Vauvan ruokailuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tirppana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tirppana

Vieras
Meillä on puolen vuoden ikäinen tyttö ja olemme nyt kaksi viikkoa maistelleet kasvissoseita. Syöminen sujuu hyvin ja ruokaa menee nykyään n. 0,75 desiä kerralla. Soseita syödään yleensä aamupäivällä ennen pitkiä päiväunia. Soseiden jälkeen imetän. Olen tässä miettinyt, koska ottaisin seuraavaa ateriaa kuvioihin. Ja mikä se seuraava ateria olisi, toinen kasvissoseateria vaiko puuro? Ja jos puuro, niin kumpi ensin aamu- vai iltapuuro? Iltapuuro olisi tietysti siinä mielessä parempi, että yöunet voisivat parantua, mutta uskaltaako puurojen maistelun aloittaa yötä vasten? Kokemuksia aiheesta otetaan vastaan. Miten te muut olette toimineet. Eli koska olette lisänneet aterioita ja mitä aterioita olette lisänneet.

Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista/kokemuksista!

Meillä 7 kk ikäinen poika ja olemme edenneet näin: aloitimme soseiden maistelun n. 1,5 kk sitten, kasvissoseilla lounasaikaan. Näin mentiin kai pari viikkoa.

Sitten aloin ottaa hedelmiä/marjoja mukaan ja sitä myöten päiväjärjestykseen tuli välipala (n. klo 15 aikaan). Samoihin aikoihin aloin antaa kasvissosetta myös päivälliseksi (17-18 aikaan) - siis sellaisia kasvissoseita, jotka oli jo testattu lounaalla.

Pari viikkoa mentiin tällä rytmillä eli lounaalla kasvissose, iltapäivällä hedelmäsose ja illalliseksi taas kasvissosetta. Sitten otin ruokavalioon lihan (kanan). Aluksi (n. 5 vrk) annoin sitä lounasaikaan (kasvissoseen seassa siis). Sitten siirsin lihan illallisaikaan.

Tämän jälkeen otimme ekan viljan eli meidän tapauksessa kauran. Samalla tavalla aluksi (n. 5 vrk) annoin sitä aamupuurona mutta sitten siirryimme iltapuuroon.

Aamuisin pojumme ei vaikuta kovin nälkäiseltä (johtuisiko siitä että syö kaksi kertaa yössä...) joten olen nyt toistaiseksi antanut puuroa vain illalla. Lukuunottamatta uuden viljan maistelupäiviä siis. Aamuisin siis vain maitoa. Varmaan sitten kun näyttää siltä että nälkä kasvaa eikä muuten jaksa lounaaseen, otan mukaan myös aamupuuron.

Kaikkien aterioiden jälkeen imetän.

Eli uuden ruoka-aineen olen ottanut mukaan aina aamulla (puurot; nyt on menossa ohrapuuron maistelu) tai lounaalla (kasvikset ja lihat; naudan liha on tulossa nyt) ja "testannut" sitä n. 5 vrk ennen kuin olen antanut sitä muuhun vuorokaudenaikaan. Hedelmät / marjat olen kylläkin aloittanut normaaliin välipala-aikaan (mutta voisihan niitäkin kokeilla aina aamupuuron seassa).

Pojullamme ei ole tullut vatsavaivoja mistään (paitsi parsakaali illallisella aiheutti yöllä ilmavaivoja) emmekä itse ole allergisia. Olen ottanut uusia kasviksia / hedelmiä nyt jo n. parin kolmen päivänkin välein.

Näin siis meillä. Mutu-tuntumalla on tämä aterioiden lisääminen mennyt...

Jos kasvissoseet on OK, niin teeppäs vaikka siillen, että alotat viljojen (puuron) tarjoamisen aamupäivällä varovasti ja anna vaikka se kasvissose iltapalaksi. Näet samalla miten ruoka vaikuttaa uniin. Meillä ei vaikuttanut.

Meillä aloitettiin iltapuurolla, kun toiveissa oli vähän yhtenäisemmät yöunet (ei ole vaikuttanut). Periaatteessa kai kannattaisi aloittaa aamulla mahdollisten vatsavaivojen takia, mutta ihan hyvin on mennyt. Muiden ruokien tarjoilu on aloitettu lounasajasta. Ainoa, jonka olen huomannut aiheuttavan ilmavaivoja, on parsakaali. Hirveän monenlaisia ruokia ei olla kyllä vielä maisteltukaan.

