vauvan iltanukahtaminen ja itkuisuus :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JJ-t
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JJ-t

Aktiivinen jäsen
06.10.2007
1 787
0
36
meidän poika on nyt 5viikkoa ja 3 päivää. viikko sitten alkoi koko päivän kestävä huutaminen, mikään ei kelvannut. käytiin lääkärissä (jos korvissa tms. olisi ollut jotain). masuvaivoja herralla on ollut sairaalasta asti, mutta mitään koliikkisuutta ei ole ollut ilmassa. tiistaina vaihdettiin korvike jauhemaiseen nutrilon comfortiin, joka on maitopohjainen, mutta sakeampaa. se päivä oli parempi, mutta iltakitinät on kamalia ja kestää kauan. niitä on nyt ollut joka päivä.

vauva ei mielestäni huuda vatsaansa vaan väsymystä ja tyytymättömyyttä. vauva nukkuu päivisin suht hyvin ja paljon. n. 16.00-17.00 hän herää syömään ja tunnin verran jaksaa olla oma hurmaava itsensä :heart: sitten se alkaa... yleensä siis 16.00-21.00 huudetaan huutamisen perään. vaaditaan maitoa, tuttia, heijaamista, hoitopöydällä katselua ja vesihanan ääntä (kaikkea siis kokeiltu). silmät lumpsii aina välillä, mutta havahtuu siihen että on nukahtamassa ja huuto alkaa entistä kovempana.

eihän koliikki voi enää tässä iässä ilmaantua? mula on paikat kipeet ja hermot mnnet. päivät on ihania, mutta aina odotan kauhulla iltaa kun tiedän mitä on tulossa :( itselle se on raskasta, mutta kamalaa on katsoa toista huutamassa pää punaisena ja mikään ei auta.

tänään olen antanut nan:ia taas, koska jauhe kaatui lattialle eikä sitä ole missään apteekeissa :kieh: kannattaako koittaa sillä vai antaa vain sen aikaa kunnes saan apteekin maitoa? kuinka nopeasti lapsi reagoi uuteen maitoon, onko ero nähtävissä jo päivän parin päästä?

sanoa,et NAN on vähiten mahavaivaa aiheuttavaa..Meillä tyttö alusta saakka Tuttelia juonut ja edelleen juo.Meillä mahavaivaa ei ole tehnyt,mutta en sitä kenellekään suosittelemaan käy..Joten luulen,et nan on ihan ok..

Hei,
en tunne tuota korviketta, onko kuitenkin maitopohjainen? Voisiko olla kyse maitoallergiasta? Kuulostaa melkoisen tuskaiselta kuitenkin vauvasi olo. Nukkuuko kuitenkin yöt sitten hyvin? Onko näppyjä? Millaista kakka?

onko vauva siis täysin pullolla? jos, niin miten tiheästi annatte ruookaa? meillä alusta saakka pullovauva. ja samoihin aikoihin alkoi samalta kuulostavat kitinät ja yötkin meni repaleisiksi. mutta me tehtiin se moka, että tartuttiin liian herkästi tuttipulloon, kun itku alkoi. luultiin, että nälkäänsä huusi. mutta se oli väärin. ruuansulatus i ehtinyt mukaan, kun uutta sulatettavaa tuli liian tiheään ja näin aiheutettiin itse pienelle masuvaivoja ja tyytymättömyyttä. kun neuvolan kehotuksesta siirryttiin pitämään vähintään 3h ruokailuväli ja syöttökerroilla annettiin isompi satsi, niin elämä rauhoittui huomattavasti! myös heti yöt alkoivat mennä paremmin, että heräsi sitten 3-4h välein.

En tiedä, onko teillä kyse tästä, mutta näin meillä. Jaksamista kovasti!

kiitos vastauksista :heart: itkuisuus jatkuu ja melkein pahenee :'( mun mielestä vauva huutaa väsymystään. pullo kyllä aina auttaa siihen, mutta ei aina paljon jaksa syödä. oon nyt laittanut syöntimäärät ylös niin voidaan siitä sitten lääkärin kanssa keskustella. meillä on yleensä syöntiväli sen 3 tuntia, mutta päivällä ja illalla kun on hereillä kauemmin niin sillon väli voi olla 1,5 tuntia. tällöin yleensä syö pienemmän määrän ja useammin.

lähes alusta on menty pullolla joo. mikäköhän on 6 viikkoisen normaali syöntimäärä ja tiheys? meillä syödään päivässä +/- 1l. kerrallaan usein 120ml, joskus haluaa enemmän (maksimissaan mennyt 180ml kerrallan) ja joskus syö vähemmän n. 60 ml.

