Vauvan ruuista *muoks* oliskohan joku muukin tehny ite soseita.. :D

Pää lyö nyt ihan tyhjää, eli mitähän sitä seuraavaksi antaisi tuolle 5kk 3vk tytölle..?

Nyt syödään:
peruna
porkkana
parsakaali
kesäkurpitsa
kukkakaali
maissi

mango
päärynä
banaani
luumu
vadelma

riisi
kaura
ohra
vehnä
ruis

lihoja aletaan kohta maistelemaan, mutta tää kasvispuoli ei nyt sytytä...

Niin ja voisinkohan mä alkaa jo tehdä semmosia "aterioita" joihin laittaisin kasvissoseen sekaan vähän riisiä tai pastaa? ja joko tota ruokaa pitäis jättää karkeammaks?
Itse siis teen soseet, joten aika karkeaa on jo muutenkin ja puurotkin uppoaa ihan hyvin ilman hiutaleiden jauhamista.

:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en itse tehny soseita. Katso valmiiden mössöpurkkien kyljestä vinkkejä mitä kaikkea voi sotkea?
Mä oon jotain yrittänyt katsoa, mutta jotenkin yksipuoliselta ne näyttää ainakin tossa piltti-kuvastossa...
Ja esim. tomaatti, niin kiinnostaisi tietää miten muut on sen tehnyt. Siis tuoreesta vai suolattomana pahvisäilykkeestä? ja voiko ton ikäiselle jo antaa tomaattia raakana, kun on kai vähän allergisoiva?

Tämmösiä mietin, jos joku kertois kokemuksiaan. :)
 
äet
Voi kun muistas vielä :D
Taisin vetää sauvasekoittimessa kaikki just tohon 5kk asti, oisinkohan sillon muussannu jo haarukalla, että on vähän pureskeltavaa. Meillä sai sosetta siis 3 kk lähtien.
Pasta käy tosi hyvin vaikka porkkana-bataattisoseeseen, varsinkin täysjyväpasta, on terveellisempi vaihtoehto. Riisit vetäisin vielä soseeksi, ettei mee väärään kurkkuun kun on sellasia ryynejä.
Tomaattia en muista antaneeni ihan vielä tossa iässä mut miksei...tomaatin käsittelet helposti kun teet kevyen ristiviillon tomaatin kylkeen ja tiputat kuumaan veteen hetkeksi, kuori irtoo tosi helposti ja tomaattikin hitusen kypsentyy.
 
Vieras
Mä tein kokonaisista tomaateista sosetta. Pistin neljään osaan, kattilan pohjalle vähän vettä ja keitin kypsäksi. Kypsennys kestää yllättävän kauan. Sekaan vähän sokeria kitkeryyden vuoksi. Joukkoon laitoin vaihdellen porkkanaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, pastaa, riisiä.
 
Iitukka
Kanaa,riisiä, sekavihanneksia/ananasta
naudanlihaa, perunaa, porkkanaa, pakastekasviksia
Kalaa,tilliä, perunaa
porsasta,tomaattia,pastaa,
hirvenlihaa,perunaa,maissia,porkkanaa,sipulia
Näitä "sekoituksia" haudutat hyvin ja lisäät lorauksen ruokaöljyä joukkoon. Ja sauvasekoittimella muusiksi sen mukaan kuinka rakeista lapsesi syö. Mulla on sellainen haudutuspata jossa teen ruokaa lapsilleni, kunnes alkoivat syömään samoja ruokia kun mekin. Esikoisen kohdalla toimi tosi hyvin. Teet vaan isoja annoksia kerralla ja pakastat vaikka minigrip pusseihin.
Marjoista keität marjakeittoa jota voi syödä puuron kanssa tai välipalana. Kotimaisia marjoja voit toki tarjota sellaisenaan esim puuron kanssa.
Pinaatti oli myös hyvä lisäke kuten myös kaikki palkokasvit. Yrteillä maustaen tulee erilaisia makuelämyksiä.
Kokeile rohkeasti vaan, omasta ruokavaliostasi saat myös hyviä vinkkejä.
Onnea matkaan!
 
Äitiyspakkauksen mukana tuli joku reseptikirja vauvoille. Taisin vilkaista sitä hieman, jotain ihme smoothieitakin siellä oli. :D
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Pää lyö nyt ihan tyhjää, eli mitähän sitä seuraavaksi antaisi tuolle 5kk 3vk tytölle..?

Nyt syödään:
peruna
porkkana
parsakaali
kesäkurpitsa
kukkakaali
maissi

mango
päärynä
banaani
luumu
vadelma

riisi
kaura
ohra
vehnä
ruis

lihoja aletaan kohta maistelemaan, mutta tää kasvispuoli ei nyt sytytä...

