Onko teillä vinkkejä tulevan vauvan nukuttamisperiaatteisiin? Esikoisella yöt olivat helvettiä... Kokemusta EASYstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pian kahden äiti

Vieras
Eli meillä meni esikoisen nukahtamiset ja yöt ihan helvetiksi muutamassa kuukaudessa kun käytössä oli perhepeti ja vauva sai tissiä aina kun inisi. Noin suunnilleen.

Siitä mulle on jäänyt vähän sellainen pelko tuon pian tulevan kakkosvauvan nukkumisen suhteen. Ja olen päättänyt että enää ei perhepeteillä eikä imetetä uneen asti.

Nyt olen vähän ajatellut seuraavan kanssa seurata Tracy Hoggin vauvakuiskaaja-periaatteita, eli EASYä (Eat, Activity, Sleep, Your Time), ja vauva saa nukkua omassa sängyssään tai vaunuissa, tai joskus tietysti vaikka kantoliinassa jos ollaan jossain.

Ja Hoggin periaatteen mukaan yritän laittaa vauvan aina hereillä sänkyyn, ja nostaa sitten vaan aina ylös lohdutettavaksi jos itkee. Ja tuttiakin aion nyt kokeilla jo ihan vastasyntyneestäkin jos se vain auttaisi.

Onko teillä muilla kokemusta tuosta EASYstä, tai onko muita vinkkejä nukuttamiseen/nukkumiseen pikkuvauvalle?

En suosittele kyllä tuttiin totuttamista! Meillä esikoinen käytti tuttia ja sitähän piti koko ajan olla ettimässä ja laittamassa suuhun, siis aamulla,illalla ja yöllä. Hankaloitti meitä paljon ennenkuin osasi itse etsiä sängystä tutin ja laittaa suuhun (n.1v->) Kuopuksella ei ole tuttia ollut ollenkaan niin ei ole tarvinnut tutin kanssa värkätä, näin minusta on helpompaa =)

Enpä ole moisesta EASY:stä kuullut mitään aikaisemmin, mutta juuri noin minä olen vauvat nukuttanut... Ruuan jälkeen sänkyyn hereillä, tuttia tai hyssyttelyä jos itkee. Lopussa riitti kun esim. yöllä työsi vain käden pinnojen välistä ja hyssytteli ja silitteli.

Tutista vielä. Esikoinen ei syönyt ollenkaan, kuopus sai tutin vain silloin kun ei rauhoittunut muuten. Ja tutin muodoissa on eroja, toiset pysyy suussa paremmin ettei tipu.

Kuopuksen kanssa vieroituskin oli helppo kun tuttia ei saanut muulloin kuin nukkumaan mennessä. Sitten nukahtaminen sujui ettei muksu huomannut että hänellä ei ole tuttia.

Purentaviat ovat pientä siihen verrattuna, jos tutti estää kätkytkuoleman.

Itse olen ollut sillä kannalla, että terve vauva ei palveluja kaipaa. Jos on maha täynnä ja vaippa kuiva, ei oma sänky ole paha paikka lainkaan. Ei pidä lähteä niihin sylinukutteluihin ja muihin alkuunkaan. Jokaiseen inahdukseen ei myöskään ole järkeä reagoida.

kyllä tuo nukahtaminen on ihan lapsikohtaista, teki itse mitä tahansa...meillä esikoinen ollut aina tosi huono nukkuja, vauvanakin torkkui vain 15 min. tirsoja ja laitokselta asti tapeltu nukkumisen ja nukahtamisen kanssa...puhumattakaan että reagoi aina unella kaikkeen mahdolliseen, siis näkee pahoja unia, saa kauhukohtauksia, kävellytkin unissaan :(
sen sijaan kakkonen on aina ollut tosi hyvä nukkuja, vaatii unirauhan eli ei puhettakaan että olisi vauvanakaan saanut silitellä vaan on halunnut nukahtaa yksin,
nyt kolmonen on helppo myös mutta vaatii uniasennon eli olettaa hänet laitettavan pitkäkseen ja siliteltävän tai pidettävän kädestä kiinni...mutta nukahtaakin sitten hienosti :)
ja olen tehnyt kaikkien kanssa ihan samalla tavalla nukuttamiset...

Yhteistyössä