Vauvan vaatteiden yms. pesusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyykkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pyykkäri

Vieras
Tässä ajattelin alkaa pikku hiljaa pesemään vaatteita ja lakanoita vauvalle...

Mieleen tuli se että suurin osa taitaa olla 60`c:ssa pestäviä, oletteko käyttöönottopesseet ne myös just tuossa 60`c:ssa?
Entä lakanat?

Sitten tuli semmonenki mieleen että jos on alemmissa lämpötiloissa pestäviä niin ootteko pessy samassa koneessa myös omia vaatteita (hox, ei mitään tosi tosi likasia tietenkään)?

Entä millasta pesuainetta olette käyttäneet, entä(jos käytätte) huuhteluainetta?
Onko kellään kokemusta pesupähkinöiden käytöstä vauvan vaatteita yms. pestessä?

mä olen pessyt ihan ohjeen mukaan. Normi pesuaineilla ja omiakin vaatteita on ollut mukana. Jos teillä allergiataipumusta niin sitten nää sensitive aineet ja hajusteettomat on hyvä valinta. Huuhteluainetta olen käyttänyt, muutoin vaatteet on kovanoloisia pienen ihoa vasten.

mie pesen ain 40asteessa tavalliset vaatteet lasten ja aikuisten (ei kulhada nii nopiasti )
Lakanat mie pesen sitten 60asteessa, varsinkin jos ovat vaaleita (sama homma pyyhkeitten kanssa)

käytän nestemäistä omoa
vaavin vaatteisiin aina ostanut hajusteetonta huuhteluainetta(softlan) muille mitä milloinkin.

Ei huuhteluainetta vauvan vaatteille. Käyttöönottopesun oon tehnyt siinä lämpötilassa kun vaatteessa lukee, värit saattavat vaatia sen 60 astetta että jämähtävät kunnolla. Lakanat pesen aina 60 asteessa.

Pesuaineena on meillä Erisanin nestemäinen kun sillä voi pestä myös kestovaipat ja on hajustamaton.

Ja nelikymmpisessä pestävät vauvan vaatteet menee meillä siinä missä muidenkin vaatteet.

Tuoksuttomat aineet vauvana, isommille muutakin. 60 kestävät pesen yleensä 60, lakanat ja pyyhkeet menee kätevästi samassa pesussa niin saa täydet koneelliset. Siis myös muut kuin vauvan pyyhkeet. 40 kestävät pesen toisinaan 40, usein myös 60, yleensä kestävät sen kyllä. Mitään "hienompia" joissa 40 en uskalla pestä 60, mutta arkivaatteet. Isompien lasten pyykin seassa pesen myös omiani.

Ihan samassa pyykissä menee koko perheen vaatteet, mutta lapsi ei ole mitenkään herkkäihoinen tms. Pesupähkinät käytössä.

Mun mielestä ei tarvi käyttöönottopestä välttämättä kuumimmassa mahdollisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyykkäri:
Tässä ajattelin alkaa pikku hiljaa pesemään vaatteita ja lakanoita vauvalle...

Mieleen tuli se että suurin osa taitaa olla 60`c:ssa pestäviä, oletteko käyttöönottopesseet ne myös just tuossa 60`c:ssa?
Entä lakanat?

Sitten tuli semmonenki mieleen että jos on alemmissa lämpötiloissa pestäviä niin ootteko pessy samassa koneessa myös omia vaatteita (hox, ei mitään tosi tosi likasia tietenkään)?

Entä millasta pesuainetta olette käyttäneet, entä(jos käytätte) huuhteluainetta?
Onko kellään kokemusta pesupähkinöiden käytöstä vauvan vaatteita yms. pestessä?

Mä oon pessyt vauvan vaatteet 40astees tai max 50..eikä pesunukkaa
=) Tytön vaatteet pestiin aina erikseen, ettei niin paljoa tarttuis kissankarvat ja sit just ton lämpötilan takia, sekä siks että vauvankin vaatteet pesty ihan vaan ariel colorilla, mutta vain pieni määrä pulveria =)

Käyttöönottopesin muistaakseni 40 tai 60 asteessa, vaatteet varmaan enemmän 40. Muut sitten ohjeiden mukaan.

Ja pesin samalla (ja pesen yhä) muutakin pyykkiä, puhtaaksihan ne siellä koneessa tulee, tai tämä ainakin on tarkoitus.

Pesuaineena oli hajusteeton ja väriaineeton, kuten myös huuhteluaineena (allergiatestattu vauvapyykille tarkoitettu), jota tosin enää en oikein käytä.

Sillon kun lapsi oli vauva, pesin kaikki vaatteet neljässäkympissä. Ja hajusteetonta pesuainetta käytin, huuhteluainetta en. Omia vaatteita pesin myös joukossa. Pesupähkinöitä voi ihan hyvin käyttää, tahtovat vaan värjätä kamalan värisiksi valkoiset vaatteet, muihin ok.

Minä pesin ohjemerkinnän mukaan hajustamattomalla pesuaineella ja huuhteluaineella. Näin pesin kaikki lapsen ja omat vaatteet vuoden verran. Sitte siirryin tavan pesuaineeseen.En käytä enää huuhteluainetta. meillä ei ollut allergia perimää.

Huuhteluainetta ei mun mielestä pitäis ainakaan pienen vauvan vaatteissa käyttää. Ärsyttää ohutta ihoa ja ihan turhia kemikaaleja. (ihan turhia kemikaaleja myös luonnon kannalta). Pyykistä saa pehmeää lorauttamalla tilkan etikkaa huuhteluainelokeroon. Mä pesen melkein kaiken 60 asteessa, tulee puhdasta ja täysiä koneellisia (muuten tulis monta pientä satsia, kun haluan kuitenkin värin mukaan lajitella). Omia vaatteita ja jopa vaippoja voi hyvin pestä muun pyykin mukana. Ihan vaikka olis kunnolla likasiakin... Käyttöönottopesun oon tehny ihan samalla tavalla kun kaiken muunkin pesun.

Pesuaineena käytän samaa kun muullekin perheelle, tosin meillä käytetään hajustamatonta, koska mä en niistä haisevista aineista tykkää. Pesupähkinätkin käy pesuaineena, mutta mun mielestä nekin haisee...

Juu mä tässä tänään just kaupassa ostin lv:n herkkäihosillekki käyvää pesuainetta ja huuhteluainetta...
Onko tuosta huuhteluaineen käytöstä sitten jotain haittaa?

Taisin pestä ohjelämpötilassa, aluksi pelkät vauvanvaatteet erikseen mutta aika pian rupesin pesemään saman pyykin seassa ihan neljässäkympissä. Huuhteluainetta en laita kuin lakana- ja pyyhepyykkiin, jotain hajusteetonta se on. Pesuaineena meillä on allergiaystävälliset pesuaineet, kuten Minirisk, Erisan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyykkäri:
Haiseeko tuo etikka puhtaassa pyykissä jotenki?
Kuinka paljon te ootte sitä lorauttanu?

Ei haise. Laitan aina sen maksimimäärän, mitä huuhteluainelokeroon saa laittaa. Mutta tuo varmaan riippuu koneestakin että kannattaako laittaa täyteen, meillä on pieni kone.

Yhteistyössä