vauvan jatkuva kitinä ja huutaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En valitettavasti osaa antaa hyvää neuvoa vauvojen hoidossa. Mutta käy osteopaatilla selkäsi takia. Sulla voi olla paikat väärässä asennossa synnytyksen jäljiltä ja kantaminen kuormittaa kroppaa silloin kohtuuttomasti. Itse odotin vuoden, että kivut menisivät ohi. Välillä itkin kivusta ovella miehen tullessa töistä, välillä oli parempi. Kerta osteopaatilla ja kivut hävisivät! Mulla oli lantioranka jäänyt väärään asentoon synnytyksen jälkeen ja pitkittyessä myös alaselkäranka/nikamat jumiutuneet.

onko mahollista saaha esim.perhetyöntekijää?ei välttämättä ees joka päivä mutta vaikka muutamana päivänä jonku aikaa ni saisit huokastua.kysäseppä nla:sta oisko niillä antaa neuvoja tai hoitoapuja suositella...

hei ap, yhden refluksivauvan äitinä sanoisin kyllä, kuten joku jo edelläkin sanoi, että muutakin allergiaa taitaa olla taustalla, kokemusta on... koeta jaksaa jotenkin, mä olen yrittänyt ja yrittänyt ja yrittänyt jaksaa vain sen ajatuksen avulla, että joskus tän on pakko helpottaa ja ajatella niitä hetkiä, jotka menneet hyvin, esim hyvä yö tai kunnon päiväunet! meillä tulee huutoa jokaisen uuden ruoka-aineen kohdalla, poju justiinsa 7kk kohta ja tooosi varovasti olen joutunut ruokia kokeilemaan, aina vähintään viikko uutta, tällä hetkellä vasta muutama kasvis, puuro ja hedelmä, jotka jotenkin sopii...
mutta aina alkuviikosta, kun aloittelen uutta, niin yöt menee helvetiksi, heräilyjä 20-30 kertaa... mutta kun pakko lapselle jotain muutakin syötävää saada, kuin erikoiskorvike :) tsemppiä sinulle kovasti ja mä lähtisin selvittämään kyllä vielä niitä mahdollisia muita allergioita, ihan ystävällisesti sanon tämän :)

[QUOTE="kyllästynyt";24443260]Meillä oli täällä jo 2kk täyspäiväistä apua, kun sukulaiset oli auttamassa. Kaikki asuvat satojen kilometrien päässä, mutta tulivat meille kesälomillaan vuorotellen asumaan. Osa ei jaksanut enää tulla viikon meillä oltuaan, kun olivat niin puhki kuulemma....Ja toisaalta, meidän lapsethan ne on, mutta ei näytä apujoukotkaan jaksavan, mut meidän vaan pitäisi jotenkin suut hymyssä jaksaa. Kokopäiväisen hoitajan hinnaksi tulisi aivan liian kalliiksi - ei meillä ole sellaisia summia maksaa. Meidän tuloilla se ois 100eur/pv ja nyt lyhyt matikka käyttöön, paljonko se oilsi kuukaudessa 5pv /vko 8h pv - kuten joku ehdotti...Ruokavaliota on sumplittu suomen yhden parhaimman allergioihin perehtyneen lastenlääkärin (T.Tuomela) kanssa eli kaikki pahikset on jo poissa - mitään viljoja ja lihoja ei edes ole käytössä vielä. Ja voiko muka allergiaan liittyvä huonovointisuus olla sitä, että rauhoittuu jos ilveilee ja pelleielee koko ajan tai viihdyttää?[/QUOTE]

Kyllä itseasiassa voi, vie huomion pois oireista. Ykkösepäilynä allergiat minusta. Teillä on hyvä lääkäri, mutta jotain voi edelleen olla ruokavaliossa. Esimerkiksi meillä otettiin kaikki merkittävät ruuat pois ja siitä eteenpäin kun karsinta jatkui, jäljelle ei jäänyt mitään, vain apteekin erikoiskorvike sopi. Kun tähän pisteeseen tultiin, muuttui jatkuva kitinä ja nitinä hymyiksi ja paremmaksi tuuleksi. Temperamenttia ei tietysti poistanut :D Mutta muuten muutos oli huomattava.

