Vauvan paikka on öisin ensisijaisen huoltajan (eli yleensä äidin) vieressä?

  • Viestiketjun aloittaja Yks äiti vain
  • Ensimmäinen viesti
no
meillä mies on kaikkien lasten pinnasängyn vieressä nukkunu siksi, koska hän voi laittaa tutin ja nukahtaa heti, minä en. minä saan nukuttua paremmin siellä omalla puolellani. eiköhän jokainen tee niin kuin heidän koko perheensä etu on.
 
Täysin samaa mieltä. Perhepeti tämän psykiatrin mukaan käsittää ylipäänsä samassa huoneessa nukkumisen eli ei tarvitse välttämättä kylkikyljessä olla.

Ja öisin turvaa saaneet lapset siirtyvät oikeasti omiin huoneisiin ajallaan turvallisin mielin. Eivätkä enää ravaa öisin vanhempien viereen, koska pelottaa. Ne, jotka ovat joutuneet pelkäämään yksin, menevät öisin vanhempien luo vielä 10vuotiainakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Lapsen ensisijaiset huoltajat on kyllä molemmat vanhemmat! Ei äiti yhtään sen enempää kun isäkään.
Vauva muodostaa ensimmäisen kiintymyssuhteen häntä eniten hoivaavaan henkilöön, vain yhteen, joka siis yleensä on äiti. Koska suurin osa isistä käy töissä, he eivät pysty korvaamaan äitiä.

 
Meillä esikoinen nukkui ekat puoli vuotta samassa huoneessa. Molemmat (vanhemmat) herättiin aina kun vauva vähän äännähti tai vaihto asentoa. Molemmat silmät aamusin ihan ristissä. Toisen ja kolmannen kohdalla olikin sitten ihan eri meininki. Nukku vastasyntyneestä alkaen omissa huoneissa ja kaikki voi paremmin ja yöt oli paljon rauhallisempia :flower:
 
Kippuravarvas
Mä en jaksanut lukea kokonaan, mutta minun mielestä perhepeti on ehdottomasti hyvä juttu jos se sopii perheelle. Imetyksen kannalta ite koin sen äärettömän helpoksi, poika saattoi nukkua tissi suussa puolen yötä, jatkoi vaan syömistä siitä mihin oli jäänyt. Nyt esikoinen nukkuu omassa sängyssä meidän sängyn lähellä, tulee joskus viereen. Syntyvälle on pinnis, mutta voipi siinä niinkin käydä että sinne ei kovin usein vauva eksy...
 
Minkä ikäinen sit on lapsi,kun se alkaa nukkua "ajallaan" omassa sängyssään/huoneessaan?
Mulla on lapsi 5v ja nukkunut aina vieressämme,ainoastaan aivan vauvana nukkuin pinnasängyssään.Silloinkin oltiin sängyt aivan vierekkäin.

Kannatan ehdottomasti perhepetiä.
 
Meillä ukkeli nukkuu "sivuvaunussa" edelleen, vaikka ikää on kohta 1v10kk. Meidän perheessä sopivin ratkaisu ja kaikki saavat kunnolliset yöunet, 9-10h. Toisenkin kanssa aion toimia samoin, eli kerrankin olen samaa mieltä kuin asiantuntija :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Minkä ikäinen sit on lapsi,kun se alkaa nukkua "ajallaan" omassa sängyssään/huoneessaan?
Mulla on lapsi 5v ja nukkunut aina vieressämme,ainoastaan aivan vauvana nukkuin pinnasängyssään.Silloinkin oltiin sängyt aivan vierekkäin.

Kannatan ehdottomasti perhepetiä.
"Varhaislapsuudessa maksimaalisesti vanhempiensa lähellä ollut lapsi on kolme-, neljävuotiaana erittäin kyvykäs suuntautumaan ulkomaailmaan", kertoo Jukka Mäkelä kiinnittymistutkimukseen viitaten.

Hän kumoaa myös väitteen siitä, etteivät perhepedissä nukkuvat lapset koskaan oppisi nukkumaan yksin:

"Lapset siirtyvät omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen sitten, kun oman tunnemaailman hallinta on kunnossa. On lapsia, jotka tarvitsevat läheisyyttä pidempään, mutta hekin siirtyvät ajallaan".

Kun lapset siirtyvät perhepedistä omiin huoneisiinsa, heillä on positiivinen ja luottavainen käsitys nukkumisesta. He eivät yhdistä nukkumista yksinjäämiseen.



