoliinassa ja liikkuvissa vaunuissa, ja niissäkin suurimmaksi osaksi pitkän hytkytyksen tai lenkkeilyn jälkeen. SItten 2,5kk oppi nukkumaan parvekkeella kun sitkesti harjoiteltiin edellisen kirjoittajan opastamalla tavalla. Nyt vauva 5kk nukkuu joko vaunuissa tai jopa omassa sängyssä kun vähän silittelee pyllystä että rauhottuu sinne. Kantoliinaan myös nukahtaa joskus kaupungilla ollessa, mutta mieluiten haluaisi omiin vaunuihin nukkumaan. Tsemppiä!

Meidän esikoispoika ei nukkunut ihan vauvana kuin sylissä. Yöt nukkui kiltisti omassa sängyssä, mutta päivällä ei. Kun nukutti sylissä ja laski omaan sänkyyn meni 5min ja huuto alkoi, ei myöskään nukahtanut sänkyyn vaan huusi. Sitterissä ei nukkunut.
Vaunut olivat ainoa paikka jossa nukkui, siispä ostimme toiset parvekevaunut ja niin sain pojan nukkumaan päivällä. Joka unille puin hänet ulos, jopa pakkasella, kun oli pakko.

Vasta tuossa 1v hän alkoi nukkua sisällä kun nukkui/nukkuu enää yhdet unet, eli siis vuoden verran nukutin hänet aina vaunuihin. Meillä poika ei myöskään nuku kunnolla vieraassa paikassa ja vauvana ei osannut nukkua kauppakeskuksissa tms. yritimme monesti mutta turhaan. Eikä viitsitty sit yliväsyttää toista ja koko iltaa kuunnella sitä kauheeta ulvontaa.

Tämä meidän toinen on nyt alussa nukkunut omassa sängyssä päikkäreitä, samoin sitterissä, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että pian loppuu. Ikää pojalla vasta 3 viikkoa, mutta kun laskee häntä sänkyyn menee hetki ja on hereillä. Nyt nukkuu tuolla vaunussa. Mutta parempi, että jossain nukkuu =)

meillä oli 2kk iässä itsekseen yöunille omaan sänkyyn nukahtava vauva mutta ei nukkunut ollenkaan päikkäreitä. Luovutin jossain 1,5kk kohdalla ja laitoin jokaisille päikkäreille vaunuihin. Oli tottunut myös liikkuviin vaunuihin mutta kohta hoksasin että kun vaunut pysäyttää heti kun vauva on nukahtanut (eli lykin vaunuja vain jotain 5 min pihassa) niin ei erottanut liikkeen pysähtymistä koska oli niin syvässä unessa. Vaunupäikkäreille pukeminen talvella oli työlästä mutta sen avulla rauha palasi taloon ja äiti jaksoi paremimn kun vauvakin nukkui paremmin.

Kiitos vastauksista.

Vaunupäikkärit eivät ole meidän ratkaisumme. Ensinnäkin asumme kerrostalossa, pihaa ei ole. Oma parveke on erittäin kuuma päivisin. Ja vauva ei ole innokas vaununukkuja muutenkaan - herää aina kun vaunut pysähtyvät ja nyt on alkanut jopa saada raivareita vaunulenkeillä!

Vauva nukkuu siis päivisin oikeastaan hyvin vain kantoliinassa.

Onkohan ketään muita, joilla vastaava tilanne?

Meidän poikaa oli ihan mahdoton saada millekään unille aluksi. Poika nukkui juuri tuuossa 2 -3 kk kantoliinassa. Itse vetäsin joskus päikkärit nojatuolissa samalla. Joskus onnistuin hivuttautua sohvalla kyljelleen ja löysätä liinaa ja otimme molemmat tirsat. Kaikki vauvat eivät ole valmiita aluksi nukkumaan itsenäisestä. Pääset vähemmällä stressillä kun hyväksyt tilanteen ja annat ajan kulua. Poika oli valmis nukkumaan itsekseen 4 kk iässä ihan ilman minkäänlaista huutoa ja kouluttamista. Aika teki tehtävänsä.

Hienoa kuulla!

