vauvan ulkovaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palstailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palstailija

Vieras
Mitä pitää panna vastasyntyneelle vauvalle päälle, kun menee sen kanssa ensimmäistä kertaa ulos vaunuilla? Tarkoitus on mennä kauppaan (n. 10 min kävelymatka suuntaansa) pk-seudulla, jonne on luvattu nollakeliä.

Jos alle tulee potkupuku, niin mitä sitten sen jälkeen? välihaalari ja sitten haalari + pipo? Entä sitten, tuleeko sen jälkeen vielä joku kerros vai laitetaanko suoraan äp-makuupussiin? Tuleeko makuupussiin jotain peittoa vielä päälle?

Voiko tuon pakkauksen laittaa sitten suoraan vaunuihin vai pitääkö siinä olla jotain lämmikettä alla? Lampaantaljoja ei ole, mutta voisin taitella sinne pohjalle villahuovan, jos se on tarpeen?

Kiitos vastauksista! Olen ihan sormi suussa, kun ei ole aikaisempaa kokemusta...

t. palstailija

Riippuu tietenkin ilmasta, mutta pikku pakkasella juuri noin, kun kerroit. Tai niin ainakin itse puin vauvani maaliskuussa, kun pakkasta oli vielä jonkin verran. Siis body, potkarit, villapuku, toppapuku (meillä ei ollut tuolloin vielä äp.haalari käytössä, oli niin iso), lapaset, pakkauksen pörrösukat, tossut, kypärälakki, toppalakki( ei tietenkään pakkausken). Vauva makuupussin ja vaunuihin. Meillä oli pehmeäkoppa ja tarvittaessa fleecepeitto. Vauvalla oli aina sopivasti vaatetta, pienen vauvan lämmönsäätely ei vielä toimi, joten kannattaa pukea kunnolla. Kopan pohjalla oli ohut puuvillapeitto.

nollakelillä riittää sisävaatetus body ja potkarit ja sitten toppapuku ja makuupussi. Ei tarvitse nollakelillä laittaa välikerrosta edes ihan vauvalle.
2 viikkoahan on se raja minkä jälkeen vauvan kanssa saa ulkoilla.
Kauppaan menoa tosin kannattaa välttää niin kauan kuin mahdollista. RS-virus epidemia jyllää edelleen.

Ja muista suojata kädet ja jalat hyvin. Eli paksua tumppua ja sukkaa ainakin parit päällekkäin. Itse käytän nyt jo 1v ikäisellä talvisin just lampaantaljaa pehmeän kantokassin ja rattaiden välissä suojaamassa alhaalta tulevaa kylmää. Eli laita vaikka se villapeitto sinne vaunujen pohjalle.

Yhteistyössä