Mä vaan toistan täällä joka pinossa samaa asiaa... :whistle: Eli mulla on kahden hollantilaistutkijan kirjoittama kirja, jonka mukaan vauvoilla on 7 ns. kehityskriisiä ekan vuoden aikana. Nämä kriisit tulee vauvoille suunnilleen samaan aikaan parin viikon heitoilla ja riippuu vauvan luonteesta, että kauanko kriisi kestää.

Eli kolme ekaa kriisiä olisivat 5. viikon, 8. viikon ja 12. viikon tienoilla. Nämä kriisit tulevat, kun vauva menee kehityksessä eteenpäin, vauvalle kun on kauheasti sulateltavaa tässä maailmassa, kun esim. aistihavainnot terävöityvät "yhtäkkiä". Jos sitten tarkkailet vauvaa, huomaat usein kriisin jälkeen tai aikanakin, että vauva on mennyt kehityksessä eteenpäin. Monesti näiden viikkojen aikana esim. päänympäryskin kasvaa mahdottomasti ja vauvan aivot kehittyvät ikään kuin liian nopeassa tahdissa, vauva ei aina pysy omassa kehityksessään perässä.

Oireina kaikissa kriiseissä on kuulemma itkuisuus, ärtyisyys, levottomuus, huono nukkuminen, imeskelyn tarve ja yleinen tarve "palata kohtuun", jossa oli sentään turvallista. Esim. sylittely ja kantoliinassa kantaminen saattavatkin nopeuttaa kriiseistä selviämistä. Ns: helpot vauvat saattavat selvitä kriiseistä parissa päivässä (8. viikon kriisi on kuulemma se kovin), mutta joillakin vauvoilla saattaa olla yhtä kriisiä 5. viikosta 13. viikkoon, tosiaan riippuu vauvan luonteesta.
Sitten kun vauva tuntee olonsa "mukavaksi" tässä maailmassa, joka aina vain tuntuu muuttuvan ja vaihtuvan (kun kaikki aistit kehittyvät) niin vauvakin rauhoittuu, ja tosiaan huomaat, että vauva on tod. näk. ottanut isoja harppauksia eteenpäin, on alkanut hymyillä jne.
Tää nyt on näiden hollantilaisten teoria, mutta itsestäni on vaikuttanut aika järkevältä ja loogiselta. tsemppiä!

tätä olen miettinyt myös että oliskosiitä!! ihan viikon ajan on täysin muuttunut virkeys. tai siis kaikki asiat kiinnostaa ihan hirveesti ja katselee ympärilleen jatkuvasti. jos ei masema muutu sillon kun edellinen ei enää kiinnosta niin heti alkaa itku.

pitää nyt katsoa ja seurata. oon laittanut nukkumis ja syöntimäärät nyt ylös ja lääkärin kanssa ne katsotaan. maitoallergiaa en epäile kun ihossa ei mitään ole. kakkaa tulee hyvin ainakin 2 kertaa päivässä.

lentoemo en ole kyllä törmännyt tuohon juttuun sun kirjottamana, vaikka sitä siis kaikkialle kirjotat :D voisitko laittaa kirjan ja kirjoittajan nimen? onko saatavina suomenkielisenä, olisko sulla jopa linkkiä mistä saisi tilattua? kuulostaa hyödylliseltä ja mielenkiintoiselta :saint:

Maitoallergia tulisi itselle ensimmäisenä mieleen, vanhemmilla lapsilla on ollut täysin suolistopohjainen allergia, joka ei ole reagoinut millään iho-oireilla, eikä edes kakan koostumuksen muutoksella. Aiheutti ilmavaivoja, itkuisuutta ja kärttyisyyttä. Mutta aika salatiedettähän tämä aina. Voimia! :hug:

Itselläni on kirja italiankielisenä, mutta löysin linkin enkunkieliseen versioon http://members.tripod.com/meadowlark_sings-ivil/wisdom/id1.html. En siis tiedä, löytyykö suomenkielisenä, kirjailijoiden nimet Hetty Van De Rijt ja Frans Plooij.
Musta on ollut tosi kiinnostava ja oli lohduttavaa lukea, että itse asiassa nuo kriisit ovat positiivinen asia, koska tarkoittavat, että vauva menee kehityksessä eteenpäin. =)

Luepas netistä refluksitaudista. me ollaan menossa 4kk vanhan pojan kanssa ph-mittauksiin, kun epäilen sitä. Oireita paljon puklaamista ja puklun tulo vasta 1-2 tuntia syömisestä, "kurkussa on "hissi",itkuisuus, ei nuku hyvin, ei tykkää olla vatsallaan ja hikottelee ja yskii usein. Tässä nyt oli jotain....voi todella olla että ei tätä ole, mutta kunhan vaan ilmoitan että tällainen tautikin on.