• Tykkää
Reactions: emppu75
[QUOTE="vieras";24443466]Kyllä itseasiassa voi, vie huomion pois oireista. Ykkösepäilynä allergiat minusta. Teillä on hyvä lääkäri, mutta jotain voi edelleen olla ruokavaliossa. Esimerkiksi meillä otettiin kaikki merkittävät ruuat pois ja siitä eteenpäin kun karsinta jatkui, jäljelle ei jäänyt mitään, vain apteekin erikoiskorvike sopi. Kun tähän pisteeseen tultiin, muuttui jatkuva kitinä ja nitinä hymyiksi ja paremmaksi tuuleksi. Temperamenttia ei tietysti poistanut :D Mutta muuten muutos oli huomattava.[/QUOTE]

No kun tilanne on ihan samanlainen pelkällä korvikkeella :( Itse epäilen sitä, että kyseessä on myös melkoisen tempperamenttinen pakkaus ja hankala alku - kuten jollakin toisella tässä ketjussa kirjoitelleella oli - ei yhtään helpota tilannetta. Joku ehdotti perhetyöntekijää, mutta emme saa sellaista - saamme vain maksullista kotipalvelua, koska emme ole lastensuojeluperhe. Olen jotenkin kypsynyt siihen, että veroja saa maksaa pilvin pimein, mutta lisäksi vielä julksista palveluistakin - kuten kaupungin kotiavusta joutuu maksamaan tulosidonnaisesti ja joutuu käyttämään lasta yksityislääkärillä, kun julkisella puolella niin vauvojen refluksi- kuin allergiavaivatkin näyttää olevan tosi huonosti tunnettuja....

[QUOTE="kyllästynyt";24443592]No kun tilanne on ihan samanlainen pelkällä korvikkeella :( [/QUOTE]

Eli pahis on se korvike? Meillä oli niin onneton tilanne että mikään korvike ei käynyt. Onneksi pystyin olla imetysdietillä ja maito riitti. Mutta teillä se ei varmasti ole vaihtoehto. Teillä ei varmaan onnistu vielä vesi, vitamiini, kalkkilinja, keskustele lääkärin kanssa vaihtoehdoista. Ja se refluksin lääkitys, meillä oli Prepulsid ja Losec Mups molemmat käytössä pahimpana aikana sekä allergialääkeet. Voiko lisätä vielä Gavisconen ja mitä lie?

Tuntuu hurjalta lykätä paljon lääkkeitä pieneen lapseen, mutta jollakin teidän on selvittävä puolivuotta eteenpäin. Sitten varmasti jo vähän helpottaa.

Itse laskisin korvikeen määrän minimiin. Jos jaksat niin koita vielä kaikki korvikkeet lävitse uudelleen. Ja kiinteitä enemmän jos ovat varmasti sopivia! Hyväkään lääkäri ei voi tietää mikä lapsellesi sopii. Sinä teet havainnot kotona, niistä saat tiedon. Ruokapäiväkirjaa et varmasti jaksa edes yrittää pitää, siitä olisi kyllä apua.

Hytkyttely heiluttelu ja syli auttavat lasta kestämään kipua paremmin. Lääkärisi osaa varmasti kertoa paremmin siitä miten se mekanismi toimii. Paraneehan pienten kaatumisetkin puhaltamalla.

Te ilmeisesti asutte pääkaupunkiseudulla kun Tuomelalla käytte. Olisin voinut yrittää auttaa mutta olen aivan liian kaukana. Harmi että teillä läheiset eivät voi enempää auttaa. Mitä jos koittaisit lastensuojelun kautta saada apua? Tai sitten laske liikenevät rahat ja osta niillä ulkopuolista apua. Entäs joku opiskelija tai välivuotta pitävä voisi tulla pienemmälläkin palkalla? Sellainen joka pääsisi päivisin edes joskus. Soita lähihoitaja kouluun, saisitko heiltä työharjoittelijoita kotiin?

