vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pissatesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pissatesti

Vieras
moi,

tietääkö kukaan tuosta pissatestistä, joka otetaan neulapunktiona. meillä on tytöltä 6 kk otettu nyt kaksi kertaa testi pussilla ja molemmilla kerroilla tulos on ollut epäpuhdas.
nyt joudutaan maanataina sit meneen tuohon punktioon. aattelin vaan et jos kerran sillä punktiolla saa kerralla puhtaan testin niin minkä takia noita pussitestejä edes otetaan; onko se neulalla otettava jotenkin erityisen kivulias tai hankala ottaa.

Eihän se pistäminen kivaa ole ja aina sitä pyritään välttämään. Pussipissoja otetaan siitä syystä, että jos osottautuu puhtaksi, niin tulehdustahan ei silloin ole. Mutta kuten sinun tapauksessa, niin täytyy tollanen näyte tarkistaa punktiolla.

Meillä ei punktiolla tarkistettu vaan pussipissa riitti kun oli tulehdus. Ja tänään selvisi, että oikealla puolella on munuaisiin saakka takaisinvirtausta, eli estolääkitys jatkuu ja kontrolli vuoden sisällä.

Korjaantuu kuulemma itsekseen lapsen kasvaessa.

Onhan se varmasti epämiellyttävämpi tuo neulalla otettu testi, meidän pojalta otettu kaksi kertaa. En kuitenkaan usko että on tosi kivulias, ensimmäisellä kerralla poika ei edes huomannut, toisella kyllä itki, mutta luulen että syynä oli suureksi osaksi kiinnipitäminen (itselleni näytteen ottamisen katseleminen oli varmaan monin verroin ""kivuliaampaa""...) Luulen, että pussitesti otetaan ensin osaksi siksikin koska on helpompi, ei esim. tarvita lääkäriä. Pussitestissä tosin juuri se vaara, että iholta pääsee pöpöjä ja tulee ns. turhaan positiivinen vastaus. Meillä oli pussitesti ensimmäisellä kerralla negatiivinen tikulla, mutta viljelyssä löytyi bakteeri. Suraavalla kerralla sitten otettiinkin suosiolla neulalla heti kättelyssä!

kiitos vastauksista. tultiin äsken testistä ja arvatkaapa onnistuiko? no ei!! kaks tuntia turhaan yritettiin, lääkäri pisti neitiä neitiä 2 kertaa, eikä saanut mitään. sanoi minulle että olin antanut liian vähän juomista aamulla mutta kuitenkin molempien pistosten jälkeen pissa tuli muutaman minuutin päästä. lääkäri totesi vaan että HUPS! sitten laitettiin taas pussi, eikä siihenkään mitään. tyttö huuti kun syötävä ja äiti kans kiukkuinen. nyt sain kotiin mukaan tuon pussin, jos sitten onnistuisin itse sen täällä ottamaan. kyllä v....ttaa. jos vielä joudutaan tuohon punktioon, pyydän toisen lääkärin sen ottamaan. sorry kun tänne purkaudun mut tuli tytön puolesta niin paha olo ku toiseen selvästi sattui ja vieläkään ei selvyttä saada. mut yitetään taas.........

Yhteistyössä