Vauvan syöntitiheys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orkidea79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Orkidea79

Vieras
Mulla on 3,5 viikkonen vauva ja nyt olen hämillään hänen tiheästä syöntihalustaan. Vauva haluaa tissiä nykyään tunnin tai kahden välein. Nukkuu 1-3 tuntia kerrallaan. Hereillä ollessaan tosiaan tunti syötöstä olisi taas vaatimassa tissiä. Olen yrittänyt kannella, vaihtanut vaippaa, juottanu vettä jne, mutta rauhoittuu vasta kun saa maitoa. Vauvalla on myös kovasti ilmaa masussa, kun pieruja tulee tosi paljon.
Onko tämä normaalia? Miten teillä muilla syödään?

Vauvalla voi olla myös vaan kova imemisen halu. Oletko kokeillut tuttia? Mielestäni pari tuntia olisi hyvä imetysväli, jotta vauvan masu saa välillä levätäkin. Tietysti iltaisin monet vauvat tankkaavat yötä vasten useamminkin. Ilmavaivoja helpottamaan kannattaa kokeilla maitohappobakteereja.

ns.normaali syöntitiheys on 2-5h välein.jos syötät useammin -vatsa kerää ilmaa ja saa vauvan olon tukalaksi.sinuna yrittäisin edelleen löytää jonkun muun lohdukkeen..tutin,heijaamisen

Minäkin suosittelisin tarjoamaan tuttia pahimpaan imuhaluun. Mutta kyseessä voi olla myös tiheän imun kausi. Lisäksi nämä helteet voivat saada vauvan haluamaan maitoa useammin.
Omalla vauvallani olen ainakin huomannut helteiden vaikuttavan niin, että viihtyy useammin rinnalla.
Kaikki vauvat eivät tykkää vedestä, vaan haluavat maitoa myös janoonsa.
Anna vaan vauvan imeä niin usein kun haluaa.

Myös samaa mieltä; anna vauvan syödä niin tiheään kuin haluaa. Meilläkin ens alkuun söi tunnin - 2 tunnin välein ja pysyi tyytyväisenä tyttönä! Pikku hiljaa väli pidentyy. Jos vauva on tyytyväinen kun on "jatkuvasti" tissillä, niin älä välitä kommenteista "taasko se on tissillä" ja "riittääkö sulla maito kun se taas on vailla tissiä"... näitä minä sain kuulla seitkytluvun äideiltä...

Ei ole olemassa "normaalia" syöntitiheyttä, vaan jokainen vauva syö omaan tahtiinsa, jotkut tunnin välein, toiset neljän tunnin välein. On myös erilaisia kausia, jolloin syöntitiheys muuttuu. Vauva säätelee imemistiheydellään maidon määrää rinnoissa ja kasvukausina voi syödä hyvinkin usein lisätäkseen maidon määrän itselleen sopivaksi. Olisi tärkeää, ettei vauvalle anneta muita nesteitä, kuten vettä, se vain sotkee imemisrytmiä. Kun vauva haluaa syödä, on nykytiedon mukaisen vauvamyönteisen koulukunnan mukaan vauvaa syötettävä. Kannattaa myös muistaa, että kun noin neljän kuukauden iässä saa alkaa vauvalle antamaan kiinteitä, myös maidon tarve vähenee. Yleensä noin tiheä syöttöväli kuitenkin tasaantuu jo paljon aikaisemmin.

Yksi mahdollisuus on, että syötät vauvaasi liian lyhyen aikaa. Vauvahan usein menee "maitohumalaan" ja nukahtaa hetkeksi syönnin jälkeen. Joskus saattaa olla niin, että vauva kuukahtaa liian aikaisin eikä ehdi syödä tarpeeksi. Kannattaakin vähän odotella hänen heräämistään ja katsoa josko hän haluaisi maitoa vielä vähän lisää. Oma vauvani nukahtaa usein tissi suussa ja aluksi näyttää siltä, ettei ruoka enää maistu, mutta hetken päästä imeminen jatkuu taas. Kun hän on täysin kylläinen, hän sylkee tissin pois suustaan ja kääntää päänsä poispäin. Aluksi en malttanut odottaa siihen saakka ja se aiheutti tiehämpää syöntiväliä. Nykyään imetän rauhassa loppuun saakka ja imemisväli on 3-4 tuntia.

Oletko kysynyt muuten neuvolasta neuvoa?

Itse syotän viikon ikäistäni todella usein, monta kertaa tunnissa...juuri tuon edellä mainitun nukahtamisen takia.. ei usein pysy hereillä 10 minuuttia kauempaa vaikka kuinka kutittelisin. Sitten vauva herää ärhäkkäänä ja nälkäisenä ja haluaa lisää ja heti ;)
Joskus onnistun imettämään paljon pitempään, mutta usein vain noita nopeita ja lyhyitä imetyksiä, ja siis todella usein!

Teillä on menossa tiheänimun kausi. Meillä myös tuossa iässä tankattiin päivisin ja iltaisin tunnin parin välien, ei onneksi yöllä. Tämä oli viime kesänä tähän aikaan ja silloinkin oli hellettä. Olin ihan naatti. Tsemppiä.

