Vauvan viihdyttäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja new mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

new mom

Vieras
Eli siis kuinka paljon ja kauan viihdytätte vauvojanne yleensä päivässä ja kauanko on esim. sitterissä? Mietiskelin vaan itse tässä että kuinka paljon sitä vauvaa oikein pitäisi viihdyttää... minulla vauva 4kk ja päivisin on välillä sylissä, välillä sitterissä ja välillä lattialla peiton päällä. Sitterissä on monesti jos on jotain kotihommia tehtävänä. On vaan ruvennut mietityttämään, että pitäisikö sitä vauvaa kuitenkin viihdyttää vielä enemmän ja järjestää virikkeitä... höpöttelen paljon ja jatkuvasti, selaillaan vähän kirjoja ja vähän leikitään leluilla, mutta en kyllä jatkuvasti vauvaa viihdyttele. Ensimmäinen vauva kun on kyseessä niin ei oikein ole mitään kunnon tietoa tai kokemusta asiasta.

Ei häntä tarvitse niin kovasti tuon ikäisenä viihdytellä, alkaa kyllä vaatimaan seuraa enemmän kun kasvaa vähän isommaksi. Kannattaa pitää mieluummin lattialla vaikka peiton päällä kuin sitterissä, lattia on kehittävämpi ja lapsen keholle parempi paikka kuin kölliä jähmeästi samassa asennossa sitterissä. (sitteriähän ei muutenkaan suositella käytettäväksi kuin maksimissaan vartti kerrallaan, vain muutamia kertoja päivässä...mielestäni aikamoinen turhake perheessä jossa lasta voi pitää lattiallakin...tämähän ei välttämättä toimi sitten taas koiraperheissä ym)
Mutta kyllä tuo sinun vauvasi saa mielestäni ihan riittämiin viihdykettä jos nyt edes tunnin tai kaksi päivässä jaksat keskittyä hänen tarpeisiinsa ja viihdyttämiseensä. Ja sitä kahta tuntiahan ei tarvitse tietenkään leikkiä putkeen. Vauvalle riittää viihdytykseksi sekin että pitää sylissä ja välillä juttelee, ei tarvitse aina olla meteliä ja menoa, pelkkä toisen ihmisen läsnäolokin on vauvalle viihdykettä.

Kiitos vastauksestasi rikka. Mukava kuulla muidenkin mielipiteitä kun ei oikein itse aina tiedä kaikkea. Välillä on vaan tullut itselle huono omatunto jos vauva esim. sitterissä ja itse puuhaan jotain... esim. käyn netissä. Täytyy nähtävästi ainakin siis lyhentää sitterissä oloaikaa vaikkei siis sitterissä mitenkään tuntitolkulla tai ylikauaa olekkaan. Meillä on kyllä koira, mutta on varovainen vauvan kanssa eli pidän vauvaa päivittäin myös lattialla sekä mahallaan että selällään peiton päällä sen aikaa kun siellä näyttää viihtyvän ja tietenkin pidän silloin myös silmällä etten nyt ihan yksin sinne jätä vaikkei koira ihan lähellä olisikaan.

Kyllä vauvan viihdykkeeksi kotihommien aikana riittää sinun touhujesi seuraaminen, kun siinä sivussa irvistelet ja lauleskelet... Myöhemmin olet tyytyväinen, kun vauva osaa viihdyttää itse itseään!

Yhteistyössä