Vauvan iltasose

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5 kk vauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5 kk vauvan äiti

Vieras
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko mitään estettä antaa 5 kk vauvalle sosetta vielä myöhään illalla juuri ennen nukkumaanmenoa? Vauva ei ole vielä syönyt velliä, vaan neuvolan ohjeen mukaan erilaisia soseita. Paino on alakäyrän alla ja neuvolassa käskettii nostaa sosemääriä huomattavasti. Tähän saakka olen antanut vain 1-2 jääkuutiota sosetta kerrallaan, nyt pitäisi kuulemma antaa jo desin verran yhdellä aterialla. Ihan niin paljon en ole uskaltanut vielä antaa (mittasin että desiin menee 6 kuutiota), vaan olen antanut 3 kuutiota kerrallaan ja nostan määrää pikkuhiljaa.

Tuntuu jotenkin hurjalta, kun tuon 3 sosekuution jälkeen vauva ei jaksa enää juoda maitoa päälle. Meneekö ateriointi liian "kuivaksi"? Voinko/uskallanko antaa vauvalle sosetta myös illalla?

Olisi kiva saada asiallisia vastauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja 5 kk vauvan äiti;22919717:
Joo tuttuja juuressoseita meinasin. Vauva sai tänään eka kertaa pienen määrän hedelmäsosetta, joten sitä en uskalla vielä yötä vasten antaa.

Jos kerran painon kanssa ongelmia, niin miksipä ei voisi antaa. Annat sitten hedelmäsosetta tai puuroa, kun niihin tottuu.

Mä alkaisin antaa viljavellejä ja puuroa. Velleillä saa vauvalle kivasti painoa, en tajua miksi niitä ei kannata antaa... puuroa ei kalorimäärällisesti mene kuitenkaan niin paljon. Ja vellissä on maito samassa.

Minulla saman ikäinen vauva eikä todellakaan jaksa syödä desiä sosetta kerralla. Syötän hänelle niin paljon kuin jaksaa, 4 kuutiota on jo melko iso annos hänelle tai puoli purkkia pilttiä. Maitoa meni tänään päälle 100ml mut yleensä menee joku 60ml. Mietin myöskin että saako lapsi tarpeeksi nestettä päivän aikana.... Vaikka onhan soseetkin melko nestepitoisia....

Alkuperäinen kirjoittaja 5 kk vauvan äiti;22919775:
Ok. Jostain olen vaan lukenut että viljatuotteita vasta 6 kk iästä eteenpäin.

Esim. kauravellissä ("nukkumatin univelli") lukee alkaen 5 kk ja maissivellissä alk. 4 kk. Ja perunaporkkanavelli myös 4 kk. Perunaporkkanavellillä voi totuttaa hyvin kasvissoseiden makuunkin :)

Meillä nukkui niin hyvin ja tyytyväisenä kun veteli illalla viimeisenä univellin!

Tuo lihojen ja viljojen antojärkkäsuositus on vastikään muuttunut, ainakin meidän neuvolassa. Keskimmäiselle olisin halunnut viljat aloittaa kasvisten jälkeen vuonna -08, mutta silloin suositus oli että lihat ensin. Kuopuksen, ikää 5kk, suosituksissa oli taas tuo lihat tai viljat.

Minulla saman ikäinen vauva eikä todellakaan jaksa syödä desiä sosetta kerralla. Syötän hänelle niin paljon kuin jaksaa, 4 kuutiota on jo melko iso annos hänelle tai puoli purkkia pilttiä. Maitoa meni tänään päälle 100ml mut yleensä menee joku 60ml. Mietin myöskin että saako lapsi tarpeeksi nestettä päivän aikana.... Vaikka onhan soseetkin melko nestepitoisia....

Jep. Minustakin tuntuu että se 3 kuutiota on meidän vauvalle ihan riittävä määrä tällä hetkellä. Mieluummin annan sitten sen 3 kuutiota vaikka kolme kertaa päivässä, kuin isomman määrän kaksi kertaa. Meillä vauva jaksaa soseiden jälkeen juoda ehkä 10-20 ml maitoa, sitten noin tunnin päästä jonkun 50-60 ml. Eihän tuolla päiväsaikaan ole väliä, mutta tosiaan onko yötä vasten liian kuivakasta...

