Vauvan napatyrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Littledeath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Littledeath

Aktiivinen jäsen
20.07.2010
7 122
2
36
Pohjois-Pohjanmaa
Mun 2kk ikäisellä pojalla on napatyrä, melkoisen iso ja aika hurjan näköinen. Neuvolassa sanottiin että sitä seurataan.

Kenen lapsella on ollut, onko tarvinnut tehdä mitään ja milloin on hävinnyt?

Mitä tapahtuu jos tyrä kureutuu? Kun sanotaan että kiireesti pitää mennä lääkäriin. En huomannut kysyä että mitä tapahtuu jos se kureutuu. Käsitin vaan että jos napa menee ihan kovaksi ja sinertäväksi eikä mene enää "sisään" niin se on vakava juttu..

Jos tyrä kureutuu, niin sitten pitää mennä päivystykseen ja leikkuriin. Niin kauan kun se ei ole kipeä, on pehmeä ja menee sisälle normaalisti esim. makuuasennossa, niin se on ihan jees.

Mulla on reisityrä.

On ilmeisesti aika harvinaista, että kuroutuisi... Ymmärtääkseni, kannattaa huolestua vasta, jos napa ei mene painettaessa takaisin sisälle, niin siinä tapauksessa tulisi mennä lääkäriin. Se ei varmaan tapahdu mitenkään hetkessä, sillä siihenhän pitäisi kasvaa jokin kudos, että kuroutuminen tapahtuu. (Kuroutuessa navan ulkoinen osa erottuu sisäisestä osasta.) Koitetaan siis olla huolehtimatta liikaa... :)

no joo, vauvalla menee se sisään kun painaa, mutta ei pysy sisällä..

Nii-i. Sehän siinä just mättääkin. Siis kun se portti on auki ja siksi se suoli valuu sieltä ulos. Ei mullakaan olisi ongelmaa, jos toi pysyisi sisällä :D Vauvoilla se tyräportti vissiin kasvaa melkein aina kiinni ja sitten on ihan normaali napa taas. Ja napatyrän kureutuminen on käsittääkseni tosi harvinaista.

(Mä joudun leikkuriin, koska mulla ei ole mitään toivoa parantua itsekseen, mun tyrä on jatkuvasti kipeä ja reisityrä kureutuu helposti.)

Yhteistyössä