Vauvan pieni painoarvio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Gia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"Gia"

Vieras
Hei!

Olen vk 37+3 ja kävin vk 36+5 synnytystapa-arviossa, koska esikoinen oli
perätilassa. Lääkäri sai piano-arvioksi vain 2400g. sanoi että vatsan ympärys
vastaa viikkoa 35. Käsin tunnustelemalla ei tuntunut niin pieneltä. Sanoi että
istukassa on vähän kalkkeumaa. Virtaukset oli kaiketi hyvät. Vauvan pää
laskeutunut, mutta mikään paikka ei ollut vielä auennut.

Sain ajan rv 39 ja katsotaan uudelleen paino. Vauvan pitäisi kuulema silloin olla
3 kiloinen! Ja varmaan aloitellaan käynnitys, jos ei itse ala syntymään.

Olen nyt huolissani. Vauva vastasi np-ultrassa ja rakenneultrassa viikkoja.
Tosin paino oli silloinkin keskivertoa pienempi. Vk 29 painoarvio oli 1200 ja
vatsanympärys oli silloinkin pari viikkoa jäljessä. Samoin reisiluun pituus on
ollut jäljessä, koska olen itse lyhyt (158cm) ja pienijalkainen. Vk 32
painoarvio oli n. 1700g. Perinatologi, joka teki mulle ultran vk 29 sanoi että hänestä pienikokoisuus johtuu geeneistä, koska kaikki rakenteet ovat
normaalit.

Sf-mitta kulkenut koko ajan yläkäyrällä. Esikoinen, tyttö, painoi syntyessään
3410g/49cm ja tätä toistakin on sanottu tytöksi joka ultrassa.

Huolettaa, tai koko raskauden ajan olen ollut huolissani että lapsi on sairas
ja nyt huolettaa vielä enemmän. Tuntuu kuin kaikkien lapsien pitäisi olla
nelikiloisia syntyessään. Vauva kyllä liikkuu normaalisti ja vaikuttaa voivan
hyvin.

Onko kellään muulla ollut pienipainoisia vauvoja syntyessään?

Muista nyt että se on arvio. Voi siis heittää suuntaan tai toiseen. Se että on pienikokoinen ei todellakaan tarkoitta sitä että vauva olisi sairas.
Unohda semmoiset ajatukset.

Mun mielipide on muutenkin semmoinen että etukäteen on ihan turha murehtia, sitä ehtii sitten murehtimaan ihan tarpeeksi jos jotain murehtimista tulee.

• Tykkää
Reactions: Squawe
raskauden loppuvaiheessa tosiaan painoa tulee vauvalle n 200g viikossa, joten vauvastahan tulee helposti kolmikiloinen laskettuun aikaan mennessä. aivan normaalikokoinen siis. sun pituus huomioiden varsinkin, ehkä esikoisellanne oli enempi miehes pituusgeenejä ja täällä nykyisellä enempi sun..

Ykkönen painoi 40+1 2880g ja kakkosta sitten seurattiin tarkemmin, virtauksia yms. syntyi 39 viikolla ja painoi 3010g. Juttelin sitten lääkärin kanssa ja tuumasi että minä vain en saa isoja vauvoja ja sillä hyvä. Minulle on jo murrosiässä sanottu että kohtuni on normaalia pienempi, eipä nekään loputtomiin veny että kroppa pistää lapsen ulos tuossa 3 kilosena ja sillä hyvä. Ja muuten ykkösen painoarvio päivää ennenkuin syntyi oli 3500g että ne niiden arviot ei ole kovin tarkkoja.

Mulla on lääkärien ja kätilöjen painoarviot heitelleet enimmillään 600 grammaa. Viides lapsi syntyi 41+5 viikoilla ja painoi himpun verran alle kolme kiloa. Muutamaa tuntia aiemmin¨, sairaalaan tullessa arvioitiin 3,5 kiloiseksi. Syntymäpaino olikin sitten kaikille yllätys (kuului kätilön, lääkärin ja hoitajan puheista) tuon tehdyn arvion takia. Istukan kuntoon kiinnitettiin huomiota, mutta siitä ei löytynyt "vikaa". Huomioin kyllä, että vauvan kuntoon kiinnitettiin huomiota vierihoito-osastolla sen takia, että oli noin pieni ja kuitenkin niin yliaikainen. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Synnytyksessä mukana ollut ammattihenkilöstö sanoi painoarvion menneen pieleen vauvan pituuden vuoksi, koska vauvan pituus oli kuulemma tuon 3,5 kiloisen vauvan.