Tsemppiä teille :hug:

Meillä siis kanssa oli just tuollaista samanlaista, mutta enemmän viikon 8 tienoilla. Tai siis vauva ei juuri huuda eikä kunnolla itke, mutta kitisee. Ja meillä kanssa selvästi väsymystä/liikoja virikkeitä, ja siis pahempaa silloin, kun esim. on käyty kaupoissa tai muuta rutiinista poikkeavaa, tämä usein kuikuilee ympärilleen silmät apposellaan, tosi utelias kaikesta. Oonkin sitten tajunnut, että ei kertakaikkiaan voi olla hereillä kuin mx. se 1,5 tuntia, sitten on saatava nukkumaan. Ja meillä siis nukkuu päivällä vain kantoliinassa tai liikkuvissa vaunuissa. Mä kannankin paljon liinassa, ja se auttaa, kun sinne ainakin nukahtaa. Eli suosittelen kantoliinan kokeilua, se rauhoittaa. Eli siis nukutan tuossa 18-19 välillä ees hetkeksi kantoliinaan, ettei oo ihan sippi ennen nukkumaanmenoa, on sitten kitissyt paljon vähemmän, kun on saanut ees hiukan torkkua.

Jos et ole ennen kantanut, niin suosittelen aloittamaan kietaisuristi 2:lla, solmi liina ensin pari kertaa ilman vauvaa, sitten kun paat sinne vauvan, niin laula ja ala heti liikkua, koska ekoina kertoina vauva ei välttämättä tykkää, tottuu kyllä.

Jos se itku on selkeästi aina tiettyyn samaan aikaan päivästä, niin silloin se kyllä viittaisi aika vahvasti koliikkiin. Koliikkiahan pidetään nykyisin ihan normaalina kehitykseen kuuluvana asiana (vähän kuin nuo lentoemon kirjan kriisit), toisilla lapsilla ei tule ollenkaan tai ei huomata ja toisilla tulee vahvempana. Lääkärilehdessä oli ihan just juttu koliikista ja siitä miten sen erottaa esim. allergioista, mutta nyt en sitä tähän hätään mistään löydä. Googlettamalla löytyy kuitenkin paljon tietoa.

Juu, toisessa, italialaislääkärin kirjoittamassa kirjassa hän määrittelee koliikki-itkun eräänlaiseksi stressinpoistomekanismiksi vauvalla. Me painutaan ehkä lenkkipolulle tai vedetään päämme täyteen, kun päivän mittaan ollaan stressaannuttu ja kerätty jännitteitä päämme sisään, mutta vauva kun ei voi hakata nyrkkeilysäkkiä tai katsoa rentouttavaa elokuvaa, niin hän sitten purkaa jännitystä itkemällä.

Mulla sitten riittää näitä kirjoja :laugh: Ja kaikki on tarkkaan luettu :laugh:

lentoemo: sulta voikin sitten aina kysyä kun tulee huolia :laugh: mä haluaisin kanssa erilaisia kirjoja muttei tunnu oikeen löytyvän, en osannut tuosta sun antamasta linkistäkään sitä kirjaa tilata :ashamed:

hassua kun meidän vauvan asioista kirjotan taikka etsin tietoa niin joka käänteessä törmään tähän refluksi asiaan :/ asiasta olen puhunut neuvolassa ja kahdelle eri lastenlääkärille. eivät ota tosissaan :'( neuvolalääkäri on viikon päästä toivottavsati hän kuuntelisi :saint:

Useatkaan lastenlääkärit eivät osaa vielä(kään) diagnosoida vauvojen refluksia ja allergioitakaan oikein. Mä käytin aikoinaan poikaamme kolmella lastenlääkärillä (yksityisellä ja julkisella), jotka kumosivat refluksi- ja maitoallergiaepäilyni. Ensimmäinen käynti oli kun poika oli nippa nappa 1 kuukauden ikäinen."Hölmönä" uskoin näitä lääkäreitä. Lisäksi neuvolassa oltiin aivan pihalla...