Niin ja voisinkohan mä alkaa jo tehdä semmosia "aterioita" joihin laittaisin kasvissoseen sekaan vähän riisiä tai pastaa? ja joko tota ruokaa pitäis jättää karkeammaks?
Itse siis teen soseet, joten aika karkeaa on jo muutenkin ja puurotkin uppoaa ihan hyvin ilman hiutaleiden jauhamista.

:)
Bataatti, palsternakka. Aika aikaisin oot ottanu jo viljat... Hedelmiin avocado (hyviä rasvahappoja), marjoja.

Tee soseista uusia yhdistelmiä, lisää joskus esim. sipuli joukkoon antamaan vaihtelua.
 
hei huomasi tuolta yltä huomautettavan kohdan
Alle vuoden ikäisen ei kuitenkaan pitäs vielä syödä tuota pinaattia (viitaten ylläolevaan). Kuten ei muitakaan nitraattipitoisia (lanttu, nauris, punajuuri).
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei huomasi tuolta yltä huomautettavan kohdan:
Alle vuoden ikäisen ei kuitenkaan pitäs vielä syödä tuota pinaattia (viitaten ylläolevaan). Kuten ei muitakaan nitraattipitoisia (lanttu, nauris, punajuuri).
Juu, mä muistelinkin, että ainakaan tota lanttua ei saanu antaa, joten hyvä kun valaisit näistä muistakin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Bataatti, palsternakka. Aika aikaisin oot ottanu jo viljat... Hedelmiin avocado (hyviä rasvahappoja), marjoja.

Tee soseista uusia yhdistelmiä, lisää joskus esim. sipuli joukkoon antamaan vaihtelua.
No, puurot aloitettiin 5kk riisillä ja sitten kaura, jonka jälkeen 4-vilja. Näin minuu neuvolasta neuvottiin tekemään...
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Bataatti, palsternakka. Aika aikaisin oot ottanu jo viljat... Hedelmiin avocado (hyviä rasvahappoja), marjoja.

Tee soseista uusia yhdistelmiä, lisää joskus esim. sipuli joukkoon antamaan vaihtelua.
No, puurot aloitettiin 5kk riisillä ja sitten kaura, jonka jälkeen 4-vilja. Näin minuu neuvolasta neuvottiin tekemään...
Niinhän ne täällä (vielä) neuvoo. Tosin puolivuotiaasta vasta (ainakin meilläpäin). Sekin on silti hirmusen aikasta verrattuna siihen, että monet tutkimustulokset on todenneet, että liian aikainen (alle vuoden jopa!) viljojen aloittaminen altistaa keliakialle. ...ihmekö tuo, että keliakia on nykyisin niin yleistä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Bataatti, palsternakka. Aika aikaisin oot ottanu jo viljat... Hedelmiin avocado (hyviä rasvahappoja), marjoja.

Tee soseista uusia yhdistelmiä, lisää joskus esim. sipuli joukkoon antamaan vaihtelua.
No, puurot aloitettiin 5kk riisillä ja sitten kaura, jonka jälkeen 4-vilja. Näin minuu neuvolasta neuvottiin tekemään...
Niinhän ne täällä (vielä) neuvoo. Tosin puolivuotiaasta vasta (ainakin meilläpäin). Sekin on silti hirmusen aikasta verrattuna siihen, että monet tutkimustulokset on todenneet, että liian aikainen (alle vuoden jopa!) viljojen aloittaminen altistaa keliakialle. ...ihmekö tuo, että keliakia on nykyisin niin yleistä...
No höh, empä oo tommosesta kuulukkaan.. :/
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Bataatti, palsternakka. Aika aikaisin oot ottanu jo viljat... Hedelmiin avocado (hyviä rasvahappoja), marjoja.

Tee soseista uusia yhdistelmiä, lisää joskus esim. sipuli joukkoon antamaan vaihtelua.
No, puurot aloitettiin 5kk riisillä ja sitten kaura, jonka jälkeen 4-vilja. Näin minuu neuvolasta neuvottiin tekemään...
Niinhän ne täällä (vielä) neuvoo. Tosin puolivuotiaasta vasta (ainakin meilläpäin). Sekin on silti hirmusen aikasta verrattuna siihen, että monet tutkimustulokset on todenneet, että liian aikainen (alle vuoden jopa!) viljojen aloittaminen altistaa keliakialle. ...ihmekö tuo, että keliakia on nykyisin niin yleistä...
No höh, empä oo tommosesta kuulukkaan.. :/
Älä siitä stressaa, ei sille enää mitään voi. Tieto lisää tuskaa, niinhän se menee. :) Omalleni silti alottelin kaurapuuron vasta nyt (ikää 11 kk), tähän asti menty gluteiinittomilla (quinoa, tattari, riisi). :)
 

Yhteistyössä