Vauvan vaatteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heipsis79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heipsis79

Vieras
Esikoista odotellaan ja kun kokemusta ei itselläni ole, niin ajattelin täältä kysäistä.. :)

Minkä kokoisia vaatteita vauvalle tulisi ensialkuun varata? Jos oletetaan, että vauva on täysaikainen ja suht keskivertokokoinen? 56? Vai samalla jo isompaakin, ettei heti ekoina viikkoina tarvi lähteä vaateostoksille? Kuinka nopeasti vauvat oikein kasvavat koosta toiseen?

Entä miten nuo bodyt oikein toimivat? Ovatko ne enemmän alusvaatteena, eli sen päälle vielä paitaa ja potkuhousuja, vai voiko esim. pitkähihaista bodya käyttää vaikka puolipotkuhousujen kanssa pelkästään? Minkälaisia vaatekerroksia talvivauva tarvii sisällä/ulkona?

Jos olet ottanut äitiyspakkauksen niin niillä pääset alkuun hyvin! Ihan pieniä eli 50-56cm vaatteita siellä ei tosin ole että muutaman 56cm:n voisi hankkia mutta ei ehkä vielä isompia (ellei ole kova hinku ;)).

Meillä käytetään bodya ja puolipotkareita sisävaatteina. Ulkona sitten pakkasesta riippuen villakerros ja joko kevyempi tai paksumpi toppahaalari.

Meidän lapset ovat olleet syntyessään 50-52-senttisiä, ja 56-senttiset vaatteet ovat jääneet pieniksi jo noin kuukauden-puolentoista iässä. Joten suosittelen ostamaan vain parit 56-senttiset vaatteet etukäteen, ja enemmänkin sitten 60-senttisiä ja sitä isompia. Jos vauva syntyy kovin pienenä, on aika helppoa käydä ostamassa muutama pieni vaate lisää, mutta turhan ostaminen se vasta turhauttavaa onkin. Vauvat kasvavat aika vauhdilla, eikä ihan pienellä haittaa, vaikka vaate onkin vähän liian iso. Hihat ja lahkeet saa helposti käärittyä, eivätkä ne muutenkaan ole tiellä, kun vauva ei vielä liiku.

Bodyt korvaavat paidat. Meillä lapset on sisällä olleet valtaosin bodyssa ja potkuhousuissa. Vaatekysymykset ovat kovin makuasioita; toiset vannovat kietaisubodyjen ja puolipotkarien, toiset taas normaalien potkuhousujen nimiin.

Vastasyntynyt vauva tuntuu (ainakin ensikertalaisen käsissä) niin hauraalta että melkeenpä vähän väljät vaatteet on helpompi pukea. 56 cm kokoa jos haluaa niin ostaisin pari kietaisubodya jotka on helpompi pukea kuin päänyli vedettävät.

Kannattaa varata 56 numeroa kuten edellä mainittiin, mutta ei liikaa. Mä varasin aikoinaan talvivauvalle paljon bodeja, mutta varmaan yhden käden sormilla voin nyt laskea ne tilanteet jolloin meidän neidillä on ollut body päällä vaikka ikää nyt jo reilut 10 kk. Vaikka vaipat on nykyään hyviä en halua, että body painaa vaippaa vauvan herkkää ihoa vasten. Tää on ihan mun oma mielipide. Alkuviikkoina neidillä oli suht ympäri vuorokauden vetoketjullinen unihaalari kun nukkui tai oli tissillä (makuuasennossa & peitoissa) suurimman osan ajasta. Vaipanvaihto oli nopeaa ja helppoa. Sitten siirryttiin kietaisupaitaan ja pitkiin potkareihin.

Me käytimme molemmilla pojillamme ekat 1-2 kk 50-56 cm vaatteita, 62 cm tuntuivat tosi isoilta. Toki vauvat kasvavat nopeasti. Esikoiselle saimme hurjasti vaatteita lahjaksi, joten emme ehtineet kaikkia vaatteita käyttää paria kertaa enempää. Olin hankkinut muutamia bodyja, puolipotkareita ja potkuhousuja sekä koossa 50 että 56 cm. Pojat olivat syntyessään 53 cm, 3,7 kg ja toinen 52 cm, 3,6 kg. Kietaisubodyt olivat ihan ehdottomia vastasyntyneellä. Helppo pukea ja kiinnittää juuri sopivan kokoisiksi. Parikuukautisella sitten aloimme käyttämään pään yli puettavia bodyja.

