-Vauvan/lapsen puolesta-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvveli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Järkeä saa käyttää;10446244:
tää on taas vain niin uskomatonta soopaa. Ketjun aloittaja kyllä sata varmasti tiesi että täällä nyt koitetaan takoa toisten päähän "Omaa totuutta".
Täällä on tullut esille monen monta syytä olla viemättä lasta hoitoon ja saman verran syitä miksi viedä. Kaikki me sen tiedämme: Jokaisessa kodissa on oma tilanteensa joka vaatii joskus ratkaisuja suuntaan tai toiseen. Jokaisessa kodissa ne tilanteet on erit. Jokainen äiti ja isä on erilainen ja näkevät asiat varmasti oman perheen kannalta parhaasta näkökulmasta. Ei kukaan HUVIN vuoksi lasta hoitoon vie, eikä kukaan huvin vuoksi jää kotiin lasten kanssa kotiäidiksi. (sekin on sentään joskus melko vaativaa). Tilanne on usein se ettei raaski viedä hoitoon kun tietää jaksavansa hoitaa ja tietää ettei töihin tarvitse mennä koska juuri ja juuri eletään toisen vahemman palkalla. Toisessa perheessä kituutetaan kotitaloudentuella ja toisen vanhemman vähäpätöisellä palkalla. Tässä tilanteessa usein ajattelee sitä elämisen tasoa. "Onko tämä nyt sen arvoista ettei lapset saa uusia vaatteita tai potkukelkkaa koska rahat menee aina suoraan asuntolainaan...". Useissa tilanteissa (valitettavasti) se on juuri tätä. Äidin palkka+isän palkka usein takaa sen ettei tarvitse tinkiä niistä joka päiväisistä tarpeista.
Kyllä, lastenhoito muualla kuin kotona maksaa enemmän, mutta kun molemmat vanhemmat tienaavat niin se harvoin on senteistä kiinni se eläminen. Joten lopettakaa tämä turha "On faktatieto..."-jorina tai "lapselle paras paikka on äidin luona kolmevuotiaaksi asti.." Ai onko se silloinki paras vaihtoehto kun äiti repii hiuksia päästään halusta palata töihin ja kiukuttelee lapsilleen ja rahatkin just ja just riittäänee viikoksi makaroonilaatikkoon?

Peesi tälle!! Varsinkin tuo loppu on niin hyvin sanottu. Minä pystyisin taloudellisesti jotenkuten olla kotona kunnes lapsi 3-v, mutta en todellakaan halua olla! Maksimissaan puolentoistavuoden kotona olo riittää minulle, jonka jälkeen haluan palata töihin. Vaikka kuinka rakastan lastani ja kotona olo on ok, niin rakastan myös työtäni, enkä todellakaan koe huonoa omaa tuntoa viedessäni lapset hoitoon alle 2-v. Vaikka asiallinen keskustelu on aina sinänsä suotavaa, niin tämä kuuluu niihin ikuisen riitelyn aiheisiin, jonka jauhaminen ei hyödytä ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin!;10447530:
Peesi tälle!! Varsinkin tuo loppu on niin hyvin sanottu. Minä pystyisin taloudellisesti jotenkuten olla kotona kunnes lapsi 3-v, mutta en todellakaan halua olla! Maksimissaan puolentoistavuoden kotona olo riittää minulle, jonka jälkeen haluan palata töihin. Vaikka kuinka rakastan lastani ja kotona olo on ok, niin rakastan myös työtäni, enkä todellakaan koe huonoa omaa tuntoa viedessäni lapset hoitoon alle 2-v. Vaikka asiallinen keskustelu on aina sinänsä suotavaa, niin tämä kuuluu niihin ikuisen riitelyn aiheisiin, jonka jauhaminen ei hyödytä ketään.

Minun ajatukseni myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Älkää nyt taas jaksako!;10445085:
Jaa missä tällaisia vanhempia on? Ja vielä paljon?

Kyllä minä ainakin tunnen vanhempia jotka eivät "jaksa" hoitaa kotona lapsiaan. He kokevat ettei viihdy kotona tai ettei pysty tarjoamaan lapselle riittävästi virikkeitä. Näitä vanhempia on kyllä paljon! Mutta en minä sanoisi että heidän kannattaisi väkisin yrittää viihtyä lastensa kanssa kotona kunnes täyttää 3v...

Vastaan ap:lle: Esikoinen on 2v ja kuopukset 2kk. En tiedä vielä varmasti koska vien lapseni päivähoitoon mutta näillä näkymin aikaisintaan kun kuopukset ovat 3v. Minä viihdyn kotona lasteni kanssa ja mielestäni tämä on ainutlaatuinen tilaisuus nauttia kotonaolosta"hyvästä syystä". Töitä ehdin tekemään tämänkin elämän vaiheen jälkeen vielä montakymmentä vuotta joten sen vuoksi en sinne kaipaa vvaikka tykkäänkin paljon siitä mitä teen työkseni.

Mutta vielä kommentti tästä keskusteluaiheesta. On mielestäni harmillista jos joku sädekehää kiillottaakseen täällä elvistelee omasta kotona olemisestaan ja koettaa syyllistää niitä jotka vievät lapsensa jo -hui- yksivuotiaana hoitoon. Tämä on ihan mielenkiintoinen aihe keskustella mutta karsisin pois tästä pohtimisen että mikä on oikea ratkaisu koska tässäkin asiassa on yhtä monta oikeaa ratkaisua kuin on vanhempia.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllävain;10450224:
Kyllä minä ainakin tunnen vanhempia jotka eivät "jaksa" hoitaa kotona lapsiaan. He kokevat ettei viihdy kotona tai ettei pysty tarjoamaan lapselle riittävästi virikkeitä. Näitä vanhempia on kyllä paljon! Mutta en minä sanoisi että heidän kannattaisi väkisin yrittää viihtyä lastensa kanssa kotona kunnes täyttää 3v...

No jaksaa ja jaksaa. Mitä sillä jaksamisella sitten tarkoitetaan. Minä en viihdy kotiäitina. Se on fakta ja en häpeile myöntää sitä. Mutta kyllä minä silti jaksan lastani hoitaa. Itse koen, että termillä "ei jaksa lastaan hoitaa" enemmänkin niin, että ei halua eikä oikeasti jaksa olla lapsen kanssa. Se on ainakin omalla kohdalla ihan eri asia kuin se, että tykkään myös työstäni ja haluan tehdä myös sitä. Rakastan myös lastani mutta en halua enää olla vain kotona.

Yhteistyössä