vauvan sormiruokailusta

Koska vauvan kanssa voi aloittaa sormiruokailun? oma lapsi on nyt 5kk ja teki tuossa muutamaksi päiväksi totaalisen soselakon,mutta tänään jo maistui taas :)
mitä kaikkea olette antaneet vauvalle syötäväksi muutakuin keitettyä porkkanaa,perunaa???
muutenkin kaikki tieto sormiruokailusta on tervetullutta =)

Itellä ei varsinaista suurempaa kokemusta (siis varsinaisesta sormiruokailusta), mutta kamulta sitäki enemmä :) Eiköhän se mene vähän sen mukaan, kun lapsi osaa pitää ruokapaloja kourassa ja laittaa suuhun plus että asento olis oltava istuva.. Moni pienempi ei ehkä "hiffaa" ideaa ja koordinaatio on mitä sattuu, joten alku on vähän sattuman kauppaa.
Niitä maissinaksuja kuulema on, mutta en tiedä miten hyvää varsinaista ravintoa se on.. mut opettelun kannalta varmaan jees. Tiedän et toiset antaa kurkkua, omppua, päärynää sun muuta.. Raaka porkkana tms. ei käsittääkseni vielä ole suositeltavaa..
Ite oon antanu maistella kurkkua ja omppua ja päärynää mut täysin idea ei oo ihan hanskassa, eli ei nyt voi syömisestä puhua.. Kunhan tutkii ruokaa ja vähä maistelee :) Ikää samoin 5kk rapiat.

Meillä poika on 9kk ja pinsettiote on tosi taitava. Jos sille antaa ruokailun yhteydessä jotain pientä eteen (esim herne), niin se vain nostelee sitä ja heittelee. Sit nauraa päälle iloisesti. :D Et ota nyt tostaki selvää. xD Periaatteessa tuon ikäinenhän aloittaa jo sormiruokailun, mut ei meidän ukkeli tajua laittaa vielä mitään pientä suuhun. Isot lelut ym menee kyl hyvin! Voihan sitä kokeilla aina välillä. =)

Meidän 7 kk vauvalle menee kyllä kaikki suuhun, mitä voisi vähänkin syödä. :D Tänään just kokeilin herneitä, mutta koska hänellä ei ole hampaita, herne vain pyöri suussa. Ajattelin huomenna banaanikuutioita. Maissinaksut ovat tuntuneet mielestäni tähän asti turvallisimmalta vaihtoehdolta. Myös kovaa varrasleipää olen antanut imeskeltäväksi.

Milloin olette antaneet näitä sormiruokia? Oletteko antaneet ruokailun yhteydessä vai sitten vain johonkin muuhun aikaan päivästä? Mä olen antanut usein esim aamulla aamumaidon jälkeen. Me vanhemmat syömme aamupalaa pöydässä ja luemme lehteä ja tyttö imeskelee varrasleipää tyytyväisenä siinä vieressä syöttötuolissa.

ei kannata antaa niitä ruokia ihan pieneksi pilkottuna. Reilusti vaan pala banaania, porkkanaa, perunaa tai mitä nyt annattekaan, käteen. Kyllä se vauva osaa siitä purra ja imeskellä niin että saa sen syötyä :)

meillä neiti söi ihan oman ruokansa sormin varmaan jostain 8kk iästä saakka. Eli ruoka paloina lautaselle sillon kun muutkin syövät. Ei siitä tarvi mitään erillistä ohjelmaa tehdä.

Yhteistyössä