Ihmeen paljon alkuperäisellä menee kasvissosetta. Olemme maistelleet jonkin verran pidempään, ja ihan ehdoton maksimi on kaksi jääpalaa (olen siis pakastanut soseet jääpalamuoteissa) kasvissosetta. Lihapataa menee korkeintaan yksi pala. Välillä tosin tuntuu, että siirtelen sitä samaa nökärettä koko ajan leualta takaisin suuhun. Sen sijaan kaikki hedelmä- ja marjasoseet menevät vauhdilla alas; on tullut äitiinsä makeanhimossaan.

Kertokaapas noista puuroista: miten ne keitetään? Kun jostain luin ettei esim. veteen keitettyä kaurapuuroa sais antaa vaan siihen pitäs maitoa sotkea joukkoon. Voiko sen keittää korvikkeseen? Tavalliseen maitoon? Vai lisäänkö sen keittämisen jälkeen? Entäs riisipuuro? En usko että neuvolassa näistä mitään puhutaan, ei puhuttu sen kummemmin soseiden alottamisestakaan. Sanottiin vaan et saa alkaa antamaan, mutta mitään muuta käytännön neuvoja ei herunut.

Meidän tyttö on kohta 5 kk ja ollaan tämä kuukausi maisteltu kasvissoseita. Bataatti ja porkkana menee, perunasose ei kelpaa oikein missään muodossa (itse tehty/ostettu), muita ei olla edes vielä maisteltu. Makeista ainoina maisteltu ruusunmarjaa joka just ja just kelpaa, itse tein vadelmasta sellaista "paksua mehua" jota maisteltiin pari päivää.

edelliselle, ei maitoa saa antaa pikkuvauvalle! keität veteen ne puurot ja lisäät tarjoillessa esim korviketta. parhaiten menee puuro alas kun laittaa kunnolla korviketta tai rintamaitoa sekaan ja lisäks vielä hedelmäsosetta jokaiseen lusikalliseen.

ja alkuperäiselle, kannattaa ihan vaan kokeilla mikä toimii ja mikä ei.. meillä neuvolassa suositeltiin että aamupäivällä ateria, iltapäivällä hedelmävälipala ja illalla puuro, mutta mä oon siirtäny nyt sen hedelmäsoseen sinne iltaan puuro kanssa

Puuroista: mä olen antanut Piltti-kaurapuurojauheesta tehtyä puuroa, joka siis tehdään veteen, ja nyt olen antanut ohrapuuroa ihan Nalle-hiutaleista, myös veteen. Ihan hyvin on molemmat menneet alas. Ohrahiutaleet hienonsin tehosekoittimessa.

Käsittääkseni korviketta ei ainakaan saa keittää.

Jännä kun jossain luin että puuron voi keittää korvikkeeseen... ota tästä nyt selvää! Samaten mietin miltä riisipuuro mahtaa maistua veteen keitettynä? Liekkö ees "mahdollista". Ota tästä nyt selvää :o/

Jossain väitettiin, että korvikkeeseen voi tehdä, jos vain lämmittää sen, ei keitä, kun keitettäessä siitä häviää ravintoaineita. Ainakin vauvoille tarkoitetun riisipuuron voi tehdä lämpimään nesteeseen, sitä ei tarvitse keittää. Meillä se syödäänkin veteen tehtynä. Hyvin menee pojulle alas jonkin hedelmä- tai marjasoseen kanssa, vaikka omaan suuhun maistuu lähinnä tapettiliisteriltä. Kaurapuuro keitetään myös veteen, kun se on itselle se "ainoa oikea tapa" tehdä kaurapuuroa.

No ei kai sen nyt niin väliä ole jos korvikkeesta puuroon keitettäessä häviää ravintoaineita. Eipä siinä vedessäkään juurikaan ravintoaineita ole... Eli maalaisjärjellä ajateltuna olisi ihan sama keittääkö veteen vai korvikkeeseen. Korvikkeeseen keitetty vaan ehkä maistuu paremmalta.

Yhteistyössä