Vauvan paino on tähän saakka noussut kivasti, mutta nyt 5 kk neuvolassa tuli takapakkia. Samaan aikaan vauva on alkanut nukkua yöt aiempaa levottomammin ja herännyt useammin maidolle. Voi tietysti johtua muustakin, mutta ehkä hän tosiaan tarvitsee iltaisin jo jotain maitoa tukevampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 5 kk vauvan äiti;22919856:
Jep. Minustakin tuntuu että se 3 kuutiota on meidän vauvalle ihan riittävä määrä tällä hetkellä. Mieluummin annan sitten sen 3 kuutiota vaikka kolme kertaa päivässä, kuin isomman määrän kaksi kertaa. Meillä vauva jaksaa soseiden jälkeen juoda ehkä 10-20 ml maitoa, sitten noin tunnin päästä jonkun 50-60 ml. Eihän tuolla päiväsaikaan ole väliä, mutta tosiaan onko yötä vasten liian kuivakasta...

Vauvan paino on tähän saakka noussut kivasti, mutta nyt 5 kk neuvolassa tuli takapakkia. Samaan aikaan vauva on alkanut nukkua yöt aiempaa levottomammin ja herännyt useammin maidolle. Voi tietysti johtua muustakin, mutta ehkä hän tosiaan tarvitsee iltaisin jo jotain maitoa tukevampaa.

Entäs jos et anna maitoa heti ruoan päälle. Mulla tosiaan kuopus saman ikäinen. Ruoalla annan vesihörppykjä mukista ja maitoa sitten vasta reilu tuntikin kiinteistä. Silloin menee yleensä se pikkupullo, eli 120ml.

Entäs jos et anna maitoa heti ruoan päälle. Mulla tosiaan kuopus saman ikäinen. Ruoalla annan vesihörppykjä mukista ja maitoa sitten vasta reilu tuntikin kiinteistä. Silloin menee yleensä se pikkupullo, eli 120ml.

No päivällähän tuo toimii oikein hyvin, mutta mietinkin sitä iltasosetta juuri ennen nukkumaanmenoa. Parempi varmaan antaa se iltasosekin hyvissä ajoin ja sitten maidolla loppuilta nukkumaanmenoon asti.

Alkuperäinen kirjoittaja 5 kk vauvan äiti;22920449:
No päivällähän tuo toimii oikein hyvin, mutta mietinkin sitä iltasosetta juuri ennen nukkumaanmenoa. Parempi varmaan antaa se iltasosekin hyvissä ajoin ja sitten maidolla loppuilta nukkumaanmenoon asti.

Meillä annetaan puuro noin kahdeksan aikaan, silloin lisäksi pikku hörppyjä maidosta. Noin puolen tunnin tai tunnin päästä 180ml maitoa ja hyvin uppoaa. No joo.. ikää on jo 6½kk. =)

Mä alkaisin antaa viljavellejä ja puuroa. Velleillä saa vauvalle kivasti painoa, en tajua miksi niitä ei kannata antaa... puuroa ei kalorimäärällisesti mene kuitenkaan niin paljon. Ja vellissä on maito samassa.

Ne kaupan vellit on kyllä täysin verrattavissa maitoon, niissä ei ole ravitsemuksellisesti mitään sen enempää kuin maidossakaan. Meille neuvolassa sanottiinkin et mitään vellejä ei turhaan kannata edes antaa, suoraan puuroa vaan sit kun sen aika on.

Meillä ei ole koskaan annettu iltapuuroa. :D Aina on syöty iltaruokana lämmin ateria, niin vauvat kuin aikuiset. Ja hyvin nukuttu yöt.

Muakin huvittaa toi tarkka mittaaminen. Anna sen verran kuin syö. :hug: Vaikka tunti tai puolitoista ennen nukkumaanmenoa napa taäyteen sapuskaa ja sitten iltamaito sylissä. Parissa illassa huomaat minkä verran maitoa uppoaa. Meillä kummallakin mennyt maitoa ihan kunnolla vaikka ovat saaneetkin masun täyteen vähän ennen. :)

Yhteistyössä