Kannattaa yrittää muuttaa ajattelutapaa siihen suuntaan että itkut johtuvat kivusta/huonosta olosta. Silloin lapsi saa vastauksen tarpeelleen -> apua kipuunsa. Lapsesta tulee tyytyväisempi kun saa apua pyytäessään.Ja toisaalta sinun on helpompi kestää itkuja, kun tiedät että itkulle/tyytymättömyydelle on oikea syy.

Ja ennenkö hermostut niin tiedän, että et voi kokoaikaa pitää itkevää sylissä tai muuten vastata tarpeisiin. Itselläni ei ole ollut tuplia vaan aika pienellä ikäerolla allergiset. Pienempi kantoliinassa silloin, kun hoidin isompaa. Kyllähän se niin oli että isompi sai päivisin pärjätä sillä mikä liikeni. Voisitko ajatella että päivisin itkuisempi saa enemmän huomiota ja iltaisin kun miehesi on kotona keskityt toiseen lapseen ja mies hoitaa itkuisemman?

Koita jaksaa, kyllä se helpottaa!

Tämä voi olla ihan hölmö idea, mutta..

Kirjoitit, ettette saa ilmaista/edullista apua, koska ette ole lastensuojelutapaus.

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä itse, jolloin kunnan pitäisi tehdä tilannekartoitus. Ainakin kaupungissa, jossa asun, tehdään ennalta ehkäisevää lastensuojelutyötä perheissä, jotka tarvitsevat apua arjessa selviytymiseen. Perhetyöntekijä voi käydä esim. 1krt/vko puoli päivää tai vaikka 2-3krt/vko koko päivä.

Eihän ole kenenkään etu, jos äiti sairastuu fyysisesti tai jopa henkisesti. Silloin tukitoimet pitäsikin olla jo paljon järeämmät.

Mutta tsemppiä.

Meillä myös esikoinen oli refluksivauva. Voihan olla, että vauvasi kaipaa sinun lohtuasi sen vuoksi että on ollut niin kipeä aiemmin. Ja saattaa aistia sinun kireytesi ja hakea siksi lohtua. Hankala tilanne, mutta sinuna kantaisin lasta jos hän niin toivoo. Menkää vaikka päikkyjen ajaksi aina vaunuttelemaan niin toinen saa nukkua.

Toistan vielä kerran: kantaminen ei ole vaihtoehto, koska selkä on ihan paskana ja sitten valvon yöt särkevän selän kanssa tai syön kasan särkylääkkeitä ja sitten oma vatsa kipeä ja tarvin happosalpaajia. Ei ole enää mitään korviketta, mitä kokeilla - tämä Profylac toimii parhaiten. Soijamaitoa varmaan kokeillaan, kun ikää tulee enemmän, mutta se on ilmeisesti herkästi allergisoivaa. Imdetysdieetti ei ole mahdollista, koska maitoa ei tule tippaakaan - sen tulo loppui, kun vauvojen refluksi räjähti käsiin. Ei voinut enää imettää (asento tuskaa vauvoille) eikä pumpatakaan maitoa, koska en enää ehtinyt syödä ja juoda riittävästi ja maidon tulo loppui. Ja muutenkaan maitoa ei koskaan ole tullut riittävästi 2 vauvalle.

Ja vielä perhetyöstä: emme todellakaan saa sitä, koska emme ole lastensuojelun asiakkaita eikä meistä sellaisia tule. Keinotekoiset lastensuojeluasiakkuudet - joita meidän tilanne on - ovat laittomia. Uskokaa tai älkää, mutta tiedän tämän ja järjestelmän aukot ja vinoumat, koska olen itse työskennellyt vuosia ennen nykyisiä töitäni lastensuojelun sosiaalityöntekijän virassa. Ja lastensuojelun perhetyö on keskustelua, ei lastenhoitoapua, mitä tarvitsemme.

Lääkkeistä: sukurasitteen vuoksi lääkärit ovat olleet haluttomia aloittamaan Prepulsidia. Zantacit, Gavisconit jne. on kokeiltu riittämättöminä ja Gavisconista sai vain hirveän ummetuksen. Nykyinen Nexium on parhaiten auttanut.

Yhteistyössä