Esikoisen sain toukokuussa yli kymmenen vuotta sitten ja koko ajan sairaalassa hoettiin kuinka pitää kiinnittää huomiota lapsen pukemiseen, vaikka onkin kesä edessä, kun se oli niin pieni... Lapsi oli hiukan alle 3,5 kiloa. Silloin kyllä kiinnitin huomiota, että suurin osa vauvoista oli nelikiloisia syntyessään, mutta nyt viidennen aikana oli vielä pienempiä useampi, kuin minun lapseni.

Niin arviohan on aina vaan arvio. Kuinkahan herkästi ne alkaa käynnitellä jos istukassa alkaa olla
kalkkeutumaa eikä kasvua tapahdu kunnolla? Varmaan alkaa sekin istukan kunto jo vaikuttamaan
vauvan kokoon. Mä kyllä toivoisin että pääsisin sen ultran jälkeen käynnistykseen. Silloin on eri
lääkäri, tuo edellinen hoiti kaikki niin nopeasti ettei tutkimusaika kovin kauaa kestänyt.

Mun vauvat on olleet keskikokoisia syntyessään, mutta painoarvio on ollut aina pieni. Kahden perätilavauvan paino arvioitiin olevan lasketun ajan tuntumassa 2800 g, mutta toinen oli 3620 g syntyessään viikolla 39+5 ja toinen 3740 g syntyessään viikolla 39+1. Arviot on arvioita.

Tutun lapsi syntyi pari päivää ennen laskettua aikaa, painoi 2600 g ja ihan terve normaali tyttö oli... tosin äiti poltti tupakkaa loppuun asti varmaan noin askin päivässä joten se varmasti vaikutti asiaan. :(

[QUOTE="Gia";25389990]Niin arviohan on aina vaan arvio. Kuinkahan herkästi ne alkaa käynnitellä jos istukassa alkaa olla
kalkkeutumaa eikä kasvua tapahdu kunnolla? Varmaan alkaa sekin istukan kunto jo vaikuttamaan
vauvan kokoon. Mä kyllä toivoisin että pääsisin sen ultran jälkeen käynnistykseen. Silloin on eri
lääkäri, tuo edellinen hoiti kaikki niin nopeasti ettei tutkimusaika kovin kauaa kestänyt.[/QUOTE]

Onko sulla ollut verenpaineet koholla? Mulla alettiin oikeastaan verenpaineen vuoksi käynnistellä. Se osaltaan vaikutti istukan toimintaan, ja mulle sanottiin ettei ole järkeä pitää vauvaa enää kohdussa. Raskausmyrkytystä mulla ei virallisesti ollut, koska ainoa oire oli tuo kohonnut verenpaine.

Mutta istukan kalkkeutuminenkin on ihan normaalia kuitenkin. Istukka alkaa loppuraskaudessa muutenkin heiketä. Mulle terkkari sanoi että joillakin se vaan kalkkeutuu ja sille ei mitään voi..

Kiitos kommenteistanne. :) sitä on ollut koko raskauden ajan niin pelokas kun kesti tätä toista raskautta odottaa reilu kaksi vuotta. Sitä melkein aina unohtaa että nekin ovat vain arvioita, mitä
ne lääkärit antaa. Jospa kaikki menisi hyvin. :)

Onko sulla ollut verenpaineet koholla? Mulla alettiin oikeastaan verenpaineen vuoksi käynnistellä. Se osaltaan vaikutti istukan toimintaan, ja mulle sanottiin ettei ole järkeä pitää vauvaa enää kohdussa. Raskausmyrkytystä mulla ei virallisesti ollut, koska ainoa oire oli tuo kohonnut verenpaine.

Mutta istukan kalkkeutuminenkin on ihan normaalia kuitenkin. Istukka alkaa loppuraskaudessa muutenkin heiketä. Mulle terkkari sanoi että joillakin se vaan kalkkeutuu ja sille ei mitään voi..

Ei, mulla on ollut koko ajan alhaiset verenpaineet 110/120-60/70. Pissa ollut
koko ajan puhdas. Thyroxinia olen syönyt, että kilpirauhasarvot ovat pysyneet
alle 2.5.

MInulle on kolmas tulossa, hyvin pitkään neuvolassa todettiin, että vauva ei ole kovinkaan suuri..mutta sitten otti kasvupyrähdyksen ja nyt painoarvio (viikko laskettuun aikaan) on 3600g. Jos kaikki on muuten ok, en olisi huolissani. Toki asiasta kannattaa puhua neuvolassa, jos kovasti huolettaa.

