Vauvan rimpuilu tissillä

  • Viestiketjun aloittaja Äittee
  • Ensimmäinen viesti
Äittee
Niin eli nyt tämän viikon ajan olen huomannut, kun vauva (7vk) rimpuilee tissillä, ja oikeastaan vielä molemmilla! Tiedän kyllä siihen mahdollisia syitä, mutta liikaa maitoa ei ainakaan tule, koska olen yrittänyt pumpata, mutta kovinpa vähäistä on, mutta toisaalta ei sitä liian vähänkään tule, koska kun itse puristaa välillä imettäessä nännistä, niin kyllä sieltä maitoa tulee aina. Vauva vaan heiluu ja on ärtyneen oloinen, mutta toisaalta ei se nälkäisen oloinen ole syöttöjen välillä, että luulisi kuitenkin tarpeeksi saavan, mutta tämä on todella ärsyttävää kun ei sillä tavalla voi "nauttia" imetyksestä itse! Osaisko joku sanoa yhtään mitään tähän? :)
 
Hei!
Tsemppiä imetykseen. Siinä tulee välillä erilaisia ohimeneviä jaksoja. Päivä kerrallaan vaan eteenpäin... on huippuhienoa kun imetät! Oletko yleensä imettänyt istuallaan vai maaten? Meillä vauva oli yhteenaikaan levottomampi jos istuin ja silloin imetin makuultaan ja nyt päinvastoin. Koita löytää hyvä asento. Tärkeää olisi ettet siinä asennossa joutuisi itsekään jännittämään mitään vaan olisit rento. Tsemppiä!

Jossain vaiheessa mulla suihkusi maitoa liikaa. Eli aluksi tuli hyvin, mutta sitten kun alkoi herua niin sitä tuli kai liian vauhdilla. No ohi mentiin siitäkin. Kyllä se teiltäkin sujuu! Nyt yritetään siirtyä soseisiin ja nyt taas imetys on helpompaa kuin soseitten kanssa pähkäily...

JOillakin taas sosehomma menee kädenkäänteessä...eli siinäkin on eroja. No moi!
 
Sitten tulimieleeni, että eihän vauvalla ole nuha? Joskus voi olla nenäkin tulossa ja imeminen siksi hankalaa. Muistelen kyllä että meillä oli joskus samanlaista rimpuilua. Silloin pidin hetken taukoa ja kantelin vauvaa ja koitin jonkun ajan kuluttua uudestaan.
 
Taas
Ei sillä oikeastaan nuhaa ole, mutta aamuisin aina on kyllä nenä tukossa, joten kyllä saa joka päivä nenäfriidaa käyttää, mutta kyllä se mielestäni päivän mittaan aukeaa se nenä... En tiedä sitten olisko siitäkään!?
 
RefluksivauvanÄiti
Meillä lapsella tissillä rimpuilu oli oire refluksista eli ruuan takaisin virtauksesta. Pikku reppanen ruokatorvi ja kurkku olivat kipeytyneet vatsahappojen vuoksi ja siksi nieleminen oli tuskaista. Tuo aamutukkoisuus voi olla myös oiretta siitä, varsinkin yöllä makuuasennossa vatsansisältöä virtaa ylöspäin. Kannattaa seurailla tilannetta, mikäli vauva alkaa vaikuttaa muuten itkuiselta tai alkaa nukkua vain pieniä pätkiä ja syödä usein. Jotkut lapset lievittävät noita happohyökkäyksiä maidolla ja siksi imevät maitoa öisin vähän väliä. Aina refluksi lapset eivät puklaile, omani esim. ei harrasta sitä lainkaan. Viihtyykö lapsi vaakatasossa lattialla? Monelle tuo makuuasento on vaikea. Voit nostaa lapsen sängyn päätyä kirjoilla reippaasti ylöspäin ja katsoa helpotaako tuo tukkoisuus. Refluksiin kannattaa puuttua ajoissa, sillä hoitamattomana ruokatorvi voi tulehtua ja kipeytyä niin, että lapsi kieltäytyy syömästä.
 
mia
jos hänellä joka aamu räkää nenässä, meneppä lääkäriin ja tutkituta korvat ettei ole tulehtuneet.
meiilä poika 5kuukautta ja kolmas korvatulehdus ja hänestä huomaa juuri tississä rimpuilusta että korvat vaivaa. vaikea imeä.ei välttämättä tarvitse olla kunnon nuhaa että korvat vaivaa.
 
otus
Meillä oli 3kk:n iässä tuollaista rimpuilua; äitini sitten totesi sen olevaan tyypillisesti tuohon ikään liittyvää, ja niinhän tuo sitten meni ohi omia aikojaan. En tiedä, voisiko teillä olla vielä samaa vaivaa..? turhan moni kuitenkin päätyy tulkitsemaan tuon rimpuilun maidon vähäisyydeksi ja siirtyy korvikkeisiin/lisämaitoon/ ottaa kiinteät käyttöön ennen aikojaan, ja siinä on riski mennä metsään.
 