Toivottavasti meilläkin noin. Olen muutenkin alkanut ajatella, että monet vauvan ""tavat"" ovat kausiluonteisia. Oikeastaan liinassa kantamisessa on paljon hyviäkin puolia. Vauva on lähellä, ei tarvitse vahtia, ja unet kestävät yleensä kauan. Omat kädet ovat myös vapaana. Huolenaiheeni on ainoastaan se, onnistuuko nukkuminen todella sitten myöhemmin muualla. Kovin isoa vauvaa en näin jaksaisi jatkuvasti nukuttaa...

Meillä ainakaan vauva ei suostunut ihan pienenä nukkumaan yölläkään juuri muualla kuin sylissä (ihan pieniä pätkiä lukuunottamatta), vuorotellen sitten kannettiin ympäri kämppää ja välillä nukuin istuallaan vauva sylissä sohvalla. Onneksi joskus vauva nukkui myös mun mahan päällä sängyssä, niin sai nukkua makuuasennossa... Mutta oisko ollut tuossa 3kk:n kieppeillä alkoi uni syventyä ja vauva alkoi yllättäen öisin nukkua myös sängyssä (tosin vain äidin vieressä tissi suussa, mutta kuitenkin vaakasuorassa asennossa). Ja nykyään nukkuu sujuvasti myös omassa pinniksessä ainaki osan yöstä. Muutaman kerran on jo päivälläkin nukahtanut sisälle, mutta yleensä siis päikkärit nukkuu vain vaunuissa toistaiseksi. Kantoliinassa ei enää halua päikkäreitä nukkua, kun on jo niin iso ettei pysty siinä olemaan niin rennosti kuin pienenä, pää jää liinan ulkopuolelle ja jalatkin ylettyy jo melkein äidin polviin asti. Siis kirjoitukseni pointti on se, että mun nähdäkseni uni syvenee ja paranee koko ajan, kyllä varmaan teidänkin vauva alkaa paremmin nukkua kun aika kuluu. Itse asiassa ""kiva"" kuulla että muillakin on samanlaista, ei siksi että toivoisin kenellekään hankaluuksia vaan siksi, että luulin pitkään näitten uniongelmien johtuvan vain siitä, kun olin esikoisen kanssa tottumaton vauvanhoitaja niin etten ehkä osannut nukuttaa oikealla tavalla... Mutta jotkut vauvat kai ovat vaan sellaisia. Ajan kanssa kaikki ongelmat ratkeavat, kohta huomaat että sulla ei enää ole pikkuvauvaa ja ison vauvan kanssa ongelmat ovat ihan erilaisia, et enää muista noita alkuaikojen juttuja kuin hämärästi...

Meillä oli kans ""sylirotta"" ensimmäiset kuukaudet, sitten alkoi kelvata liikkuvat vaunut, jossain vaiheessa paikoillaan olevat, perhepedistä siirtyi omaan 3-4kk tienoilla (alku)yöksi, 5kk oli pakko laittaa omaan huoneeseen, kun heräsi vanhempien kääntyilyyn. Nyt 1v. nukkuu kauniisti omassa sängyssä, omassa huoneessa kaikki unet :)

Äitiysneuvolan vanha täti sanoi, et liikaa ei voi pitää sylissä! tarkoitti et läheisyyden tarve on tyydytettävä. Meillä ainakin toimi! Jaksamista :))

Kuulostaa tutulta, meillä nukutettiin syliin 3- kuiseksi asti kun sai aina hurjat raivarit jos laittoi yksin sänkyyn. Ajattelin, että kannan poikaa vielä sylissä 2- vuotiaanakin. Sitten yksi kaunis päivä nukahtikin itse sänkyyn ja sen jälkeen se on onnistunut joka kerta. En tiedä, mistä johtuu. Totuteltiin päivällä sänkyyn silloin kun ei ollut väsynyt. Eli laitoin sinne ja olin itse vierellä, ihmeteltiin mobilea ja leikittiin. Noin 5 min ja sitten pois. Ehkä oppi siten ymmärtämään, ettei se sänky niin paha paikka olekaan.

Vaunuista vielä sen verran, että voithan kokeilla nukuttaa vauvan vaunuihin sisällekin. Parempi sekin, kun liinassa, jos itse haluat tehdä jotain sillä aikaa, kun vauva nukkuu. Heijailet vaunuja sen aikaa, että nukahtaa (jos nukahtaa) ja vähän ajan päästä nukahtamisesta pysäytät vaunut (liian pitkäänkään ei kannata heijata nukahtamisen jälkeen). Pitäisi onnistua. Voithan laittaa vaunut vaikka johonkin tuuletusikkunan lähistölle, että vähän saa happea enemmän.