Mulla oltiin myös huolissaan toisen tytön koosta. RV 36+3 painoarvio oli 2300g. Ylimääräsellä polikäynnillä lääkäri tokaisi että esikoinenkaan ei mikään iso ole ollut(myös tyttö, 3160g syntyessään) joten ei kai se tämäkään ja venyttämällä venytti arvion 2900g. Käynnistys olisi silti ollut hänen mukaansa edessä, tyttö lähti onneksi tulemaan kuitenkin itsekseen muutamaa päivää aikaisemmin :D Syntyessään 2690g ja 47cm. Ja sf-mitat yläkäyrillä myös menneet kummastakin...

Ja vaikka vauva syntyisi "pienipainoisena" niin ei se sitä meinaa että pieneksi jää :) Mulla tosiaan vauva alle 3kg mutta parissa kuukaudessa kasvoi jo yläkäyrillä. Ja vaikkei olisikaan kasvanut niin mitäs sitten, jokainen kasvaa omaan tahtiinsa :)

Mulle muuten yks gyne äitiyspolilla sanoi sitä uutta painoarviota tehdessään, että ne ultrakoneet vertaa amerikkalaisten vauvojen kokoon, kun laitteet on siellä tehty :D Ja ettei kannata olla huolissaan ja hyvä vauva tulossa :)

Meille syntyi pieni painoinen vauva. Joskus rv. 35 tienoilla sf mitta ei noussut niin kuin piti. Minun rr alkoi olla koholla ja sitä seurattiin tiiviisti. Synnytys käynnistettiin rv. 38 ja meille syntyi 2555g. Ja 47cm poika. Hän oli aluksi teholla mutta pääsi sitten vierihoitoon. Täysin terve poika mutta oli pieni kokoinen. Hän otti ikätoverit kiinni hyvin pian. Hänelle piti alkuun antaa evästä kolmen tunnin välein. Onneksi rintamaitoa tuli ja riitti.

Istukkassa oli ollut laajat infrakti muutokset. Olen itse vain 151cm pitkä ja isompaa lasta ei kuulema minusta olisi sopinut alateitse tulemaan kun synnytystapa arviota tehtiin vähän ennen synnytystä.

Mulla molemmissa raskauksissa arvioitu että tulee pieni vauva, alle kolmi kiloinen. Molemmissa sf-mitta pieni, kuopuksen kohdalla olivat oikein " huolissaan", no esikko oli syntyessään 3542kg ja kuopus ( siis se josta oltiin enempikin huolissaan) 3722kg että se niistä arvioista ja sf-mitoista :)

meillä kumpikin poika ollut pieniä,vaikka esikoinenkin syntyi vasta 2 viikkoa yli lasketun. Esikoinen painoi 2990g ja kuopus 2680g. Keskimmäinen tyttö painoi 3590g. Mitään selitystä ei ole miksi painot näin on. Raskaudet mennyt hyvin ja minä olen pitkä ja iso muutenkin.

esikoinen on kuitenkin nyt 6v pitkä poika. Eskarilaisista pisin, että ei se syntymäpaino mitään kerro.

Minulla oli esikoinen erittäin pieni, ja se huomattiin jo joskus rv 28 kun meinas alkaa tulemaan ennen aikojaan. vauvaa tarkkailtiin todella tiheesti siis sit koko loppuraskaus eikä mitään erikoista löydetty. Koska kuitenkaan ei voitu olla varmoja vauvan voinnista, vaikka kaikki näyttiki olevan kunnossa niin haluttiin synnytys käynnistää kontroloidusti rv 38+4 ja tuolloin viimeinen paino-arvio oli 2030g, vauva sitten painoikin syntyessä 2065g ja oi aivan täydellinen pieni poika :) hänellä myös jätätti vatsanympärys. Hän on edelleenkin todella hoikka ja sirpakka poika, et kaikki ei kai sit voi olla potria. Minä olen 156cm pitkä ja lääkärit vetosivat tuohon pojan koossa.

Myös toinen oli sit pieni, mut kuitenkin 2690g ja syntyi 38+1

Niin ja lisään vielä, et poika pääsi heti viereen, eikä synnytyksessä ollut mitään ongelmia. Lääkärit halusivat tosiaan kontroloida synnytystä, koska oli tosiaan niin pieni vauva kyseessä, eikä synnytyksen haluttu käynnistyvän itekseen, jotta tiedettäisiin tarkkailla, miten poika kestää supistukset. Hyvin kesti. Häneltä utrattiin syntymän jälkeen sydän, maha ja aivot, eikä mitään poikkeavaa löydetty.

Yhteistyössä