 
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Toisen ja kolmannen kohdalla olikin sitten ihan eri meininki. Nukku vastasyntyneestä alkaen omissa huoneissa ja kaikki voi paremmin ja yöt oli paljon rauhallisempia :flower:
Tai ainakin vanhemmat? :ashamed: Mietin vaan yksin isossa huoneessa sitä vastasyntynyttä pientä, joka on 9 kuukautta ollut kääriytineenä äitiin.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Toisen ja kolmannen kohdalla olikin sitten ihan eri meininki. Nukku vastasyntyneestä alkaen omissa huoneissa ja kaikki voi paremmin ja yöt oli paljon rauhallisempia :flower:
Tai ainakin vanhemmat? :ashamed: Mietin vaan yksin isossa huoneessa sitä vastasyntynyttä pientä, joka on 9 kuukautta ollut kääriytineenä äitiin.
No vanhempienkin uni on tärkeää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Toisen ja kolmannen kohdalla olikin sitten ihan eri meininki. Nukku vastasyntyneestä alkaen omissa huoneissa ja kaikki voi paremmin ja yöt oli paljon rauhallisempia :flower:
Tai ainakin vanhemmat? :ashamed: Mietin vaan yksin isossa huoneessa sitä vastasyntynyttä pientä, joka on 9 kuukautta ollut kääriytineenä äitiin.
No vanhempienkin uni on tärkeää.
Totta kai on. Enhän minä muuta ole väittänyt. En vain usko sitä, että vastasyntynyt vauva voi paremmin omassa huoneessa kuin vanhempien vieressä (joko omassa tai samassa sängyssä ).
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Totta kai on. Enhän minä muuta ole väittänyt. En vain usko sitä, että vastasyntynyt vauva voi paremmin omassa huoneessa kuin vanhempien vieressä (joko omassa tai samassa sängyssä).
No en usko minäkään, mutta kaikki ei pysty nukkumaan kun lapsi on samassa huoneessa joten kaikille on parempi että lapsi on sitten siellä omassaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Totta kai on. Enhän minä muuta ole väittänyt. En vain usko sitä, että vastasyntynyt vauva voi paremmin omassa huoneessa kuin vanhempien vieressä (joko omassa tai samassa sängyssä).
No en usko minäkään, mutta kaikki ei pysty nukkumaan kun lapsi on samassa huoneessa joten kaikille on parempi että lapsi on sitten siellä omassaan.
Minä en edelleenkään usko, että se on vauvalle parempi. Vanhemmille ehkä.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Totta kai on. Enhän minä muuta ole väittänyt. En vain usko sitä, että vastasyntynyt vauva voi paremmin omassa huoneessa kuin vanhempien vieressä (joko omassa tai samassa sängyssä).
No en usko minäkään, mutta kaikki ei pysty nukkumaan kun lapsi on samassa huoneessa joten kaikille on parempi että lapsi on sitten siellä omassaan.
Minä en edelleenkään usko, että se on vauvalle parempi. Vanhemmille ehkä.
No jos koittaa ajatella sitä niin, että nukkuneet vanhemmat jaksaa sitten hoitaakin sitä lastaan.
Vaikka mä voisin kyllä aatella niinkin, että siihenkin tottuu että vauva on vieressä tai samassa huoneessa.
 
jokainen tavallaan. mutta MEILLE perhepeti sopii. esikoinenkin nukkuu omassa sängyssään meidän sängyn vieressä. imetys onnistuu helposti ja kaikki saa parhaiten unta tällä systeemillä.

ja meidän 2v8kk esikoinen "osaa" kyllä nukkua yksinkin, jos on yökylässä esimerkiksi. omaan huoneeseen pääsee nukkumaan sitten kun haluaa.
 
vieras
Miksi jokaista vauvaa pitäisi hoitaa samalla tavalla, koska asiantuntija sanoo niin, vaikka se ei toimisi?

Samalla vielä usein puhutaan lapsentahtisuudesta, hohhoijaa. Lapsentahtisuus tarkoittaa nimenomaan yksilöllistä hoitotapaa, lapsen lähtökohdista olevaa hoitoa. Ei sitä,
että lapsi nukkuu automaattisesti perhepedissä, killuu kantoliinassa ja imee tissiä 6kk.

Meillä toinen lapsista nukkui vieressä, mutta toinen nukkui hyvin vain omassa huoneessaan 3kk iästä lähtien. Vanhempien huoneessa heräili kuorsauksiin ja muihin. Olisi varmaankin pitänyt antaa hänen nukkua mahdollisimman huonosti, koska asiantuntijan mielestä vauva kuuluu huoltajan viereen.

Tällaistahan se nykyvanhemmuus usein on, ulkoapäin ohjattua. Mahdollisimman vähän omaa vaistoa ja järkeä mukaan.

 

Yhteistyössä