pesupähkinät aiheuttaneet vaatteiden nyppyyntymistä ja kulumista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkinätkö syy?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkinätkö syy?

Vieras
Tiedän ettei kuulu palstan aiheeseen, mutta ajattelin että täältä voisi löytyä kohtalotovereita?

Todella outoa, ostin n. 4 kk sitten pesupähkinöitä kun niitä niin kovasti kehuttu ja rupesin pesemään niillä pyykin. Meillä 2 pientä lasta joten pyykkiä pestään päivittäin. Huomasin parin viikon päästä että etenkin paljon pestävät lastenvaatteet näyttivät tosi nyppyisitlä ja kulahtaneilta, melko uudetkin. Tuli heti mieleen että ei kai pesupähkinät aiheuta kulumista, mutta ajattelin että ei kai, ehkä vain käytössä kuluneet.

Nyt sitten otin kaapista esikoisella olleita hieman isompia vaatteita vauvalle ja ero oli ihan silmiin pistävä! Nämä vaatteet siis olleet käytössä puolikin vuotta esikoisella, pesty normi pesuaineella ja kun vertasin niitä mitä esikoisella tai vauvalla nyt käytössä ja joita pesty pähkinöillä, eron kyllä huomasi! Kyllä se nyt siltä vaikuttaa että pähkinät kuluttaneet vaatteet huonon näköisiksi! ONko kellään muulla tällaista kokemusta, käytänkö niitä väärin?

Ruohonjuuresta ostetut pähkinät, pistän ruohonjuuresta ostetussa pikkupussissa 4 pähkinän puolikasta per koneellinen. 60 asteessa käytän vain kerran kuoret, alemmissa lämpötiloissa käytän pari kertaa samat.

Meillä myös pestään pähkinöillä mutta en ole huomannut vastaavaa. Olisivatko uudet vaatteet vaan huonompilaatuisia kun esikoisesi vanhat? Olen huomannut että ainakin esim. Lindexistä ja KappAhlista ostetut vaatteet nyppyyntyvät ja menettävät värinsä ja muotonsa aika nopeasti verrattuna joihinkin muihin, esim. Po.P tai Tutta. Mutta en sitten tiedä, voihan olla että pähkinöilläkin on vaikutusta. Kuivaatteko vaatteet narulla vai rummussa?

Meillä myös pestään pähkinöillä mutta en ole huomannut vastaavaa. Olisivatko uudet vaatteet vaan huonompilaatuisia kun esikoisesi vanhat? Olen huomannut että ainakin esim. Lindexistä ja KappAhlista ostetut vaatteet nyppyyntyvät ja menettävät värinsä ja muotonsa aika nopeasti verrattuna joihinkin muihin, esim. Po.P tai Tutta. Mutta en sitten tiedä, voihan olla että pähkinöilläkin on vaikutusta. Kuivaatteko vaatteet narulla vai rummussa?

Kiitos vastauksesta. Kuivaamme narulla. Myös Po.p:n vaatteille on käynyt samoin, niistä ensin sen huomasinkin, kun kuvittelin niitä kestävämmiksi. Ovat muutaman pähkinäpesun jälkeen tulleet nyppyisiksi ja kulahtaneeksi. Lisäksi ihan sama h m body, joka lapsella kahdessa eri koossa. Toista pesty pähkinöillä, toista normi aineella, vertasin vierekkäin, niin täysin eri väriset! Pähkinöillä pesty on kulahtanut väriltään. :(

Montako pähkinää laitat pesulle? Poistatko vanhat pussista? Olen antanut vanhojen olla mukana pussissa, jos niistä vielä liukenisi saponiinia, mutta tekeekö tämä haittaa? KÄytätkö huuhteluaineena etikkaa? En ole käyttänyt mitään huuht.ainetta koskaan, mutta mietin auttaisiko tässä etikan käyttö?

Viimeksi muokattu:
Olen huomannut, että lastenvaatteista suurin osa on todella huonoa kangasta ja parin pesun jälkeen osa muistuttaa jo lattiarättiä. Tuntuu olevan ihan sama ostaako kallista vai halpaa.

Itse olen nyt pari vuotta pessyt lähes pelkillä pähkinöillä, ja mielestäni vaatteiden kulumisessa ei ole ollut eroja. Sen sijaan tummissa vaatteissa ei ole enää noita vaaleita pesuainetahroja ja kainalot ei enää koppuroidu. Vaatteet ovat ihan tavallisia, lindex, seppälä jne trikoopaitoja farkkuja yms. Kuinka vanha pesukoneesi on? koska viimeksi olet pessyt koneen sitruunahapolla noiden pesuaineiden jäämien poistamiseksi poistopumpuista ja muista? Oletko tarkistanut rummun ettei siellä ole mitään rikki? Entä minkälaiseen pussiin laitat pähkinät?

Periaatteessa nyppyyntyminen on kankaan ja kuidun ominaisuus, ja sen aiheuttaa mekaaninen hankausrasitus Tätä tutkitaan mm. verhoilukankaissa martindale-testillä, viralliselta nimeltään nyppyyntymisilmiö on pillinki. Sen takia veikkaisin että kyse voi olla koneesta. Jos siellä on vaikka joku umppu tms sihti tukkeessa ja se joutuu siksi kieputtamaan enemmän kierroksia? Tai sitten kone on liian täynnä?

Yhteistyössä