Esikoisen kanssa varsinkin, vaikkei varmasti ollut edes itkuisempia lapsia. Illalla vain aloitti aina, päivisin oli ihan ok.
Jollakin tavalla pystyn myös ymmärtämään, että joillakin äideillä saattaa tulla myös mennä yli. Itse muistan, kun pikkuinen oli jotain 3-4 kk:tta, ja vain itki ja itki, ja mikään ei auttanut. Hyppyytin häntä polvien päällä, siis kädet kainaloiden alta siten "seisoallaan", kuten vauvojen kanssa yleensäkin leikitään. Tästä myös esikoinen piti yleensä.
Kun ei mikään tuntunut huutoon auttavan, muistan, että ajattelin, että hyppyytetään sitten kunnolla, perkele, ja vauhti hyppyyttämisessä kävi vähän turhankin kovaksi. Muistan, kuinka itse oikein pelästyin omaa, voisi ehkä sanoa raivoakin sen edessä, että en saanut pientä kakkakonetta hiljaiseksi, sekä sitä, kuinka olin hetkellisesti "pimahtanut". Mietin, mitä olisi tapahtunut, jos ei järki olisi palannut takaisin päähän ajoissa. Onnellinen puoli asiassa oli se, että pikkuinen ei ollut havainnut tuota äidin mielenhäiriötä, vaan oli päinvastoin nauttinut tuosta kovemmasta menosta (eli joku järki kuitenkin oli myös ollut mukana, vaikka itsestä ei siltä tuntunutkaan sillä hetkellä.)
Ja ennen kuin ketään on tämän tarinan jälkeen ottamassa lapsiani huostaan, tuollaista ei ole sen jälkeen tapahtunut, ajatusten tasolla kyllä moneen kertaan, mutta ei tekojen tasolla. Itse kerroin tästä asiasta neuvolassa myös seuraavalla tapaamiskerralla, koska luonteeltani ole sellainen, että mitään en pysty sisälläni pitämään, mutta neuvolan tädin sanoin, tuollaiset tunteet eivät ole mitenkään harvinaisia edes, ja pääasia, että itse tiedostaa sen, ja vaikka poistuu paikalta hetkeksi, ja jättää vauvan itkemään, kunnes itse ehtii rauhoittumaan.