Vauvan syömisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tissi

Vieras
Vauva imee 3 tunnin välein 5min kerrallaan ja tänään neuvolatädin puntaroimana oli kasvanut kuitenkin erittäin hyvin.
Voisiko tällainen ahminta aiheuttaa vatsan väänteitä yhdistettynä vielä siihen, että tissittelyn aloitus kestää joskus 10-30 minuuttia jolloin vauva haukkoo tissiä ja imee tyhjää kun ei saa otetta.

Vauvalla on alkanut tänään olemaan kasvavasta kitinästä päätellen entistä kovempia vatsan väänteitä ja piereskeleekin ihan tajuttomasti.
Öisin olen antanut nyt parina päivänä pullosta jos ei ole suht nopeaa tissiä tajunnut ottaa, ei jaksa tapella kun sitten se herää kunnolla eikä nukahda.

Tissistä ja pullosta näyttää ahmiminen onnistuvan yhtä nopeaa joten olisiko hyvä ratkaisu jatkaa päivisinkin tuota että pullo suuhun jos ei tissittely suht nopeaa onnistu. Juuri sen takia ettei haukkoisi ilmaa turhaan. Ja vielä niin että nypätä välillä tissi/pullo suusta hetkeksi ja pitää hengähdystaukoa :/ ?

Röyhtäytä! :) Ja jos kerran kasvanut tissillä kunnolla, niin kannattaako sotkea pullolla... Ja kysypäs neuvolatätiltä/imetystukiryhmästä ohjeita tohon haukkomiseen, voi olla että löytyisi siihenkin apua. Ehkä rinnat ei ala herumaan heti... voisit vähän lypsää alkuun hukkaan... Tai aluksi tulee liikaa maitoa, eikä vauva kerkeä niellä... Jaksamista!

Minkä ikäinen vauva?

Meillä syödään yhtä nopeasti (mulla suihkutissit) mutta ilmavaivoja ei ole haitaksi asti, kun röyhtäyttää kunnolla ja lisäksi annan Disflatyl-tippoja kaksi tai kolme kertaa päivässä.

Kun vauva ei tahdo saada otetta, niin auttaisiko jos muotoilet nännin paremmaksi, itse painoin nännin kahden sormen välissä litteäksi ja työnsin sen vauvan suuhun kun oli kunnolla suu auki. Sai helpommin otteen siten. Sun vauva on varmaan vielä aika pieni, tuokin ongelma helpottaa kun vauva kasvaa (suu kasvaa ja on helpompi saada ote, sekä imemistekniikka paranee).

Pulloilua voit toki kokeilla, mutta siinä on se riski että yleensä vauvat tekee jossain vaiheessa sen valinnan pullon ja tissin välillä. Meillä esikoinen 2 kk iästä lähtien kieltäytyi pullosta ja hyväksyi vain rinnan, mutta useimmiten se kai menee toisin päin. Eli jos haluat jatkaa imetystä niin kannattaa pulloa antaa harkiten. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Minkä ikäinen vauva?

Meillä syödään yhtä nopeasti (mulla suihkutissit) mutta ilmavaivoja ei ole haitaksi asti, kun röyhtäyttää kunnolla ja lisäksi annan Disflatyl-tippoja kaksi tai kolme kertaa päivässä.

Kun vauva ei tahdo saada otetta, niin auttaisiko jos muotoilet nännin paremmaksi, itse painoin nännin kahden sormen välissä litteäksi ja työnsin sen vauvan suuhun kun oli kunnolla suu auki. Sai helpommin otteen siten. Sun vauva on varmaan vielä aika pieni, tuokin ongelma helpottaa kun vauva kasvaa (suu kasvaa ja on helpompi saada ote, sekä imemistekniikka paranee).

Pulloilua voit toki kokeilla, mutta siinä on se riski että yleensä vauvat tekee jossain vaiheessa sen valinnan pullon ja tissin välillä. Meillä esikoinen 2 kk iästä lähtien kieltäytyi pullosta ja hyväksyi vain rinnan, mutta useimmiten se kai menee toisin päin. Eli jos haluat jatkaa imetystä niin kannattaa pulloa antaa harkiten. =)

Mulla kans ilmeisesti suihkutissit?! (pumpatessa suihkuaa monesta reiästä)...
Ja heruu useimmiten niin kovasti että vauva haluaa päästä helpolla ja lussuttelee vaan nännin päätä. (Mun tissit pitäisi lypsää varmaan täysin tyhjiksi ettei heruttaisi)
Nännikumeja olen kokeillut, imeminen alkaa hieman pienemmällä taistelulla kuin ilman, mutta sen jälkeen on kyllä sekä vauva että äiti yltä päältä maidossa :D

Teen aina tuon että litistän sormien välissä nännin litteämmäksi, mutta ei auta ei...
Ekan kerran kun pulloa koitin niin vauva otti muutamalla seuraavalla kerralla tissin tuosta noin vaan ja alkasi imemään! Eli meillä pullo auttoi tissittelyäkin. Pulloa olen tähän mennessä antanut ehkä 5 kertaa, joten siitä ei sen enempää ole kuitenkaan kokemusta.

Vauva on vasta 2 viikkoa vanha, mutta tuntuu nyt jo päivän kitinöitä kuunnelleena siltä että haluaa helpottaa toisen oloa kaikin keinoin.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
helpotti tuo haukkominen ja kiemurtelu, kun siirryin imettämään makuultaan. Näin heruminen kuulemma hitaampaa, ja mulla kans maito suihkuaa:)

Imetin aluksi makuultaan kunnes tämä duracell alkoi varsinkin tosi nälkäisenä potkimaan itseään koko ajan ylöspäin. Eli ei pysy enää ollenkaan tissien kohdalla. Ja makuuasennossa mulla heruttaa toinen tissi niin että taas ollaan yltä päältä maidossa. (Juu, pitää opetella käyttämään yöllä rintsikoita+liivinsuojia) =)

Yhteistyössä