Vauvan nukahtaminen - teenkö väärin?

  • Viestiketjun aloittaja Äitinen
  • Ensimmäinen viesti
Äitinen
Meidän vauva 7kk on huono nukahtamaan illalla. Huutaa ja meuhkaa sängyssä, vaikka makoilisin vieressä. Tutin tarvitsee aina nukahtamiseen, mutta eipä se tutti suussa pysy siinä riehumisessa. Sylissä saattaa hiljentyä, mutta ei nukahda ei niin millään.

Olenkin jättänyt hänet huutamaan viideksi minuutiksi ja mennyt itse toiseen huoneeseen. Viiden minuutin jälkeen olen palannut hänen luokse ja laittanut tutin suuhun ja jäänyt itse viereen. Ja joka kerta hän on nukahtanut muutaman minuutin kuluessa.

Itsestä tämä tuntuu pahalta, mutta en ole muutakaan keinoa keksinyt. Olenko ihan kamala äiti, kun näin toimin? Ja olisiko vinkkejä, miten muuten saisin vauvan nukahtamaan?
 
Mama87
Meillä 1v huutaa jos yrittää laittaa sänkyyn yksin nukkumaan. En raaski kyllä huudattaa pientä, ei se tajua miksei äiti tai isi tule kun toinen itkee :/

Ehkä se tästä muutamien vuosien päästä helpottaa :) :D
 
kaisa
Mä toimisin juuriki nuin.. ei äitin tarvi olla kokoajan paikalla. toiset lapset nukahtaa paremmin ku ei ole vieressä.
Meil tämä 4kk ikäinen ei mslta alkaa nukkuun jos näkee et joku on vierellä, mut ku on yksin ni nukahtaa samantien
 
Lex
Jos se huuto jatkuu samanlaisena unta-vastaan-kiukuttelu-huutona kuin sinun ollessa vieressä, tuskin asia sen kummemmaksi muuttuu vaikka kävisit välillä muualla.

Huomaat kyllä jos vauvalla menee hätääntymiseksi, unikoulutkin ovat tietysti asia erikseen.
 
r
Me jouduttiin käymään unikoulu läpi pojan kanssa vajaa 1-vuotiaana, koska meidän yöt oli yhtä hyppäämistä. Nukahti kyllä hyvin,mutta juoksutti nukuttamassa pitkin yötä monta kertaa. Unikoulussa meille opetettiin, että lasta voi huudattaa 5-15min, aloittaen tietysti tuosta 5minuutista. Koskaan ei poika jaksanut huutaa edes 10minuuttia, vaan lopetti aina ennen sitä.
Tietysti jos lapsi heräsi huutamaan ihan paniikissa (säikähdystä, pelkoa) paikalle mentiin heti.

Pahalta tuntui minustakin aluksi koko homma,mutta 8kk:n jatkuvan valvomisen jälkeen olimme tähän valmiita. Kuukausi unikoulusta poika nukkui kokonaisia öitä ja turha hyppyytys öistä jäi pois. Tutti meillä jätettiin viime syksynä pois n. 5kk unikoulun jälkeen, jonka jälkeen yöt rauhoittuivat vielä lisää.

Tsemppiä!!
 
kake
ap:n sanoi ettei nukahda yliin, ni sillon parempi et nukahtaa yksikseen.. itte kuitenki menisin pois huineesta, ja odottaisin vain hetken (max 30s). Kyl tuon ikäinen jo osaa odottaa palvelua, jos tietää et pieneenki inahukseen reagoidaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Et ole kamala. 5min on lyhyt aika... :hug:
samaa mieltä! ois eri asia jättää se tunniksi yksin huutamaan, mut 5min ja sä kuitenkin kuulet sen koko ajan ja tiedät ettei sillä ole hätää.. En nukuttais syliin, koska sitten tulee taas helposti huuto siitä kun herää eri paikasta kuin mihin nukahtunut..
 
Unikoulussakin toimitaan just tuolla tavalla. Ei tuo nyt niin kamalalta kuulosta. Joskus vauvojen vaan täytyy vähän "opetella" nukahtamista. Jouduin itsekin kokeilemaan kaikenlaista kun ensimmäinen lapsi oli tosi huono nukahtamaan ja nukkumaan. Lopuksi tilanne ratkesi vasta reilun vuoden ikäisenä siihen, että ei pelännyt jäädä enää yksin huoneeseen nukahtamistilanteessa. Huomasin jossain vaiheessa, että pelkäsi yksin jäämistä enkä silloin jättänyt yksin. Koita esim. myös himmeää yövaloa huoneessa nukahtamisen hetkellä ja jos vauva nukkuu pinnasängyssä niin laita siihen sängynlaitaan patjan alta laidan yli lattialle roikkumaan joku peitto, joka peittää vauvalta näköalat. Tämän pitäisi auttaa siihen, että vauva kokee olevansa "pesässä" ja tuntee olonsa turvallisemmaksi, muista vaan laittaa lattialle peiton reunan päälle joku paino ettei vauva saa vedettyä peittoa vahingossa päälleen ja tukehdu. Meillä auttoi tuo peittojuttu jonkin verran.
 
Äitinen
Ei nukahda syliin. Tai kyllä varmaan nukahtaisi, jos jaksaisi kannella muutaman tunnin. Muita vinkkejä olisiko?

