Vauvan mahallaan nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja "Jonsku"
  • Ensimmäinen viesti
"Jonsku"
Kuinka pienen vauvan uskaltaa antaa nukkua mahallaan? Meidän poika (1 kk 2 viikkoa) on kovin masuvaivainen ja lisäksi on kova vispaamaan käsiään ja säpsähtelee hereille senkin takia. Masullaan nukkuu mielellään ja oon päivisin joskus niin antanut nukkuakin, kun oon ite hereillä mutta uskaltaako toisen öiksi jättää masulleen? On kyllä tosi jäntevä poika ja osaa kääntää päätään mahallaan ollessaan.

"Jonsku"
Siis ajattelin että auttaisi tuohon käsien heiluttamisenkin aiheuttamiin heräilyihin tuo masullaan oleminen kun ei pääse niitä käsiään niin pirusti vispaamaan...

"mymmeli"
Siihen aikaan kun omat lapseni syntyivät, (80 luvun alussa) heidät laitettiin jo sairaalassa vatsalleen nukkumaan. Ja näin nukkuvat varmaan vieläkin :)
Nykyistä käytäntöä en tiedä.

[QUOTE="Jonsku";22337385]Poika ei viihdy kapalossa kuin hetken, ollaan kyllä sitä kokeiltu moneen kertaan.[/QUOTE]

Niin, no vaihtoehtoja on tasan kaksi. Joko kapalo tai sitten se hereille säpsähtely. Valitsette niistä sen paremman :)

Meillä sekä esikoinen että nyt vauvaikäinen kuopus on nukutettu periaatteessa selällään mutta koska äidin tai isän rintakehän päällä on hyvä olla masullaan niin olemme tämän heille suoneet. Vauva (1 kk) on ihan pienestä saakka viettänyt ruokailujen jälkeen aikaa masulla makaillen jommankumman meistä päällä (aikuinen siis selällään tai puoli-istuvassa asennossa) ja hyvin tuntuu rauhoittavan.
Vaunuissa nukutetaan selällään, samaten vuoteessa.

"Jonsku"
Alkuperäinen kirjoittaja hippiäitee;22337408:
Meillä sekä esikoinen että nyt vauvaikäinen kuopus on nukutettu periaatteessa selällään mutta koska äidin tai isän rintakehän päällä on hyvä olla masullaan niin olemme tämän heille suoneet. Vauva (1 kk) on ihan pienestä saakka viettänyt ruokailujen jälkeen aikaa masulla makaillen jommankumman meistä päällä (aikuinen siis selällään tai puoli-istuvassa asennossa) ja hyvin tuntuu rauhoittavan.
Vaunuissa nukutetaan selällään, samaten vuoteessa.
Joo, tuo poika ei valveilla ollessaan oikein muualla viihtyiskään ku masullaan mun rintakehän päällä ja sitten sängyllä mun vieressä mahallaan, ilmeisesti ilmat tulee hyvin pihalle niin ja toisen on helpompi olla.

"vieras"
Viralliset käytännöt on vuosien aikana vaihdelleet eli milloin on ollut suositeltavaa nukuttaa mahallaan, milloin kyljellään jne. Tänä päivänä suositus kai on ettei nukuteta pientä mahallaan koska siinä vaara että keuhkot "painuvat" kasaan on olemassa, mutta tosiaan oli aika jolloin se oli jopa suositeltavaa nukuttaa mahallaan :) Eli jos katsot että se on paras vaihtoehto niin nukuta mahallaan :) Itse en ole näitä ihan nuorimpia nukuttanut mahallaan pienenä kuin vain silloin kun itse olen vieressä "valvonut". Sitten kun vauva on itse alkanut kääntymään vatsalleen nukkumaan niin en ole asiaan enää kiinnittänyt huomiota

Oon nukuttanu kaikki kuus mahallaan. Ja parhaat pitkät unet silleen saa. Ei ne oo kukaan varttia pitempää selällään nukkunu. On vauvallaki jo senverran itsesuojeluvaistoa, ettei se patjaan tukehdu. Vai onko joku kuullu, että olis joskus tukehtunu ku mahallaan nukutettu? Mää en ainakaan.

"emppu"
Viime tai toissavuonna tehdyn tutkimuksen mukaan vauvan nukuttaminen mahallaan lisää kätkytkuoleman riskiä. Nykyään suositellaan vauvan nukuttamista kyljellään. Meillä olisi myös vauva nukkunut paremmin vatsallaan samoista syistä kuin ap:lläkin, mutta en uskaltanut kuitenkaan öisin näin tehdä, vaikka riski onkin todella pieni.

..
Meillä kaikki kolme nukutettu mahallaan juuri tuon käsien vispauksen takia.. nuorin joka nyt 1v. oli tosi kova vispaaja, vähän kuin ois säikähtäny jotain ku kädet ei osunukkaa mihinkää.. :( Kyllä mä mielelläni olen pienelle suonut hyvät yöunet eikä se et herää jatkuvasti säikähtäen..

Noita kätkytkuolemia tulee nukku ne muksut miten päi vaan.. Ja jos nukkuu selällään ja puklu tulee ni sit se ainaki jää sinne kurkkuun ja tukehtuu..!!

Mulla ystävän lapsi kuoli kätkyt kuoleman vaikka nukutti kyljellään ja teki kaikki ns. nykypäivän ohjeiden mukaan.. Muut lapset hänkin nukuttanu niin kuin jokaiselle lapselle on ollut paras.. Ja hyvin ovat nukkuneet..

Yhteistyössä