vauvan pitäminen lattialla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
äh minulle on vähän epäselvää pitäisikö vauvaa pitää lattialla ilman mitään alustaa tai sitten jonkun peiton päällä.

vauvani osaa kyllä kierähtää selälleen ja mahalleen mutta teki sitä vain muutaman kerran ja sitten ei mitään. en tiedä mistä tämä nyt johtuu? olen pitäänyt häntä pehmeällä torkkupeitolla. nyt mietinkin että pitäisikö olla ihan vain kovalla lattialla?

niin ja jos hän lattialla kiepsahtaa selälleen mahaltaan niin onko se paha jos ei ole pehmustetta alla? ei kai siinä vauva voi satuttaa päätään?

Minä pidin ihan vilttiä alla niin kauan kuin vaan pysyi siinä. Kun alkoi itse pyöriä niin paljon napansa ympäri että viltti meni vaan sylttyyn niin otin pois. Tietty sitten pehmeällä matolla ja välillä leikkimaton päällä.

Meillä vähän sama juttu, aika laiskasti kääntyilee, mutta ihan maton päällä pidän silti vauvaa ja siinä on vilttikin vielä päällä. Ei kai sitä vauvaa tarvi kovalle lattialle laittaa, jos kerran osaa jo kääntyillä :) Kaikki ei vaan jaksa pyöriä koko aikaa :D
En laittas senkään takia kovalle lattialle, jos tosiaan kääntyy mahalta selälleen ja kolauttaa päänsä.

Meillä on vauvat köllötelleet lattialla peiton päällä. Jossain vaiheessa oli joka huoneessa lattialla joku peitto, jonka päälle lapsen sai laskettua pois käsistään.

Voi vauva vähän kopsauttaa päätään kieriessään, mutta ei se kauhean vakavaa ole :).

Itse olen pitänyt kaikkia lapsia jonkinlaisen alustan (viltin, pyyhkeen tms) päällä niin kauan kuin ovat sellaisen päällä viihtyneet. Kun alkavat opettelemaan ryömimistä, on alla liukuvat peitto hankala ja aiheuttaa kiukkua :D Silloin olen jättänyt viltin pois ja laittanut joka matolle tai lattialle suoraan.

Se viltillä tai matolla pito tuntuu mukavammalta varmasti sinulle ja lapselle mutta muuten sillä ei taida olla merkitystä. Kunhan on ns kovalla alustalla (vertaa esim sänkyyn).. Huomaat sitten kyllä kun siinä alla ei enää vilttejä tarvita. Se että pieni siinä kopsauttelee päätään, kun kellahtelee, ei haittaa yhtään, kohta ne kumipäät nimittäin kaatuu suoriltajaloilta, eikä sekään juurikaan itkua pahempaa aiheuta. :D

Meillä oli esikoisella viltti alla niin, kauan kunnes rupes konttaamaan. Tytär nyt 1v ja vieläki leikkii leluillaan viltin päällä. Kävelee tukia vasten ja seisoo ilman tukea. Mutta, ei osaa vielä kävellä ilman tukea, kuhan opii kävelee niin, sit vois jo pikku hiljaa luopua tosta viltistä :).

Yhteistyössä