Sisävaatteina käytimme yleensä bodya+ puolipotkareita. Potkuhousuja myös silloin tällöin. Paitoja aloimme käyttää, kun vauvat oppivat kävelemään. Ulkona pidettiin talvella toppahaalaria sisävaatteiden kanssa+ tumput, pipo ja töppöset. Tarvittaessa fleece/villahaalari alle säästä riippuen.

Meillä oli muutama vaate (body) kokoa 50, sen kokoisessa bodyssa vauva myös tuli synnäriltä kotiin (ja body tuntui tosi isolta, vaikka vauvan pituus oli 51 cm!).

Vauvat usein kasvavat todella valtavaa vauhtia, joten niitä 56 vaatteita ei myöskään tarvi olla kovin montaa. Sinne n. 70-senttiseksi asti kasvuvauhti on hurjaa, sitten saattaa tasaantua eli esim. meillä on käytetty 74-80-senttisiä vaatteita nyt jo varmaan 5 kuukautta (ja lapsi on nyt 1 v.).

Ihan pienellä vauvalla vaatteet voivat mennä vaihtoon 2-3 kertaa päivässä puklu-/kakkavahinkojen takia - eli siitä voi laskea, kuinka usein pesukonetta haluaa pyörittää! :) Toisaalta meillä ainakin pesukonetta joutui väkisinkin pyörittämään normaalia useammin jo ihan pukluliinojen eli harsojen takia - vauva oli aika kova puklaamaan.

Jos ostaa kovasti vaatetta varastoon, kannattaa muistaa vuodenaikojen vaihtelu eli jos on hankkinut lyhythihaisia bodeja kokoa 74 ja vauva sattuukin olemaan sen kokoinen juuri talvella, lyhythihaiset voivat jäädä kokonaan käyttämättä...

Ja pitkähihaisia bodeja + puoli-/potkareita tai semmoisia "kokopukuja" (monen mielestä varmaan yöpukuja) meillä käytettiin sisävaatteina koko vauva-aika. Paitoihin mekin siirryimme vasta kun vauva oppi kävelemään, muuten olis selkä vilkkunut paljaana koko ajan. Moni vannoo kietaisubodien nimeen, mutta me tykättiin enemmän tavallisista - mies inhosi kietaisubodien nyörien ja nappien nypräämistä.

Turhia sisävaatteita vauvalle ovat mielestäni hupulliset yläosat (huppu painaa), farkut tms epämukavat housut, kengät (äitiyspakkauksen toppatöppöset toimivat paremmin). Meidän vauvalle veluuriasut tuntuivat olevan vähän hiostavia.

Kiitos kaikille vastaajille, viisastuin :) Jos ja kun siis haluan vaateostoksille, sijoitan vähän isompiin kokoihin ja lyhythihaisia bodeja en montaa ainakaan taida hankkia, kun talvivauvaa odotellaan..

Meillä poika syntyi 52cm ja ainakin nuo 56cm:n vaatteet jäivät välittömästi pieniksi. Muutoinkin kannattaa mielestäni ottaa hiukka isompia vaatteita, sillä kasvu alussa on todella hurjaa.

Tuohon vaatekokoon vaikuttaa suuresti lapsesi syntymäpaino ja pituus ja arvion tuosta saat jo raskausaikana neuvolasta joko terveydenhoitajalta tai lääkäriltä.
Lapsi joka on syntyessään 3kg tai alle ja 46-48cm pitkä, mahtuu noihin 56cm vaatteisiin vielä 3-4kk ikäisenä, kun taas syntyessään likempänä 4kg ja yli 52cm pitkälle vauvelille ei nuo 56cm vaatteet mene kuin 1kk:n.
Itse hoikkien ja pienikokoisten vauvojen äitinä olen ostanut muutaman vaatekerran 50-56cm vaatteita, 62cm olen ostellut sitten 3-4kk ikäiselle.
Omasta mielestäni on ollut mukavampaa pukea lapsi suht sopivan kokoisiin vaatteisiin enkä ole kasvunvaraa paljon miettinyt.

