Vauvan maidontarpeesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pauna

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
8 674
0
36
Olen lukenut ja kuullut myös kätilöltä, että vastasyntyneen maidontarve n. 6 kg painoon asti olisi 1/6 painosta/vrk. Miten muutetaan sitten grammat millilitroiksi? Meillä poika painaa n. 2,7 kg eli siitä tulisi 450 g/vrk eli onko tuo 450 ml/vrk vai miten?

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Miksi olet saanut ohjeen, että vain 6 kg asti "laskukaava" käytössä?

Tuolla laskukaavalla laskien maidontarve on 450 ml.

En tiedä mistä tuo 6 kg, varmaan siitä että samaisen kätilön ohjeistuksen mukaan jos maitoa alkaa mennä yli litra/vrk olisi ehkä syytä harkita vellien ottamista mukaan ruokavalioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Miksi olet saanut ohjeen, että vain 6 kg asti "laskukaava" käytössä?

Tuolla laskukaavalla laskien maidontarve on 450 ml.

En tiedä mistä tuo 6 kg, varmaan siitä että samaisen kätilön ohjeistuksen mukaan jos maitoa alkaa mennä yli litra/vrk olisi ehkä syytä harkita vellien ottamista mukaan ruokavalioon.

Joo, se on kyllä tosi, että jos reilusti yli litra menee vuorokaudessa kannattanee miettiä, onko järkeä venyttää maidolla vatsalaukkua. Maito kun on nopeammin sulavaa, kuin esim. velli. Lisäksi liika maito syö rautavarastoja.

Mutta kyllä tuota laskukaavaa olen käyttänyt ja tiedän käytettävän myös yli 6 kg lapsilla, jos on seurattava maidon menekkiä.

Ok :) Itse vain esikoista hoidellessa ja arkeen opetellessa mietin, minkä verran maitoa vauva tarvitsee kasvaakseen ja ettei kuitenkaan liikaa tule syötettyä. Omaa maitoa riittää hyvin yösyötöille, mutta aamuyön maraton vie aina niin tyhjäksi omat varastot että joutuu turvautumaan lisäksi korvikkeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Ok :) Itse vain esikoista hoidellessa ja arkeen opetellessa mietin, minkä verran maitoa vauva tarvitsee kasvaakseen ja ettei kuitenkaan liikaa tule syötettyä. Omaa maitoa riittää hyvin yösyötöille, mutta aamuyön maraton vie aina niin tyhjäksi omat varastot että joutuu turvautumaan lisäksi korvikkeeseen.

Yleensä sitä ei tarvitse niin tarkkailla, jos vauva on täysiaikainen, kasvaa ja voi hyvin. Mutta eihän se tarkkailu huonoksi ole, kunhan ei tee itselleen siitä sellaista "kyttäysmeininkiä". En osaa selittää mitä tarkoitan. Sitä kun äitinä, varsinkin esikoisen aikana, huolestui herkästi monistakin asioista.

Onnea sinulle uuteen elämänvaiheeseen :)

Kiitos. Meillä tosiaan vähän pitää tarkkailla kun alle 3 kg oli syntyessään - vaikkakin täysiaikainen - ja n. 2,7 kg kotiutuessamme ja siksi näitä mietiskelen.

Yhteistyössä