vauvan peitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Minkälaista peittoa olette pitäneet ihan vastasyntyneellä öisin nukkuessa. Onkohan ä-pakkauksen peite liian kuuma näin keväällä/kesällä? Tarkeneeko ilman peittoa, vai lakanalla? Sisällä lämmintä n.20-22.

Meillä lämmintä lähemmäs 25, eikä äp:n peitto ole yhtään liikaa, vaikka poika (3kk) nukkuu vielä pitkähihaisissa yöppäreissä. Muista, että peitto tuo pienelle myös turvaa...

Täälläkin tuleva äippä pohtii samaa. Musta se ä-pakkauksen peitto vaikuttaa tosi paksulta ja isolta pienelle. Mitäs sitten talvella pidetään, jos kesällä käytössä niin paksu peitto?

Meillä on alusta asti ollut ä.pakkauksen peitto käytössä. Meillä tosin vauva syntyi talvea vasten, joten lämmintä tarvis olla ja nyt puolivuotiaana ei peitto pahemmin paikoillaan pysy, vaan sitä toinen unissaan potkii pois.
Mut jos tuntuu liian lämpimältä kesällä, niin varmaan pojalle laitan ohuen fleeceviltin (ohuempi kuin ko. peitto) tai sit ihan pussilakanan.

Meillä oli eka kuukausi sellainen fleece/frotee-peitto, nyt se on liian kuuma, ja niin olisi ÄP-peittokin, eli nyt meillä on peitto, joka on tehty hyvin ohuesta vanusta, puuvillakangaspäällinen, ei pussilakanaa. Meidän vauva kun ei liian lämpimästä tykkää. Usein mikä tahansa peitto potkitaan pois heti alkuyöstä.

Suosittelen kaikille vauvoille unipussia. Niitä on joka lähtöön: Villaisia, puuvillaisia, ohuita, paksuja, kaikissa väreissä ym. Ideana on se, että peitto pysyy pesämäisenä vauvan ympärillä ja myöhemmin, kun vauva alkaa potkia tavallista peittoa, unipussi pysyy paikallaan. Ylikuumenemisen vaaraa ei ole, koska monet unipussit ovat hihattomia ja kesällä riittää pelkkä body pussin sisään. Sen lisäksi joissakin malleissa on vetoketju, jonka voi avata sekä ylä- että alapäästä eli silläkin tavalla voi säädellä lämpötilaa. Toimii tosi hyvin!!

Meillä oli talvella vastasyntyneellä ohut flanellipeitto jossa pussilakana. Kun vauva alkoi potkimaan peittoa pois n. 2,5 kk iässä, otettiin käyttöön unipussi. Aivan mahtava kapistus!!! Suosittelen myös kaikille. Vauvalla on alla vain pitkähihainen body kun yläosa pussista on kuin henkselit. Alaosa ihanan lämmin vanutopattu puuvillapussi. Vauva viihtyy ja nukkuu yöt paremmin kuin ennen!

Typy on milteipä nukkunut aina ilman peittoa. Nykyäänkin potkii peiton heti pois tai kietoo naaman päälle.

Ostin huokoisen ultrapehmeän pienen peiton, jossa on pienen pieniä ""reikiä"". Ei ainakaan pääse tukehtumaan.

Mutta itse suosittelen myös unipussia, vaikka meillä ei ollut käytössä. Käsitin liian myöhään, että sellaisiakin on olemassa ;)

Meillä aluksi oli lainassa äp-peitto ja sen jälkeen on ollut fleece pussilakanassa. Talvella oli kaksinkerroin ja nyt on yksinkertaisena. Poika kuitenkin nukkuu suurimman osan yöstä ilman peittoa, koska potkii sen pois.

Itse olen ommellut peiton yläkulmiin nauhat ja solminut ne pinnasängyn pinnoihin kiinni. Näin pysyy peitto hyvin paikallaan vaikka lapsi potkisikin tai pyörisi melkein miten tahansa. Äitiyspakkauksen peitolla on menty kesät talvet. Ei meillä ainakaan sisäilman lämpötila kauheasti heitä vaikka vuodenajat vaihtuu. Kesällä voi nukkua vaikka pelkässä bodyssa peiton kanssa, jos on hellejakso. Kohta on edessä siirtyminen tav. sänkyyn saa nähdä kuinka sitten peitto pysyy päällä.