On todella tärkeää syöttää vauvaa silloin kun hän sitä haluaa. Ei ole siis mitään järkeä tunkea tuttia suuhun ja yrittää pidentää syöntivälejä. Ensimmäiset viikot vauvan elämä on pelkkää syömistä ja nukkumista, selviämistaistelua. Hän ei vielä tiedä, että nälkä tulee tyydytetyksi vaan pelkää jatkuvasti ettei selviä. Siksi vauvan psyykkeelle ja lapsi-äiti -suhteelle on tärkeää, että vauva juuri ensimmäisinä viikkoina saa aina vastauksen tarpeeseensa.

Lisäksi noin pieni vauva ei vielä yleensä jaksa imeä tehokkaasti, vaan todellakin nukahtaa kesken syönnin jääden kuitenkin nälkäiseksi. Imuteho kasvaa sitä mukaa kun vauvakin, ja sitä taas nopeuttaa lapsentahtinen syöttäminen. Vauvan syöttäminen tarpeen mukaan on myös keino pitää maidotuotanto ajan tasalla - vauva tilaa maitoa sen verran kun sitä tarvitsee. Tuossa vaiheessa tarjonta ei vielä vastaa lopullista kysyntää, mutta parin kuukauden päästä viimeistään on tuotanto "vakiintunut".

Itse aloitin n. reilun kuukauden iässä vähän tarkkailemaan oikean nälän ja imemisen eroja. Kun vauva nukkui eikä imemisen ääntä kuulunut, irrottauduin hellästi vauvasta. Samoihin aikoihin alkoivat syöntivälit pidentyä ensin pariin tuntiin (edellisen syötön lopettamisesta laskettuna) ja sitten kuin itsestään kolmeen, jopa neljään tuntiin. Vauva on itse saanut määritellä tarpeensa ja tahtinsa, on kasvanut hyvin ja maito on riittänyt. Nyt kun vauva on yli kolme kuukautta, on imettäminen nopeaa, helppoa ja tehokasta sekä mukavaa!

Tiheän imun kausistakin puhutaan. Itse en ole sellaisia huomannut. Jonain päivänä vauva saattaa imeä useammin - etenkin nyt helteellä - mutta kun oma rytmi muodostuu, taitaa se yleensä pysyä melko vaikiona. Ja totta on sekin, että jotkut vauvat syövät aina n. tunnin välein....

Tsemppiä!

Meillä poika jo 7 viikon ikäinen ja siltikin syö päivällä 2 tunnin välein! Yöllä onneksi väli kasvaa 3-3,5h, mutta päivisin ei kerkeä edes kaupassa käydä tuolla välillä. Se välikin kun yleensä menee röyhtäyttämisessä. Tuttia ei ole ikinä oikein oppinut imemään=(. Kaipa se jossain vaiheessa harvenee..poika oli kyllä kaikkien neuvola käyrien yläpuolella, mutta ei kai sitä voi kieltää syöttämästäkään!

Alkuperäinen kirjoittaja jolly:
Myös samaa mieltä; anna vauvan syödä niin tiheään kuin haluaa. Meilläkin ens alkuun söi tunnin - 2 tunnin välein ja pysyi tyytyväisenä tyttönä! Pikku hiljaa väli pidentyy. Jos vauva on tyytyväinen kun on "jatkuvasti" tissillä, niin älä välitä kommenteista "taasko se on tissillä" ja "riittääkö sulla maito kun se taas on vailla tissiä"... näitä minä sain kuulla seitkytluvun äideiltä...

Minä yhdyn tähän myös!!!
Voi olla että "tilaa" myösö maitoa lisää.
Eli anna imeä vaan aina kun tahtoo :))

Kuinka pitkiä nuo tiheän imun kaudet voi muuten olla? Meillä on kohta jo nelikuinen poika, joka on nyt pari viikkoa syönyt päivisin keskimäärin tunnin-puolentoista välein. Joskus väli on alle tunninkin. Öisin syö 1-3 kertaa yöunien (10-12h) aikana eli paljon harvemmin kuin päivällä (onneksi). Illalla kyllä söisi monta tuntia putkeen, ja maito meinaakin loppua illlalla kesken (vaikka aiemmin sitä on piisannut liiallisuuksiin asti).

Tällä viikolla on neuvola, aion kysyä, voisiko alkaa maistella soseita, oikeasti väsyttää, kun ei pääse mihinkään. Eilen lähdin pyörällä uimaan, syötin pojan hyvin lähtiessäni... 45 minuutin päästä mies soittaa, että poika huutaa nälissään.

Vettä saa niin paljon kuin haluaa (ja juokin sitä kyllä), eli pelkkä jano tuskin on. Aiemmin päiväsyöntivälit oli ehkä keskimäärin 2h (1-2,5h), mutta nyt siis pari viikkoa näin. Myös silloin, kun oli viileämpiä päiviä.

Onko kokemusta vastaavasta?

Yhteistyössä