vauvan maitoallergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuore äiti

Vieras
Mitä pitäisi tehdä, jos epäilee 7 viikkoisella vauvalla maitoallergiaa??? Miten todetaan vai aletaanko itse kokeilla jotain toista maitoa, syö nyt Nania?? Pelottaa, kun vauvarukka itkee ja vaikuttaa tuskaiselta.

ei nyt ensimmäisenä kannata maitoallergiaa epäillä :/ noin pieni vauva vielä..onko ollut koko ajan nan-maidolla? Vaihda merkkiä...siis jos et ollenkaan imetä. ettei ole sit koliikkia?

En imetä ollenkaan (perussairaus, johon lääkitys). Nania on syönyt koko ajan. Eikös muutkin korvikkeet ole lehmänmaitopohjaisia? Masu on kipeä ja nyt on tullut punoitusta poskiinkin ja niiden iho on kuiva. Apua kaivataan!!

Hei! Voit kokeilla toista merkkiä mutta jos kivut jatkuvat puhu asiasta pikaisesti lääkärille. Minkälainen kakka vauvaltasi tulee? Se kertoo jo aika paljon. Onko iho kuiva? Punaisia läikkiä iholla tai pepun alueella?Koliikkiakin on tutkittu ja epäillään että se olisi oire maidon sopimattomuudesta. Itselläni on kaksi maitoallergista lasta, molemmilla heillä maitoallergia on suolisto-oireista joten eivät reagoi iholla.

Ja siis maitoallergiahan todetaan aina lääkärin ohjauksen mukaisesti. Itse ei saa ominpäin ruveta testailemaan. Todennäköisin on altistuskoe jossa vauvalle annetaan maitoa pienissä erissä ja lääkäri seurailee siitä tulevia oireita. Tehdään myös veritestejä ja prick-testejä mutta ne eivät ole kovinkaan luotettavia, varsinkaan noin pienellä.

Kaipa se kakka on ihan normaali, väriltään ja koostumukseltaan. Tulee noin kerran päivässä, paitsi nyt ei eilen eikä tänään. Posket punoittaa ja niiden iho on kuiva, en ole muita iho-oireita havainnut. Maitomerkin vaihto tarkoitaa siis, että syöttäisinkin vaikka Tuttelia enkä Nania? Kaipa niissä jotain eroja sitten on?

En tiedä onko hirveästi eroja kun en ole lapsillani niitä koskaan käyttänyt mutta toiset vaan sanovat että jompikumpi merkki sopii vauvalle paremmin ja toinen ei välttämättä ollenkaan. En tiedä itse kun ei ole kokemusta. Voithan hetken koettaa toista merkkiä (päivän-pari) mutta jos ei muutosta tule niin suosittelen lääkäriin menemistä. Meillä esikko huusi heti kun tultiin saikulta kotia enkä millään tajunnut mikä vaivaa. Kahden kuukauden iässä sitten diagnosoitiin maitoallergia ja johan vaivatkin helpotti. Kakka neidillä oli limaista, pahanhajuista ja löysää.

nykyisin taitaavat muuten koliikkiin ja muihin vatsavaivoihin vauvoilla käyttää maitohappobakteeria, voisit kokeilla auttasko. ja, minä myös olen kuullut että joillekin vauvoille noilla korvikemerkeillä on ollut eroa.

Meillä kaikilla kolmella todettu maitoallergia ihan muutaman viikon iässä. Lähinnä suolisto-oireita, itkuisuuta ja vatsakramppeja. Heti kun epäilin, ostin apteekista erityiskorviketta ja mentiin yksityiselle altistukseen. Oireita saattaa kestää yli viikonkin, vaikka tavallinen korvike olisi poissa. Mun kokemus on se, et parempi jättää heti pois, eikä yrittää viikkokaupalla selvitä cuplatoneilla ja maitohappobakteereilla. Koliikista meillekin neuvolassa puhuttiin esikoisen kohdalla, mut onneks en uskonu. Helpompi se sitten on palata takaisin tavalliseen korvikkeeseen, jos se ei allergiaa olekaan, mut epätietoisuus on kaikista hirveintä jos pienellä selvästi kipuja.

Miten apteekin maidon Kela-korvaus menee? Kauanko syötetään, ennenkuin Kela hyväksyy? Ja millaiset lääkärinlausunnot pitää olla, kelpaako tk-lääkäri. Ja miten tuo altistusjuttu toteutetaan? Epäilemme vahvasti, että vauvalla on maitoallergia, nyt helottaa molemmat posket punaisina ja ovat karheat (olen laittanut perusvoidetta). Muualla ei ole ihottumaa. Se apteekin eväs taitaa olla jauheena?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 13:02 tuore äiti kirjoitti:
Miten apteekin maidon Kela-korvaus menee? Kauanko syötetään, ennenkuin Kela hyväksyy? Ja millaiset lääkärinlausunnot pitää olla, kelpaako tk-lääkäri. Ja miten tuo altistusjuttu toteutetaan? Epäilemme vahvasti, että vauvalla on maitoallergia, nyt helottaa molemmat posket punaisina ja ovat karheat (olen laittanut perusvoidetta). Muualla ei ole ihottumaa. Se apteekin eväs taitaa olla jauheena?

