8kk - ongelmia kaikessa!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mötkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mötkylä

Jäsen
17.11.2005
509
0
16
Pakko alottaa uusi keskustelu kun en aikasemmista suoraa apua ongelmaan saanut.

Eli meillä poika nyt 8,5kk. Hampaita tullut melkein kerralla 4 kpl ylös, ja juhannuksesta asti onkin soseilla ollut huono menekki. Noin viikon verran mennyt jo kuitenkin 2 prk vauvajogurtteja/vrk ja ilta+aamupuurot päälle. Yöllä maitoa 2x100-150 ml. Yhteensä maitoa n. 700 ml/vrk. No, nyt kitisee kokoajan, saa ulostuslääkettä joka pv ja silti kakka nyt suht. kovaa kun kiinteitä mennyt enemmän. Kakka on väriltään tummaa (Normaalia?). Ongelmana on varsinaisesti yöt. Alkanu kieltäytyä pullosta, päivin/öin. Maitomäärä nyt 500 ml/vrk. Soseita/puuroa menee kun jaksaa tyrkyttää. venkoilee syöttötuolissaan ja kitisee. Niin, siis yöllä kieltäytyy pullosta, mut heräilee 0,5-1h välein. Kun maitoa tarjoaa usein, lopulta se kelpaa ja sit nukutaan taas joku 3h. Mitä mä teen?? Oon ihan poikki!! JOku nyt ehdottaa, et lopeta yösyötöt, mut jos päivällä maitoa menee joku 300-400 ml ja soseita ei niitäkään kunnolla, niin nälkäänhän tuo kuolee! Ja kun selvästi yölä pääsee takas uneen kunhan suostuu sen maidon ottamaan.

Tuli vähän sekavasti nää asiat, mut kiitti jos joku viitsii vastata. Tämä 8kk ikä vaikuttaa olevan kyl aikas rasittava. Aika harvoin on tällä hetkellä ilon aiheita pojan/mun elämässä, kun mikään ei kelpaa hälle.

Juu et ole ainoa. Meidän joulukuisten kerhossa ( missä siis suurin osa joulukuisista) manailee ihan samaa.. Mut jos meinaa vati kaatua, täältä ei kannata apua hakea vaan neuvolasta. Tsemiä. :hug:

Meillä ja poika 8kk, hampaita suussa nyt 6 kpl joista viimeiset 4 tullut tosi vauhdilla.
Oltiin jo ihan hyvässä vauhdissa soseiden kanssa, nyt melkeen viikko ollut KAIKESSA melko hankalaa:

-jatkuvaa kitinää ja äidin perään itlkemistä
-mikään kiinteä ei juuri uppoa, paitsi banaani välillä paloina suuhun laitettuna. Soseita menee siis alas muutama lusikka päivässä.
-herää yöllä syömään 1-3 tunnin välein, jos ei saa maitoa, edessä on vähintään tunnin hysteerinen kiukkuhuuto

Tälläistä meillä. Äitin Kultapieni hän silti on! :heart:

Oma on kyllä vasta 5kk,mutta tuli mieleen,että jos ei huoli pulloa niin voitko kokeilla mukia? ja kokeile luumua ja päärynää ummetukseen, myös mallasuutteesta voi olla apua.

Mä myös sain tänään itse sellaisen neuvon levottomiin öihin, että jättää yhdet päiväunet pois (meillä 3-4 päivässä...)

Kiitos avusta lähinnä Porchelle....kyllä tää kaikki taitaa vain olla sitä normaalia 8kk ikäsen toimintaa, johon ei taida olla lääkettä, muutakuin vertaistuki :hug: :hug: Viime yönä nukkui 21-03 putkeen, ja yöllä maito kelpas ihan hyvin, nyt päivällä joutunu tarjoon taas ainaskin 5 kertaa ja sit ehkä suostuu ottaan pullon suuhunsa. Nokkamukeja ollaan kokeiltu erilaisia ja leikkimiseksi menee, eli kiitos tarjouksesta! Harjottelee kyl mielellään mut jos poika pitää saada juomaan maitoa sille päivää, tapahtuu se pullosta! Ummetukseen menee 5 ml levolac/vrk lääkärin suosituksesta, nuo luumut ja mallasuutteet on sanonko mistä kotosin, ainakin meillä, ei mitään apua.

Tiivistettynä siis kiitoksia neuvoista, olen tullut siihen päätökseen, että tämäkin ikä on nyt vain kestettävä! Pitäs tulla sinne joulukuisiin jutteleen muiden kitinäkeisarien mammojen kaa, mut jotenkin tämä aika on aina niin kortilla kun netistään pääsee että tulee haettua vain täsmäapua johonkin kulloiseenkin tilanteeseen....

Täällä myös 8kk ikäinen poika ja voin yhtyä ihan samaan,että ikään kuuluvaa ja varmasti osaksi tuloillaan olevat hampaatkin tekee kitinää :whistle: Meillä alkoi n.1.5vkoa sitten yhtäkkiä levottomat yöt vaikka siihen saakka poika oli aika rauhallinen unikaveri. Narisee unissaan sen kymmenen kertaa ja välillä kun tuttia laittaa niin suuttuu vaan.