Minä myös olen tykännyt pukea vauvan aina sopivan kokoisiin vaatteisiin, joten meillä oli käyttöä myös 50-senttisille vaatteille, kun tyyttö 49 cm syntyessään. 50-senttiset meni n. 1-2 kk riippuen valmistajasta, 56 cm 2-3 kk iässä ja sitten n. siirryttiin 62 senttisiin. Noita pieniä kokoja saa tosi hyväkuntoisena kirppiksiltä, joten kyllä niitäkin kannattaa jokunen hankkia ellei halua vauvan hukkuvan vaatteisiinsa. Meillä kokopotkarit on jäänyt vallan käyttämättä ja kotona käytössä yleensä body ja puolipotkarit tai sukkahousut. Kylässä sitten mekko tai hame lisäksi. Meillä mies tykkäsi, että kietaisubodyt (50-56 cm) ovat parhaita, ne oli alussa helpoimpia pukea epävarmana nakkisormena:)

niinn ihania kuin uudet vaattet ovatkin, niin lastenvaatteiden kohdalla kierrätys kannattaa, Mä ostin muutaman kietaisubodyn kirpparilta. Sain myös tuttavalta lastenvaatepaketin lainaan. ystävät ovat tuoneet tytölle vaatteita kun tulivat eka kertaa katsomaan. Nämä jää tytölle itselleen muiistoksi,

Meillä vauvat ovat olleet jo syntyessään reilun 50 cm pitkiä (54, 52 ja 51 cm), joten 50 cm kokoiset vaatteet ovat olleet jo heti alusta lähtien pieniä. Lisäksi kannattaa huomata, että vaippa vie bodyssä osan pituudesta, joten minusta ainakin on ollut aina mukavampaa käyttää vähän väljempiä vaatteita eikä yrittää tunkea vauvaa "makkarankuoreen". Toki myös vauvan rotevuus ja paino vaikuttaa asiaan eli kovin isokokoinen jytky vie vaatteesta myös leveyssuunnassa tilaa, joten esim. 4,5 kg vauvaa voi olla aika tuskaista ahtaa pienehköön vaatteeseen. Samoin pitkäselkäisyys/lyhytselkäisyys vaikuttaa suoraan bodyyn, jolloin pelkkä vauvan pituus ei välttämättä anna oikeaa kuvaa.

Meillä siis siirryttiin heti noin 60 cm kokoisiin vaatteisiin, jotka menivät mallista riippuen puolisen vuotta, jonka jälkeen alettiin siitä sitten pikkuhiljaa siirtymään 70 cm kokoisiin vaatteisiin. Meillä lapset ovat aika pitkäraajaisia, joten esim. 60 cm bodyissä ranteet jäivät äkkiä paljaiksi.

Meillä perusvaatetus kotona on ollut body ja sen päällä puolipotkuhousut. Tytölle siihen päälle on voinut vetäistä hameen tai liivimekon (hihaton). Tämän vaatetuksen etuna on se, että vaate suojaa hyvin eikä talvellakaan tai tuulisella säällä jää ranteisiin, selkään tai nilkkoihin aukkokohtia, joista voi kylmä päästä sisälle. Talvella bodyn ja puolipotkareiden päälle on ollut helppo laittaa villapuku ja talvipuku tai tosi kylmillä pakkasilla laittaa sinne väliin vielä collegehaalari tms.

Olen itse lyhyt, joten hoitopöydällä esim. kokohaalarin pukeminen on vähän hankalaa isommalle vauvalle, joka potkii vatsaan, joten se ei ole kauhean mukavaa.

