vauvan kiinteiden aloittelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bambi-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

bambi-80

Uusi jäsen
03.05.2008
13
0
1
heippa!
me ollaan täällä nuorimmaisen kanssa aloitettu viikko sitten kiinteitä maisteemaan,ekaksi oli pottua ja nyt muutama pv pottu+porkkana.
Mietin et miten noiden hedelmäsoseiden kanssa tulis toimia?voisko niitä antaa tuon kasvissoseen jälkeen niinkuin jälkkäriksi tai ihan lounaan jälkeen päikyiltä kun herää niin välipalaksi?kun ei mitään muuta olla maisteltu kun noita edellä mainittuja...
kuinka nopeaa olette antaneet uutta makua/kasviksia,hedelmiä,lihaa...?
missä järjestyksessä?
miten sitä voi unohtaa nämä jutut vaikka isompiakin muksuja talosta löytyy :ashamed:
jos joku viitsis kertoa omia vinkkejä :flower:

Moi!
Meillä aloitettiin kiinteät het 4kk täytettyään. Kolmenpäivän kokeiluilla siirryttiin aina uuteen ruoka-aineeseen. Maissi-peruna-porkkana-kukkakaali-parsakaali jne..
Saman aikaisesti aloittelin myös hedelmäsoseiden maistelun, joka syötiin aina iltapäivästä.
Nyt pikkanen on 5kk vanha ja meidän päivärytmi menee näin:
klo9 ylös, tissii
klo 12-14 lounas, jotain kasvista puoli purkkia
tissiä
klo 16-18 hedelmäsose, jopa purkillinen
tissiä
klo20.30 1dl riisipuuroa
klo21 iltamaito pullosta ja unille.

Nyt odotankin huomista neuvolaa että mitä meille sanotaan siellä, josko sais kohta ottaa toisenkin lämpimän ruan mukaan.
Mut sulla on hyvän ikäinen vauva ja ruokamäärät nousee varmaan nopeaa.
Kolmessa päivässä minusta jo allergiaoireet tulisi näkyä, ja mä oon luottanut ainakin siihen et ku mulla ja miehellä ei oo mitään allergiaa ollu koskaan, niin tuskin pienikään saa. Ja näin on ollutkin, jopa kiiviä uskalsin koittaa =)
Noista annoskokeiluista ja lusikallisista meillä nousi annosmäärä puoleen purkkiin varmaan jo kahdessa viikossa, eli kyllä kai sitä ruokaa saa antaa sen verran mitä vauva sitä huolii.
Oon antanu aina kasvisten päälle n.10lusikallista luumua varuix et massu toimii ja hyvin on toiminutkin. Se minusta kannattaa ottaa tavaksi :) ja nyt ollaan Aventin taikamukista aloitettu jo harjoittelemaan veden juontia aina ruan päälle.
Innoissaan meillä ainakin neiti syö ja osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan.
Saas nähdä millon saa ruveta maistelemaan lihaa.

Toivottavasti tässä nyt oli jotain apuja sulle!

ps. kaupasta oon vielä soseet kantanu, kun neiti tahtoo olla hiukan sihtikurkku. Tarkoitus olis kyl lähiviikkoina alkaa tekemään soseet ite ja pakastaa.

Meillä on suurin piirtein rytmi ollut jo muutaman kuukauden tällainen:
n.klo 6-7 aamutissi
viim.9 aikoihin ekat päikyt vaunuissa ulkona
n.10.30 - 11.30 herää päikyiltä ja kasvissose(peruna/porkkana)
tissiä
13 aikoihin toiset päikyt vaunuissa
15-15.30 heräilee unilta
tissiä
17.30-18 pienet tirsat
loppuilta onkin sit tissitelty tuonne ilta ysiin,välissä iltapesut.
viim.puoli 10 yöunille.

puuroa ei olla aloiteltu,mietinkin et varmaan voisi loppuviikolle ottaa sen ruokalistalle :) ..
eikös se kannata aloittaa aamupuurolla että näkee kuinka sopii?!vai muistanko väärin... :whistle:

Meillä ei tuota mukia vielä ole mutta tarkoitus olis se hankkia et neiti pääsis kokeileen veden juomista.

Minusta on on hyvä idea eroittaa tuttipullo, josta juodaan maitoa ja nokkamuki josta juodaan vettä. Näin vauva oppii äkkii sen eron ja vierotus tuttipullosta käy huomaamatta.. myöhemmin siirrytään sit vaan maitokin juomaan nokkamukista. Mam illa on tosi kiva aloittelu muki, on tuttipullon mallinen mut nokka on pehmeää silikonia. Saman tyyppinen on Aventilla nimeltään taikamuki johon saa myös aloitteluun pehmeän pään ja myöhemmin sitten voi vaihtaa kovaksi. Molemmissa noissa kahvat ja tippalukko, elikkä pullo ei läiky vaikka kui heiluttais =)
Tietty ne on hiukka arvokkaampii ku (n.6-7e) mut minusta sen väärti =)

Juu suosittelevat puuroa kokeilemaan aamulla, tai voithan korvata vaikka kasvisruan päivällä puurolla niin pääset testaamaan. Minä rohkeasti aloitin illalla ja syötinkin het puol desiä kerralla. hyvin on uponnut eikä oo mahassa tuntunut, päin vastoin.
Ensipuuroksi suosittelen Muksu Nutricia lempeää ensi riisipuuroa. Paketti maksaa n. 3e ja siitä tulee parikymmentä annosta. On tietty kalliimpaa ku tavallinen kaurapuuro, mut meillä ainakin kaurapuuro vaik kuin muusas niin kako kun jäi kokkareita. Tuon paketin aattelin syöttää ja sit sekoittaa joukkoon karkeampaa Nalle Riisihiutaletta. Siitä sitten hiljalleen aletaan maistelemaan Kauraa ja muita kotimaisia viljatuotteita. Sekaan en ole sotkenut mitään hedelmäsoseita. Puuro puurona jne.. =)
Nämä on siis vaan mut ajatuksia, meillä kuitenkin todettu hyvin toimiviksi =)

nyt leffan pariin miehen kainaloon!

Yhteistyössä