Hei ap! Olen paraikaa lukemassa samaa kirjaa :-) Siinä on paljon hyvää, toki myös paljon sellaista mitä en itse allekirjoittaisi. Meidän tilanne on sama kuin sinun, eli 11 viikkoinen poika nukkuu omassa sängyssä yöt hienosti muttei päivisin muuta kuin liikkuvissa vaunuissa. Tuosta kirjasta ymmärsin että kirjoittajan määritelmän mukaan poikamme on ns. ""herkkä"" vauva, eli erittäin herkästi kaikkeen reagoiva, ja väsyessään liukuu tosi nopeasti yliväsymystilaan ja saa hillittömät raivarit. Eli nyt olen pyrkinyt tosi tarkkaavaisesti seuraamaan vauvan reaktioita ja ottamaan paremmin kiinni väsymyksen alusta. Ja kas, aamuvaunulenkki tehtiin tänään, tultiin sisään, syötiin ja touhuttiin ja kun väsymyksen ensi merkkejä alkoi tulla, rauhoitin vauvan rinnalla johon nukahti, ja siirsin vaunuun sisällä (meillä ei myöskään pihaa eikä parveketta). Havahtui ja suu vääntyi itkuun mutta nukahti kun pari kertaa työntelin. Nyt on nukkunut 20 min PAIKALLAAN. Ehkä tämä tästä kun totutetaan sitkeästi ja nähdään itse se vaiva. Tässä siis poikkean kirjan kirjotitajasta ajatuksineni että meinaan kyllä rintaa rauhoittajana käyttää :-), ilman sitä ihan turha yrittää, tai itse en ainakaan jaksa enkä halua että vauva joutuu aina parkumaan.

Mutta siis juu, tuo kirja auttoi sisäistämään että vauvat tosiaankin on erilaisia, turha huolestua ystävien tai äitien jutuista, minäkin kuulemma nukuin 3-4 tuntia putkeen päiväunia kun vaan partsille pisti. Onhan aikuisetkin erilaisia, ja unitavat erilaiset.

Oli ihana lukea mm. MMF:n ja Kauran tarinat, eli ehkä meilläkin on toivoa että tilanne tästä kehittyy!! Tosi nopeastihan nämä ihanat vauvat kehittyvät eli lyhyestä työntely/kanniskeluajasta toivottavasti on kyse :-)

Tervehdys,

Minun 2 kk vanha pikku kaveri nukahtaa paivisin parhaiten kun menemme yhdessa nukkumaan, sitten sopivana hetkena hipsin takaisin tiskien ja imuroinnin pariin...ja olen taas paikalla kun pikkukaveri virkoaa. Poikani nukkuu meidan parivuoteessa ja muuta vuodetta ei olla edes harkittu. Katilo suositteli etta otan pojan omaan vuoteeseen, tosin asun Kanadassa en Suomessa. Ehka Suomessa suositellaan eritavalla.

Ihanaa saada näin paljon kokemuksia. Tutulta kuulostaa monin paikoin.

Meillä ei muuten nukuttaminen onnistu enää niin, että menisin vauvan kanssa yhdessä nukkumaan. En tykkää imettää makuullani ja se olisi ainoa keino huijata vauva nukahtamaan viereen. Läheisyys merkitsee siis vain pystyasennossa liinassa!
Perhepetiä meillä ei ole muutenkaan ihan itsekkäistä syistä. Me vanhemmatkin haluamme nukkua ja kuten sanoin, yöllä vauva nukkuu hyvin omassa korissaan. Nukuttaminen on tosin illallakin ohjelmanumero!

Tosi kiva kuulla myös muiden kokemuksia Hoggin kirjasta. Olen aikalailla samaa mieltä kanssasi! Hassua on, että testin mukaan meidän vauva olisi ""textbook baby"", mutta nukahtamisvaikeuksissa taas ihan joku muu? Vauva on siis muuten hyvin helppo eikä mitenkään herkkä.

Taidan nyt vain luottaa siihen, että ennen pitkää vauva alkaa nukkua itse ja kantelen pikkuista hyvillä mielin niin paljon kuin hän sitä kaipaa.

