Vauvan päiväunet

Meillä on reilu 3kk ikäinen tyttölapsi ja nyt on alkanut päiväunet mietityttämään.. Neiti on alusta asti ollut todella "hyvä yönukkuja" eli on ihan vastasyntyneestä nukkunut 12 tunnin yöunia, nykyään nukkuu joskus ne jopa putkeen ilman syöttöä (täysimetyksellä ollaan). Alkuun nukkui myös hienosti päiväunet: aamupäivisin 3-4 tunnin päikkärit ja sitten iltapäivällä yhdet tai kahdet lyhkäisemmät.

Noin kahden kk:n iässä homma kuitenkin muuttui ja päikkäreistä alkoi tulla ihmeellisiä 30-60 min. pätkiä ja väliin mahtui valveilla oloa n. 1,5-2h. Nyt on alkanut mitta täyttymään, kun kaikki päivät tuntuvat olevan nukuttamista aamusta iltaan, välillä vain vähän syödään ja leikitään. Lisäksi kaveri jo mainitsi, että vauvan pitäisi tässä iässä alkaa pikku hiljaa oppimaan kaksille päikkäreille.

Onko teillä vinkkejä miten vauvan saisi opetettua nukkumaan pidempiä jaksoja ja lopulta kahdet reilummat päikkärit per päivä? Kannattaisiko alkaa kokeilemaan nukuttamista sänkyyn esim. toisilla päikkäreillä (nyt ei nukuta lainkaan sisällä, vain vaunut kelpaavat)? Entä miten kauan kannattaa kokeilla sisälle nukuttamista ennen kuin pitää vain hyväksyä, että vauva ei nuku sisällä?

Anteeksi sekava sepustus, mutta toivottavasti asia kävi selville!
 
Ei mun mielestä vauvan "tarvitse" pärjätä vielä tuon ikäisenä kaksilla unilla. Jospa nukkuu yöllä niin runsaasti, ettei unta enää riitä päivälle pitkiksi uniksi?
Meillä 6kk nukkuu yleensä kolmet päikkärit, enkä ole ajatellut siinä olevan mitään outoa.
 
Enpä muokkaisi tuon ikäisen päiväunia vielä mitenkään. Anna nukkua silloin kun on unen tarve ja aina niin pitkään kuin itse nukkuu, niin aivot ja muisti kehittyy hyvin. Geeneillehän ei voi tietenkään mitään, joten tämä lienee vähintä mitä voi tehdä aivoparkojen hyväksi...
 
Älä vielä ala sörkkimään tuon ikäisen unia, nauti siitä että nukkuu yöt hyvin! Vasta puolen vuoden iässä saa mielestäni alkaa yrittää sitä unirytmiä muokata, muttei mitenkään välttämätöntä ole. Meidän lapsi nukkunut myös aina öisin kellonympäri 1kk- tähän päivään (nyt 1,5v). Päivään ei sitä unta riitä pitkiin pätkiin, se on tosi, mutta se on hänen rytminsä. Itse aloin yrittää - huom yrittää - vasta tuossa 1v iässä muuttamaan päiväunirytmiä siten että nukkuisi yhdet pidemmät. Vasta nyt, 1,5v, nukkuu vain yhdet unet, jotka kestoltaan 1,5tuntia.

Tuossa 3kk-8kk iässä nukkui aina 3 unet, 30-45 min kerrallaan, ja se oli hänen rytminsä. Siten jakois aina touhuta hyvin sen aikaa mitä oli hereillä, ruoka maistui jne. Jos väkisin pitää hereillä, saattaa olla tuloksena vaan kiukkuinen kaveri.
 
Kaksille päiväunille?? :eek: Meidän poika on 8kk, ja nukkuu monesti 3-4 tirsat pävässä.
Mun mielestä vauvan nukkumisia voi yrittää alkaa rytmittää tuossa 6kk tienoilla, kun on jo mukana (ainakin suurimmalla osalla) useampi kiinteä ruoka päivässä, ja sit kun alkaa mennä se 5 kiinteetä ateriaa päivässä, niin ne muokkaa sitä päivärytmiä/päiväuniakin aika kivasti.

Muoks. siis meilläkään ei tosiaan nukuta mitään pitkiä päiväunia, jos nukuttaisi, niin varmasti pärjäis jo tämän ikäinen kaksilla unilla, mutta nuo tirsat on kestoltaan aina 15min-30min. Joskus harvoin 45min.. Ei sille mitään mahda, jos ei nuku pidempään, niin ei nuku :/
 
Se on ihan normaalia että vauva ottaa päiväunet pätkissä, ja varsinkin kun teillä saadaan nauttia superyöunista, niin ei mitään hätää. Enkä tajua tuotakaan että 'pitäisi oppia kaksille unille'. Mun tyttö on nyt 5kk ja ottaa nykyään kahdet 1½-2 tunnin unet ja yleensä iltaisin vielä tirsat 30-45min. Päiväunirytmi on vakiintunut vasta kun aloitettiin kiinteät, täysimetin minäkin 4,5kk. Vauva oppii kokoajan uusia taitoja, se tekee levottomuutta uniin, ja rintalasten unet on perinteisesti paljon katkonaisempia...

Kyllä se rytmi sieltä löytyy kun aloitatte kiinteiden syönnin, ja ihan itsekseen se tapahtui ainakin meillä. Sinuna minä nauttisin nyt noista öistä niin pitkään kun niitä kestää, meilläkin oli alussa tuollaista mut annas olla kun päiväunet parani niin yöllä herätäänkin sitten 3-6 kertaa, parhaimmillaan 10, koska nyt tehdään hampaita. Että kumpi parempi? :LOL:
 
Kiitos kaikille vastauksista! :flower:

Oli todella helpottavaa kuulla, että muutkin elävät lastensa ehdoilla! Kyllä minäkin aluksi mietin, että näinköhän voin alkaa 3kk ikäisen rytmiä muokkaamaan, mutta jotenkin sitten iski paniikki, että ettenkö ole (tätäkään :ashamed: ) tajunnut ottaa lapsenkasvatuksessa huomioon.. Ja kyllä minä toisaalta olen sitä mieltä pohjimmiltani, että uni on lapselle niin tärkeää, että on aivan sama milloin nukkuu kunhan vain nukkuu!

Ehkä siis mietimme tätä asiaa uudestaan, kun neiti täyttää puoli vuotta ja alamme maistelemaan kiinteitä!

Kiitos vielä kaikille :hug:
 

Yhteistyössä