Jos vain käytetty vaate kelpaa, niin kannattaa kierrellä kirppiksiä. Kotimaiset bodyt yleensä kestävät kulutusta ja mitoitus on reilu. Hinnat ovat murto-osan alkuperäisestä ja silloin esim. 60 cm bodyjä voi huoletta ostaa esim. 10 kpl, jolloin ei tarvitse heti olla pesemässä, sillä tosiaan esim. oikean vaippamallin löytäminen voi liata vaatteet 3-4 kertaa päivässä.

Meille ennustettiin reilunkokoista vauvaa, mutta ihan normaali ja siis odotuksia pienempi tuli: 49 cm 3200g. Ei kun mies 50-senttisten ostoon, sillä tuonkokoinen vauva hukkui 56-senttisiin (joita olin muutamat varalle hankkinut). Minusta oli helpompi käsitellä vauvaa, jonka vaatteet olivat suht sopivia. Pari-kolme kuukautta käytettiin tuota pienintä kokoa. Meillä oli kietaisubodeja, miehen mielestä olivat helpompia pukea. Meidän kesävauva oli joko body+puolipotkarit tai hihaton ja lahkeeton helleasutyyppinen systeemi yllään.

Vaatekoko riippuu tosiaan vauvasta. Meillä vauva oli hieman alle 3 kiloinen ja 48 cm, kasvoi normaaliin tahtiin. 56 senttisiä käytin alusta alkaen tuonne 4kk ikään asti ja vasta 3kk iässä pystyin ottamaan äippäpakkauksen pienimmät 60-senttiset käyttöön käärimällä hihoja. Pari 50 ja 56 senttistä vaatetta jouduin tosiaan hankkimaan lapsen synnyttyä, kun olin hankkinut pääasiassa noita 62 senttisiä. Ja paljon lahjaksi saatuja 62 senttisiä kesävaatteita jäi käyttämättä, kun olivat kesällä niin kamalan isoja eikä sitten syksyllä enää kukkahattuja ja hellemekkoja tarvittukaan. Meillä jotenkin tuntui, että kuuskakkoset kävi vaan tosi vähän aikaa ja sitten sai siirtyä jo seuraavaan kokoon.

Terälliset housut / potkarit toimi meillä parhaiten ekat 4kk. Kaikki sukat tippuivat välittömästi jalasta. JA sukkahousut pitkien velour, college tms. housujen alla olisivat olleet vähän liikaa. Bodyt ovat hyviä, kun vauvoilla paita tahtoo nousta korviin ja masu+ selkä aina paljaana. Toisaalta niitäkin saa vaihdella kun löysä kakka tahrii haaraosan. Varaa vaatetta riittävästi, joinakin päivinä menee useampi vaatekerta noiden vaippavuotojen ja jättipuklujen takia.

Meidän poika oli syntyessään isokokoinen (yli 4 kg ja 53 cm). Itse asiassa melkein täsmälleen saman kokoinen kuin itse olin. =) Olin ostanut aika paljon 56-senttisiä vaatteita. Ne eivät mahtuneet kuin ehkä 4 viikkoa, mutta silti mun mielestä oli hyvä että vaatteita oli paljon. Eipä tarvinnut pyörittää jatkuvasti vajaita koneellisia. Onneksi en ostanut 50-senttisiä ollenkaan, ne olisivat olleet jo sairaalassa liian pieniä. =) 62-senttiset menivät sitten noin 1,5 kk ja 68 vähän kauemmin.

Kietaisubodyt olivat käteviä ekat pari kk, mutta sen jälkeen myös pään yli laitettavat menivät sujuvasti. Kaikki "söpöstelyvaatteet" eli farkut, lappuhaalarit, hupparit yms jäi oikeastaan käyttämättä. Eivät vaan ole käytännöllisiä. Samoin sellaiset vaatteet, joissa on napit/nepparit selässä. Niitä ei jaksanut näprätä kiinni, ja nehän olisi painaneet selällään makaavaa vauvaa.

Aluksi käytettiin bodyja ja puolipotkareita tai potkuhousuja, joissa henkselit. Nyttemmin sukatkin alkaa jo pysyä jalassa, ja reilu puolivuotias näyttää tosi pikkuvauvalta potkuhousuissa. Eli nyt käytämme college- yms. pehmeitä housuja ja sukkia/sukkiksia.

Yhteistyössä