Tänä aamuna muuten n. 20 minuutin pätkä ensimmäisiä päiväunia sujui omassa sängyssä, jonne siirsin tissiltä. Sitten huomasi joutuneensa huijatuksi ;)

En vieläkään oikein ymmärrä tuota vaunujen viehätystä. Miksi on parempi opettaa nukkumaan sisällä vaunuissa kuin sisällä sängyssä? Haluaisin vaan, että vauva nukkuisi vaunuissa kun nillä olen liikenteessä, että edes joskus pääsisi kauppaan rauhassa....

Kyllä siitä liinassa nukkumisesta pääsee sitten aikanaan eroon. Meillä se loppui joskus kun tyttö oli noin 5-6 kk vanha. Nukkui tosin välillä vaunuissakin tai autossa. Tuosta noin puolivuotiaasta alkaen on nukkunut vain rattaissa tai autossa tai (joskus harvoin) sisällä sängyssä.

Ap:lle: ahaa, en ymmärtänyt että vauvasi ei nuku liikkuvissakaan vaunuissa. Meillä on edistysaskel jos saadaan nukkumaan sisällä paikallaan oleviin vaunuihin. Yritän seuraavaksi sänkyä, joka siis on toki se tavoite. Vaunuja vaan pääsee heijaamaan tarvittaessa, siksi se toivottavasti on tällä hetkellä ainakin jossain määrin meidän peslastus, ettei tarvitse rintaa suussa pitää kaikkien päiväunien ajan!

Itse olen kadehtinut niitä jotka kulkevat vauva kantoliinassa kaupungilla. Painaa toki ettei varmaan kauaa jaksa kantaa mutta niin paljon näppärämpi kuin vaunut - uskomatonta miten vaikeaa joissakin paikoissa on vaunujen kanssa liikkua, tai vaihtaa kerrosta kaupassa!

LIINAILIJOILLE: meillä on liina toista päivää testissä ja olen kokeillut kietaisuristikakkosa, josta vauva ei ainakaan toistaiseksi pitänyt, ja buddhaa, josta tykkäsi heti! Mikä olisi hyvä sidonta jossa vauva kasvot kantajaan päin, ja jossa voisi nukkua, mutta olo olisi vauvalla ehkä hieman ""vapaampi"" kuin tuossa kietaisuristikakkosessa??? Tuntuu että se ahisti tätä meidän poikaa...

Vielä vähän: kyllä vauva on tähän asti nukkunut aika ""normaalisti"" liikkuvissa vaunuissa. Viime kertoina on kuitenkin käynyt niin, että n. puolen tunnin unien jälkeen alkaa huuto, jota on vaikea saada loppumaan vaikka mennään kovaa eteenpäin. Kun vaunut pysähtyvät hetkeksikin, vauva on heti hereillä. Olen ihmetellyt mikä häntä vaunuissa häiritsee. Hän alkaa aina kiehnätä päätään sen oloisesti kuin jokin, kuten myssy, haittaisi hänen olemistaan. Kyljelle kääntäminen saattaa joskus auttaa. Sitäkin olen miettinyt missä vaiheessa vauva alkaa kaivata virikkeitä vaunuihin. Nyt joutuu tuijottamaan valkoista kattoa vaan...

Meidän vauvalle liina on kuin unilääke. Käytän vain kietaisuristiä. Kun laitan vauvan liinaan (onnistuu ilman protesteja aina), hän nukahtaa melkein välittömästi. Voin nykyään jopa istua kaikessa rauhassa eikä liikettä tarvita. Miehen kantamana ei ole yhtä tyytyväinen?!

En oikein jaksa uskoa siihen, että vauvat käyttäytyisivät kovin säännönmukaisesti. Eilen illalla nukutus onnistui uskomattoman helposti. Vauva suostui ottamaan tutin suuhun ja kohta oli unten mailla. Tähän asti on kestänyt aina se puolitoista tuntia....

Oletko varma, ettei lapsella ole liian paksusti vaatteita päällä vaunuissa eli liian kuuma? Näin keväällä on ainakin mun mielestä tosi vaikea osata pukea sopivasti ulkovaatteita, kun ilmat vaihtelevat niin paljon. Siksi ehkä herää ja yrittää kiehnätä kuumaa myssyä pois tms.?
Virikkeitä meillä alettiin kaivata noin 4kk:n vanhana, sitä ennen nukuttiin melkein aina vaunuissa, mutta kun unen tarve iän mukana väheni, tuli vaunujen kuomua tuijotellessa tylsää. Rattaisiin siirryttiin noin 6kk iässä juuri tästä syystä.

Yhteistyössä