ALtistus tehdään joko yksityisellä tai keskussairaalassa. Lääkäri toteaa altistuksen perusteella allergian ja kirjoittaa b-lausunnon kelaan. Teillä pitää sit täyttää hakemus erityiskorvattavuudesta. Allergian toteamisehetkestä korvataan maidot, tai 75 prosenttia niistä. Saatte uuden kelakortin sitten postissa automaattisesti, jos allergia todetaan ja laitatte sen hakemuksen kelaan. Kela ei muuten enää korvaa kokeiluajan maitoja. Sen takia altistukseen kannattaa vaatia nopeasti. Menkää neuvolalääkärille tai yksityiselle mahdollisimman nopeasti!
Ja kyllä, apteekin maidot ovat jauheena ja niitä on monia erilaisia. Me juotettiin kalleinta mahdollista. Nimittäin meille tuli oireita niistä halvemmista korvikkeista.
Niin ja se altistus vaatii yleensä vähintäänkin yhden päivän viipymisen lastenosastolla, jos ette sitten mene yksityiselle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 13:02 tuore äiti kirjoitti:

Mulla kanssa maitoallerginen poika (1.7v) jolla myöskin paljon muitakin ruoka-allergioita. Meillä kanssa oireet olivat olemassa aivan alusta saakka. Muistan senkin kun itselläni oli heti aluksi rintatulehdus joten lypsetyn maidon sekaan laitoin maitohappokapseleita ja ihmettelin kun poju oksensi kaaressa aina ne maidot pois. Ristiäiskuvista näkee,että kuinka punaiset pojan posket olivat jo silloin.

Muistelen tässä kuinka meillä nuo asiat etenivät... Ensinnäkin meille ihan tk-lääkäri vaihtoi maidon apteekin Almiron Peptiin (jauhe) kun olimme muissa asioissa lääkärissä. Iho rupesikin heti muuttumaan parempaan suuntaan. Pian meillä olikin sitten aika allergiapolille jossa tehtiin Prick-testi,mutta joka ei näyttänyt muuta kuin kananmunan. En tarkkaan muista,että tehtiinkö samalla reissulla maitoaltistus vai annettiinko meille siihen erillinen aika...
Joka tapauksessa sairaalassa hoitajien valvonnassa pojalle juotettiin Tuttelia pieniä määriä. Oireet tulivat heti (punotusta poskille ja rintaan) jotka lääkärikin totesi. Altistusta ei siis tarvinnut jatkaa kotona. Mutta jos oireita ei sairaalassa ilmenisi niin kotona kokeilu jatkuu niin kauan kunnes oireet tulee.

Maitoaltistus pitää siis tehdä ennenkuin Kela korvaa mitään. Lääkäri kirjoittaa vielä lääkärinlausunnon jossa asia vahvistetaan. Jonkin aikaa Kelan päätöstä joutuu odottelemaan,mutta ei nyt mahdottomia aikoja kuitenkaan. Mun mielestä tk-lääkärin lausunto ei käy vaan allergia pitää todeta "valvotuissa olosuhteissa". Korjatkaa joku asia jos olen väärässä.

Myöhemmin vielä soitin allergiapolille ja meillä vaihtui maito NutriJunioriin (jauhe) kun tuntui,että Almironista aina vähäsen iho karheassa kunnossa ja näin me saatiin iho paranemaan sekä tietysti muillakin ruokadieteillä. Ja kun Kelan päätös teille aikanaan tulee,saatte uuden Kela-kortin johon tulee erillinen merkintä jolloin saatte alennuksen maidoista heti kassalla.
Ja tämä sama rumba käydään läpi muidenkin kohdalla kuin vain maidon esim.viljojen. Sairaalaan altistukseen tai kotikokeilulla...

Toivottavasti mun sepustuksesta oli jotain apua,mutta näin tämä homma kutakuinkin etenee. =)

Jos sinusta oireet ovat selvät ota yhteys heti lääkäriin. Turha odottaa kipeän lapsen kanssa pidempään. Ei kannata syötellä maitohappobakteereja koska niistä ei sitten tässä tapauksessa ole hyötyä. Ja jotkut maitohappobakteerit sisältävät maidonainesosia joten tarkkana senkin suhteen! Aikaisemmin oli jo hyvin kerrottu miten altistukset tapahtuu. Meillä meni osastolla kaksi päivää ja sen jälkeen käytiin kontrollikäynneissä puolen vuoden välein, alussa tiheämminkin. Tiedäthän että muitakin allergioita saattaa sitten lapsellasi olla kun rupeat myöhemmin kiinteitä antamaan. Kannattaa siitäkin mahdollisuudesta jutella lääkärin kanssa ja pyytää aikaa ravintoneuvojalle. Sieltä saa hyviä ruokavinkkejä ja käytännön neuvoja.

Meillä vajaa 5-kuinen poika, jolla maitoallergia todettiin 6 vkon ikäisenä. Oireet alkoi heti syntymän jälkeen ja oli todella rasittavaa kuunnella lapsen itkua aina syötön jälkeen. lääkärin luokse vain ja sieltä ohjeet maidottomalle dietille (siis itse olen). pienikin määrä lehmänmaitoa minulle on saman tien suunnaton määrä näppylöitä pojalle. Meillä ei vielä ole tullut oireita muista (minun syömisistä tai sitten pojan syömästä perunasta, maissista, parsa- tai kukkakaalista, mustikasta). jännityksellä odotetaan, että kuinka jatkossa. selvitä saman tien mahdollinen allergia lääkärissä. älä usko neuvolatätien selityksiä hormoninäppylöistä tms. mene lääkäriin lapsen kanssa

Yhteistyössä