Moi moi
Kiitoksia vastauksista! :) Taitaa olla vaan jotain ohimeneviä juttuja vauvalla nuo... Eilen illalla ja yöllä söi ihan hyvin, ei rimpuillut enää samalla lailla, kun aiemmin. Tissin ottaminen suuhun on vaan edelleen vähän "vaikeampaa" mutta ehkä sekin menee ohi. Täytyypä seurata.

Niin ja siitä nenän tukkoisuudesta, nyt ei sekään tänä aamuna samalla tavalla ollut tukossa, mutta voisko se johtua huoneilmasta tms. Kun itelläni on aina ihan kuiva kurkku aamuisin. Vai johtuisko kun meillä koirakin nukkuu samassa huoneessa ja karvaa lähtee tällä hetkellä aikalailla!?
 
Kuivasta huoneilmasta varmaankin johtuu tuo nenän tukkoisuus. Omalla vauvallani sama ongelma. Tissillä rimpuiluakin on kaikki minun 4 lasta harrastaneet. Tämän viimeisimmän kohdalla syynä oli varmaankin se ettei maitoa tullut tarpeeksi. Vauva oli n3kk. Isomman kohdalla rimpuilu voi olla yksinkertaisesti sitä ettei lapsi malttasi roikkua äidin tississä kun on koko maailma tutkittavana! =)
 
tuplaäitee
No vauva alkaa itse vieroittamaan itseään tissistä. Tuollainen vaihe on muuten helpoin hetki luopua imettämisestä ellei halua jatkaa. Rimpuilut menee ohi jos vain sinnikkäästi jatkaa imettämistä, ainakin täällä on mennyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:31 tuplaäitee kirjoitti:
No vauva alkaa itse vieroittamaan itseään tissistä. Tuollainen vaihe on muuten helpoin hetki luopua imettämisestä ellei halua jatkaa. Rimpuilut menee ohi jos vain sinnikkäästi jatkaa imettämistä, ainakin täällä on mennyt.
Ei kuitenkaan varmaan ap:n vauva vielä itse vieroittele =) :whistle:

Noita tissiraivareitahan tulee vauvoilla, joillakin useaankin otteeseen kuulemma!Meillä myös tuo 4viikkoinen menettää hermonsa varsinkin illalla tissillä. Ja joskus päivälläkin kun on oikein nälkäinen ja rinta maitoa täynnä niin ei saa kunnon otetta/ote ei pysy.
Ja tukkoinen nenä täälläkin, maitoa tulee niin paljon ja suihkulla että sitä menee varmaan myös nenään (valkeaa räkää tulee niistäjällä välillä).
Ja huoneilma vaikuttaa todella paljon!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 12:13 miiru kirjoitti:
mikä tuo refluksitauti on??siis mitä oireita jne? en oo kuullutkaan muutakun täällä sivulla!! alan jo itekin miettiin etteikai meillä ole sellasta..
googlettamalla läytyy paljon keskusteluja aiheesta.
Siinä ainakin vauva pulauttelee maitoa erityisen paljon, muuta en näin äkkiseltään osaa sanoa.Eli siinä maito virtaa takaisin ruokatorveen
 
Blueberry
Saattaisikohan tuo rimpuilu syödessä liittyä yleisemminkin tuohon kehitysvaiheeseen eikä niinkään rinnalla oloon sinänsä. Oma 2,5 kuukauden ikäiseni nimittäin on alkanut rimpuilla pullolla (ollut alusta saakka pulloruokinnassa) ja olen kuullut vastaavia tapauksia myös muilta. Syöminen ei yhtäkkiä olekaan enää niin "kivaa" vaan siinäkin aletaan jo vähän näyttää omaa tahtoa. ;)
 

Yhteistyössä