Kuitenkin itselleni mm. netin kautta löytämästäni tiedosta tuli yhä vahvempana epäily, että poikamme oireet olisivat ehkä refluksia ja allergiaa, että apua tilanteeseen olisi olemassa ja että pojan tila ei ole "normaalia vauvuutta" yms.

Vasta neljäs lastenlääkäri/lasten allergologi tuotti meillä tulosta. Meillä pojalla todettiin allerginen refluksi, jonka pääsyy oli maitoallergia. "Ainoa" oire allergiasta oli oikeastaan hänelleä ns. silent-refluksi (närästys). Silent-refluksi on oikeasti todella kivulias vaiva, jossa takaisinvirtausta ja samalla vatsahappojen liikkumita tapahtuu ylös ja alas edestakaisin ruokatorvessa mutta pulauttelua ei ole välttämättä normaalia enempää. Kakka, iho yms. olivat aina ok/normaalit. Pojan olotila koheni hurjasti apteekin maidottoman erityiskorvikkeen Neocaten avulla. Harmittaa yhä, vaikka tästä on jo aikaa, että poika kärsi aivan turhaan monta kuukautta ennen tätä neljättä lääkäriä....

Kannattaa siis luottaa äitinä/vanhempana itseensä ja.... joo joskus tosiaankin enemmän nettiin kuin lääkäreihin :/ ja etsiä lääkäri, jolla on pätevyyttä oman lapsen hoitamiseen.

Heips! Mä suosittelisin kokeileen tuttelia, ihan vaan kokeeks. Meillä nimittäin ei sovi mikään muu maito kun tutteli. Mäkin alotin pullottelut nan:illa mutta poika oli just samanlainen kun teillä. Vaihdoin tutteliin niin parani huomattavasti. Jos kirjoja haluat lukea Anna Wahlberg -Lapsikirja- (kannattaa ostaa ittelle kun on 0-16v. käsittää siis koko lapsuus ajan) ja sit toinen joka on mun mielestä hyvä kirja Desmond Morris -Mikä vauvaa naurattaa- molemmat löytyy kirjastosta...ainakin täällä meillä.

Voimia teille kauheesti tiiän mitä joudutte kokeen.

Vanu ja poitsu 5kk

pitkät huutokonsertit on helpottaneet ja todellakin, niinkuin lentoemo sanoi, on vauva alkanut nyt hymyilemään :heart: edelleen on paljon itkuisuutta, mutta tätä 4-5 tunnin itkumaratonia ei ole kolmeen týöhön ollut (koputtaa puuta) tosin masuvaivoja näyttäisi taas olevan hurjan paljon ja viime yö ja tämä päivä ovat olleet yhtä vääntämistä :'( taidan vaihtaa takaisin tähän sakeampaan korvikkeeseen ja katsoa kuinka se vatsavaivoja aiheuttaa. jos ei auta kokeilen tuttelia tai semperiä.

kiva olisi jos päästäisiin tutkimuksiin refluksista ja maitoallergiasta, tai että edes otettaisiin todesta :kieh: inhottava katsoa toisen oloa kun herää jatkuvasti itkemään mahaansa, näin unet jää pinnallisiksi ja katkonaisiksi mikä aiheuttaa väsymystä ja näin väsykiukkua. ainakin niin itse olen päätellyt.

maanantaina mennään vyöhyketerapiaan :saint:

Jos teillä on vakutuus, niin menkää ehdottomasti yksityiselle lääkärille. Ei meille(kään) koskaan neuvolasta refluksiin/allergiaan mitään apua löytynyt...Oikeastaan mulla meni myös aikoinaan noihin vyöhyketerapioihin ja kaiken maailman pierutippoihin ainakin kahden erikoslääkärikäynnin verran rahaa ja niitä ei se vakuutuskaan korvannut, höh.

hei!
Ei kannata huolestua. Vauvasihan on vasta 5vko vanha. Siis eihän voi tätä maailmaa osata elää. Ja jotkut vauvat itkevät iltaisin enemmän sekä kaipaavat hellyyttä. Omani on nyt 3kk+1vko ja meil oli samanlaista.Vauvan aivot ja koko olemus on vielä hyvin kypsymätön tähän maailmaan.Juttele asiasta nlassa ja vaihdelkaa hoitovuoroja isän kanssa. Lähde ulos happihyppelylle ym.Koliikki voi iskeä vielä 2kk iässäkin.Tsemppiä hoitoon! :hug:

Yhteistyössä