Vauvan tulkinta ohjeita...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Apuja kaivataan! Meillä 2kk vauva joka "liiankin" tyytyväinen, eli en oikein tiedä milloin pitäisi rintaa tarjota... Tuntuu että imetysvälit venähtävät aina todella pitkiksi. Eikö vauvalla ole ruokahaluja vain enkö vain ymmärrä vauvaa?

Esim. Vauva syö aamulla kun herää ja tämän jälkeen valvoo pari tuntia. Silmät alkavat luppasta kiinni, mutta ei karju naama punaisena tai ime nyrkkiään. Pitäisikö minun vain laittaa vauva nukkumaan ilman syöttöä vaikka pari tuntia jo edellisestä syötöstä ja nukkuu monesti 3t unia. Eli syöttöväliksi tulisi 5t melkein aina.

Olen tarjonnut rintaa kyllä ennen nukahtamista mutta alkaa repiä ja riuhtoa vain, eli jonkin sortin rintaraivaria meinaa pukata kun tyrkytän vauvalle rintaa. Tarjoatteko vauvalle rintaa vain silloin kun selvästi on tyytymätön ja imee nyrkkiään. Itsestäni tosiaan tuntuu että vauva on aina niin tyytyväinen ja hyväntuulinen vaikkei saisi ollenkaan maitoa? Saattaa heräämisen jälkeenkin potkia sitterissä ihan tyytyväisenä eikä ala ilmaista mitään nälkätemppuja vaikka edellisestä syötöstä olisi kulunut 4-5t. Muutenhan nuo välit olisivat ok, mutta yölläkin 7-9t välin on pitänyt, joten luulisi että päivällä vaatisi useammin maitoa?

Tiedän että kerralla syö sitten paljon kun syö, mutta voiko jatkuvasti olla noin pitkät välit. Eihän vauvalle tulisi kuin joku 5 imetyskertaa /vrk. Tähän asti kasvanut hyvin n. 1kg/kk.

Ole vaan huoleti ja tarjoa vauvalle maitoa vasta kun sitä pyytää itkemällä. Sulla on vaan maidossa hyvä koostumus jos kerran vauva kasvaa hyvin noilla syöttöväleillä.

Ja nauti helposta vauvastasi :) meillä 4kk vauvan pisin unipätkä on yleensä 3-4h.. Päivisin nukkuu vaan 25min-45min unia kolmet.

[QUOTE="Mamma83";27195625]Ole vaan huoleti ja tarjoa vauvalle maitoa vasta kun sitä pyytää itkemällä. Sulla on vaan maidossa hyvä koostumus jos kerran vauva kasvaa hyvin noilla syöttöväleillä.

Ja nauti helposta vauvastasi :) meillä 4kk vauvan pisin unipätkä on yleensä 3-4h.. Päivisin nukkuu vaan 25min-45min unia kolmet.[/QUOTE]

Kiitos avusta! Kuullostaa hassulle mutta välillä toivoisin että vauva kärttäisi palveluita enmmänkin! Yöllä nukkuu jopa 10t, joten kyllä hermostuttaa kun vauva pitää päivisinkin niin pitkiä välejä! Yritän nyt todella alkaa nauttimaan vauvasta ja lopettaa kellon tuijottelun! Välillä on vaikea luottaa siihen että vauva tosiaan pyytää ruokaa kun sillä on nälkä! Niinpä olen monesti syyllistynyt tyrkyttämiseen, ja jopa minä tiedeän ettei ole hyvä kun suuttuu siitä niin...

Normaali, terve vauva kyllä kertoo enemmin tai myöhemmin sitten kun sillä on nälkä, usko pois. Ja jos normaalisti kasvaa, ei pidä "syömättömyydestä" tehdä numeroa.

Kuulostaa niiin tutulta;) Enpä osaa auttaa, mutta sanonpa vain, että tuollaista se meilläkin oli. Mutta toisaalta, kun odotin vauvan nälkäitkua, taisi jo olla "liian" nälkäinen, kun ei malttanut imeä rauhassa, joten tarjoilin tissiä 4 tunnin välein, yleensä unien jälkeen, kun muuten ei ollut lainkaan kiinnostunut tissillä olosta:). Hyvin kaikki menee ja "kohta" vauva voi alkaa maistelemaan soseita jos maito ei ole hänen juttunsa, ja säännölliset ruoka-ajat selkeyttää sitten hommaa paljon (ainakin meillä kavi näin).

Meillä oli myös samanlainen superhelppo vauva. Yhteensä varmaan itki ensimmäisten kuukausien aikana alle tunnin, nukkui jo kolme kuisena lähes kellon ympäri yöllä jne. Olin itsekin hänen "helppoudesta" huolissaan ja pelkäsin, että onko jotain vialla. Mitään ei kuitenkaan "vialla" ollut ja nyt meillä on sellainen pari vuotias tuittupää, joka kyllä kertoo ja lujaa mitä milloinkin haluaa. Neuvolassakin sanoivat, että toiset vauvat vain ovat niin perustyytyväisiä ja kun homma pelaa, eli ei satu ja saa ruokaa, lepoa ja rakkautta riittävästi, ei näillä vauvoilla ole tarvettakaan itkeä. :)

Yhteistyössä