Itsestäkin tuo huudattaminen tuntuu pahalta, mutta muu ei tunnu auttavan.
 
vieras
Muutama minuutti ei haittaa, kyllähän tuon ikäsille pidetään jo ihan kunnon unikoulujakin... Meillä oli myös periaatteena että syliin ei nukuteta ellei ole sairas. Joskus on jouduttu sängyn vieressä seisomaan tai pitämään kättä selän päällä, mut yleensä myös poistutaan huoneesta ja lapsi nukahtaa yksin. Me todellakin tarvitsemme tunnin pari omaa/yhteistä aikaa iltaisin ja nukutusrumbaa ei oltaisi jaksettu, hyvin on toiminut.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Mikset pidä sylissä kunnes nukahtaa?
En huudattaisi pientä.. Meillä nukahdettiin tissille todella pitkään ja silti heistä tuli ihan reippaita isompia lapsia...
Kaikki ei nukahda sylissä/tissille, vaan taistelee unta vastaan kunnes saavat olla "rauhassa". Mulla on 2 lasta, ja ovat aivan toistensa vastakohdat joka asiassa - nukahtamisessa myös :)
 
jenkkivaimo
Meillä poika 1v2kk, jolle nyt on alotettu tietynlainen unikoulu. Ennen nukutettiin viereen, josta siirrettiin pinnikseen, mutta nukahtamistilanteet alkoi käydä niin levottomiksi ja venyivätkin, joten päätin että nyt saa poika luva oppia nukahtamaan yksin. Tekniikka on siis seuraava: Laitetaan lapsi omaan sänkyyn, peitellään ja sanotaan hyvät yöt, sit poistutaan huoneesta jättäen makkarin ovi raolleen. Yleensä poika alkaa heti huutaa, saa itkeä max 30s-1min yksin, sit käydään huoneessa, laitetaan selälleen jos on noussut seisomaan, muuten vaan kurkataan ovelta ja sanotaan että ollaan täällä. Ootan aina että poika rauhoittuu ennen kuin poistun. Ekana iltana tapeltiin 2 tuntia, tokana iltana 30 min, kolmantena 20 min ja tänään poika sammahti alle 10 minuutissa.

En kyllä välttämättä raaskis nuin pienen antaa yksin itkeä viittä minuuttia...
 
Wiw
Alkuperäinen kirjoittaja eieieie:
En todellakaan huudattaisi 7kk ikäistä yksin. Sen ikäiselle se on aivan liian pitkä aika!
Minä olen "eieiei"`n kanssa samaa mieltä. Minusta 7kk on pieni itkemään yksin illalla. Itse silittäisin ja olisin läsnä pienelle.
 
Nana
Meillä yksivuotiasta nukutettiin sängyn vieressä, kunnes muutamana iltana poistuin huoneesta vastaamaan puhelimeen, kun tulin takaisin, lapsi oli unessa. Muutama kerta todisti, että minä itse asiassa provosoin lasta pysymään hereillä olemalla siinä vieressä!!! Sen jälkeen ovat nukahtaneet muutamassa minuutissa ja omaa aikaa on enemmän illallakin, kun ei tarvi nukuttaa.
 
Nana
Alkuperäinen kirjoittaja jenkkivaimo:
Meillä poika 1v2kk, jolle nyt on alotettu tietynlainen unikoulu. Ennen nukutettiin viereen, josta siirrettiin pinnikseen, mutta nukahtamistilanteet alkoi käydä niin levottomiksi ja venyivätkin, joten päätin että nyt saa poika luva oppia nukahtamaan yksin. Tekniikka on siis seuraava: Laitetaan lapsi omaan sänkyyn, peitellään ja sanotaan hyvät yöt, sit poistutaan huoneesta jättäen makkarin ovi raolleen. Yleensä poika alkaa heti huutaa, saa itkeä max 30s-1min yksin, sit käydään huoneessa, laitetaan selälleen jos on noussut seisomaan, muuten vaan kurkataan ovelta ja sanotaan että ollaan täällä. Ootan aina että poika rauhoittuu ennen kuin poistun. Ekana iltana tapeltiin 2 tuntia, tokana iltana 30 min, kolmantena 20 min ja tänään poika sammahti alle 10 minuutissa.

En kyllä välttämättä raaskis nuin pienen antaa yksin itkeä viittä minuuttia...
Tää kuulostaa musta järkevältä, jos lapsi vaan huutaa.
 
vieras
Meillä kanssa ei nukahda jos on vieressä kokoajan. Vauva 7kk ja jätän hänet yksin "huutamaan", lähinnä ininää ja menen toiseen huoneeseen ja sitten välillä peittelemään uudelleen ja tuttia laittamaan, yleensä saa muutaman kerran ravata ja sitten nukahtaa.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Wiw:
Alkuperäinen kirjoittaja eieieie:
En todellakaan huudattaisi 7kk ikäistä yksin. Sen ikäiselle se on aivan liian pitkä aika!
Minä olen "eieiei"`n kanssa samaa mieltä. Minusta 7kk on pieni itkemään yksin illalla. Itse silittäisin ja olisin läsnä pienelle.
Edelleen, joitakin vauvoja/lapsia/aikuisia ärsyttää se, että joku on läsnä, ja tarvitsevat oman rauhan nukahtamiseen :)
 

Yhteistyössä