pesupähkinät aiheuttaneet vaatteiden nyppyyntymistä ja kulumista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Todella outoa, ostin n. 4 kk sitten pesupähkinöitä kun niitä niin kovasti kehuttu ja rupesin pesemään niillä pyykin. Meillä 2 pientä lasta joten pyykkiä pestään päivittäin. Huomasin parin viikon päästä että etenkin paljon pestävät lastenvaatteet näyttivät tosi nyppyisitlä ja kulahtaneilta, melko uudetkin. Tuli heti mieleen että ei kai pesupähkinät aiheuta kulumista, mutta ajattelin että ei kai, ehkä vain käytössä kuluneet.

Nyt sitten otin kaapista esikoisella olleita hieman isompia vaatteita vauvalle ja ero oli ihan silmiin pistävä! Nämä vaatteet siis olleet käytössä puolikin vuotta esikoisella, pesty normi pesuaineella ja kun vertasin niitä mitä esikoisella tai vauvalla nyt käytössä ja joita pesty pähkinöillä, eron kyllä huomasi! Kyllä se nyt siltä vaikuttaa että pähkinät kuluttaneet vaatteet huonon näköisiksi! ONko kellään muulla tällaista kokemusta, käytänkö niitä väärin?

Ruohonjuuresta ostetut pähkinät, pistän ruohonjuuresta ostetussa pikkupussissa 4 pähkinän puolikasta per koneellinen. 60 asteessa käytän vain kerran kuoret, alemmissa lämpötiloissa käytän pari kertaa samat.

Tottakai pähkinät tekee tota vain keinokuituvaatteille, jotka ei ole ekologisia. Kokeilkaa aitoja kangasmateriaaleja ja aidoin värein värjättyjä kankaita pestä. :D :D :D

Vitsivitsi! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja huooh:
Tottakai pähkinät tekee tota vain keinokuituvaatteille, jotka ei ole ekologisia. Kokeilkaa aitoja kangasmateriaaleja ja aidoin värein värjättyjä kankaita pestä. :D :D :D

Vitsivitsi! ;)

Mää jo miltei olin että :o mitä pidemmälle luin kirjoitusta kunnes tuo vitsi, vitsi osui silmään. :D

Kai sä murskaat ne pähkinät ennen ku laitat koneeseen?

Mä astun aina sen pussin päälle tossut jalassa. Meil ei oo nyppiintiny ja ollaan jo kauan käytetty vain pähkinöitä... Myös kestovaipat pysyny hyvinä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä käytän niitä vaan lakanoiden pesuun.

Miksi vain lakanoiden?

Koska ne pesen joka viikko, eivätkä ole niin likasta pyykkiä. Lasten vaatteet on usein tahraisia, eikä pesupähkinät minusta pese tarpeeksi puhtaaksi. Toisekseen minustakin värit haalistui pähkinöiden käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja ekoilija:
Kai sä murskaat ne pähkinät ennen ku laitat koneeseen?

Mä astun aina sen pussin päälle tossut jalassa. Meil ei oo nyppiintiny ja ollaan jo kauan käytetty vain pähkinöitä... Myös kestovaipat pysyny hyvinä.

Joo murskaan... mutta en tiedä meneekö ne tarpeeksi hyvin mruskaksi. Mä kans astun sen pussin päälle. Tosin tää uudempi satsi pähkinöitä, mitä ostin, on tosi tahmeita. Ekat oli kuivia ja napsahti helposti rikki, nää uudet on tosi tahmeita eikä mene helposti rikki, vaan taipuu kun yritän murskata. Kuuuuko niiden olla tahmeita vai kuivia?

mä olen käyttänyt jotain vuoden enkä ole huomannut tollasta. Tosin mä en ole aiemminkaan käyttänyt mitään myrkkyä vaatteiden pesuun, joten vaatteet ei ole koskaan silleen ärsyttävästi hohtaneet niinkun joillain näkee.

Valkosille toki tarviisin jotain muuta, niistä tulee sameita. Tosin oon ajatellut myös luopua niistä valkosista vaatteista kun ei niissä oo mitään järkeä... Kunnon tahrat vaatii sappisaippuaa, mut se ei oo mua haitannut.

Olen käyttänyt pari kiloa. Minun mielestäni kirjavat vaatteet ovat suorastaan hehkuneet, värit kirkastuneet ja tahrat lähteneet helposti! Eli päinvastainen kokemus :) Ruohonjuuren pähkinöitä mullakin.

Ainoa miinus on se, että kestovaippojen fleece on harmaantunut pahasti, mutta sehän nyt ei haittaa mitään.

Olen usein tehnyt ylimääräisen huuhtelun, kun pesuohjelma on päättynyt ja otan pussin pois rummusta. Auttaisko se asiaan? Mutta tyytyväinen käyttäjä olen =)

Juuri ap:n selostamista syistä ajattelen luontoa ja pesen pyykkini kunnollisilla pesuaineilla. Vaatteet pysyvät hyvinä pidempään, lapseltakin toiselle. Sisaruksille tai kierrätyksen kautta toisille perheille. Luonto kiittää kun saman tekstiilin käyttöikä on pitkä oikeasta hoidosta johtuen. Ei tarvitse valmistaa niin paljon uusia vaatteita kun samat vaatteet palvelevat useita käyttäjiä. Vettäkin kuluu vähemmän kun yhdellä pesulla tulee puhdasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ekoilija tavallaan:
Juuri ap:n selostamista syistä ajattelen luontoa ja pesen pyykkini kunnollisilla pesuaineilla. Vaatteet pysyvät hyvinä pidempään, lapseltakin toiselle. Sisaruksille tai kierrätyksen kautta toisille perheille. Luonto kiittää kun saman tekstiilin käyttöikä on pitkä oikeasta hoidosta johtuen. Ei tarvitse valmistaa niin paljon uusia vaatteita kun samat vaatteet palvelevat useita käyttäjiä. Vettäkin kuluu vähemmän kun yhdellä pesulla tulee puhdasta.

Onko muilla kokemuksia?

Tota vitsiä kun luin... mulla on tuttu, joka tosiaan itse värjää luonnonkuituisia kankaita ja ompelee niistä vaatteita myyntiin. Kokeili pesupähkinöitä, kun niitä on niin kehuttu, muttei ollut tyytyväinen. Syytä en valitettavasti muista.

Yhteistyössä