Syöminen meilläkin on takunnut jo jonkin aikaa. Muuta en keksi kuin hampaat,tällä hetkellä kun niitä on kaksi ja juhannuksena pujennut eli voisi pian tulla lisää. Eli kaiken olen laittanut ihanan mutta raskaan 8kk iän piikkiin :D

Ihanaa että muilla samanlaista :hug: Kuinkas muilla, onko syömishäiriöt vaikuttaneet käyriin? Meillä ollut jo kohta 2kk tosi pienellä ruualla ja hassua kyllä, nolla-käyrällään poitsu edelleen pysynyt! Ei vaan voi käsittää, et ennen meni 2 pikkupurkkia kasvis-lihaa/päivä ja nyt muutamia lusikallisia vauvajogurttia ja silti kasvaa...

Piti vielä muuten kertoa että olemme keskussairaalan asiakkaita allergia-asioissa edelleen, (kontrolleja 3kk välein) ja mitään allergiaan viittaavaa ei ole edelleenkään löydetty. Kun kerran kasvaa, ei kitinöille ja narinoille ja syömättömyyksille ole lääkäri voinut mitään :o

Mötkylä: Meillä poitsu on tosi ison kokoinen (78cm ja 12kg ) eli meillä ei kasvuun ole vaikuttanut tämä huonompi syömisjakso! Onneksi niin. Toisaalta täm kaveri on meidän kolmesta pojasta kaikista huonoin ollut syömään,mutta ennen sentäs söi hyvin. Nyt vaan sylkee ruokaa ulos suustaan muutaman lusikallisen jälkeen...eniten takkuaa puurot.

mötkylä: Meillä oli sama vaihe.. jaksamista. Nyt ikää 10 kk ja vaihdellen noita kausia näkyy vieläkin olevan. Milloin rytminmuutos, kesälomareissut jne. sotkee syömistä ja nukkumista. Välillä kitisee vaan vaikka olis sylissä mutta ei varsinaista hätää ole (ei huuda tai itke kovaa). Meillä tuo syöminen on takunnut KOKO AJAN. Allergialääkärin mukaan kyseessä on selvä maitoallergia ja mahdollisesti muitakin allergioita, sairaalalääkärin mukaan allergioita ei missään tapauksessa ole vaan pulauttelee jne. vaan joskus enempi, joskus vähempi, mikä kuulemma on normaalia refluksilapselle. :| Ja molemmat sitä mieltä että toinen on ihan väärässä diagnoosin suhteen. :headwall: Ota tästä nyt sitten selvää.. Mä oon nyt päätynyt siihen että teen jotain siltä väliltä. :whistle: Samassa veneessä taidetaan olla. :hug:

Hih minäkin luulin esikoisen aikaan että se kuolee nälkään kun 10kk pisti liki 2 vkon syömsilakon pystyyn.meni vaan aamu ja iltapuuroa vähän ja hedelmösosetta sekä rintamaitoa.
kun tyttö siitä kasvoi niin on ollut kausia että ei syö mutta hyvin kasvaa ja kehittyy.

eli pointti on se että terve lapsi syö mitä tarvii ja mä en tiedä yhtäkään lasta joka ei olis koskaan lakkoillut :D
ensimmäinen vuosi on täynnä rasittavia kausia.Itse tuon liki 7kk kanssa valvotaan öitä/nukutaan huonosti ja kohta taas jotain muuta.hampaita ,sairasteluja,liikkumista.
Ei lohduta mut ei auta kun jaksaa :hug:

Luppis: Ollaan törmättykin jo kait jossain allergiapiireissä täällä..? Ei auta kuin jaksaa juu. Pistää vaan miettiin sekin, kun moni täällä puhuu just jostain 2 vko syömälakoista...meillä tätä jatkunut oikeastaan juhannuksesta asti! Tai siis nyt kyllä jo syödään liki 2 purkkia soseitakin puurojen lisäksi, mut ne on hedelmäsoseita ja työllä saan menemään niitäkään. Mä en oo ees tarjonnu kasvis-lihasoseita ainakaan kuukauteen, kun ei syö kunnolla nuitakaan. Tunnen välillä suurta syyllisyyttä, kun avaan pojan suuta kevyesti peukalolla ja keskisormella painamalla poskista, vaikka poika tuosta tykkääkin ja nauraa vain. Oon miettiny, voiko se oppia ettei suuta tarvi avata itse vaan äiti avaa sen... :/ Pakko hehkuttaa kuiteski, että viime yönä poika nukkui yhteen putkeen klo 21.30-4.30. Sitten otti 120 ml maitoa ja nukkui viel 4.30-8.30. Eli kyllä hän joskus vanhempiaan palkitseekin. Koitetaan jaksaa :hug:

mötkylä: Mä en väkisin syöttäs. Kokeile olla tuputtamatta ruokaa, kanttia se kysyy, jossain 12 tunnin kohdalla alkaa yleensä hiki nousta kun mitään ei ota mutta tämän ikäinen voi pitää lähes vuorokaudenkin lakon eikä siihen "kuole". Tarjoa vettä usein niin ei ala kuivua. Kasvaa se sillä hedelmäsoseellakin. Voit laittaa siihen lihaa että saa proteiinia. Tai ota esim. ruokalusikallinen lihaa ja saman verran kasvista ja syötä se hedelmä soseen lomassa. Siis joka toinen lusikallinen toista. Näin mä teen sillon kun syö huonosti tai ruokalistalla on vaan hedelmää.. (allergiajuttujen takia). Hyvä kuitenkin että puuroa menee.

Oisko niin ettei enää? oikeen maistu jogurtit, kokeile varsin lihaa..
Meillä ei hedelmäsoseet uppoa juurikaan vaan ainoastaan lihat ja puuro on kans takkuilllut.
Nyt 2iltana ja tänä aamuna syöny hyvin puuroa!
JA mullaki siis joukuinen baby eli samanikäsiä.

Yhteistyössä