vauvan hidas kasvu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marika

Vieras
Onko ketään jolla vauva olisi ollut hyvin pienikasvuinen viimesillä viikoilla? Itsellä rv 36, ja vauvalla painoa vain ihan pikkasen päälle 2kg... Miten on menny loppu ja synnytys? Onko käynnistetty aikaisemmin ja mistä hidas kasvu on johtunut? Kun vähän huolestuttaa.. Mites synnytyksen jälkeen, laskettaanko tällä painolla vielä keskoseksi, joutuuko kaskolaan ja kauan yleensä joutuu olemaan sairaalassa? Vastatkaa pian!!!!

Sen verran löysin tietoa, että keskonen on alle 2,5kg painava vauva. Muuten hankala sanoa mitään, kun en ole asiaan perehtynyt. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin ja onhan pikkuisella vielä vähän aikaa kasvaa.

Täällä samat viikot, mutta onneksi painoa oli 2400g. Kaksi viikkoa sitten puhuivat sairaalassa, että jos kehitystä ei tapahdu painossa on mahdollista, että synnytys käynnistetään aiemmin. Tuossa ultrassa sanottiin minulle, että painoarvio voi heittää yli 350g suuntaan tai toiseen. Samoin on sitten sen kanssa kuka ultrauksen tekee ja miten tarkat arvot saa. Eli todellakin näin odottajana ei tiedä mikä on totuus. Olen kuullut siis vain kuullut, että alle 2500g painavat ovat keskosia ja tuon painorajan saavuttaminen on sen kotiinpääsyn raja. Sain muuten ohjeeksi, että ainoa mitä voi itse tehdä on levätä. Noista syistä, täällä ainakin sanottiin, että siihen on useita syitä joita ainakin minulta tarkkaillaan, eli raskausmyrkytys oireet, korkea verenpaine, istukan toiminta (eli tulevat ja lähtevät virtaukset). Ainiin ja sitten muuten täällä käskettiin näin loppua kohti seuraamaan vuotoja ja liikkeitä ja jos niissä tapahtuu muutoksia, niin olemaan yhteidessä sairaalan synnärille. Ja tämä on sitä mitä itse olen saanut kuulla kun olen kysellyt. Toivottavasti tuosta on apua.

Mä sain kesällä vähän päälle 2-kiloisen ja 44-senttisen tytön, joka syntyi rv:lla 39+3. Syynä oli istukan toimintahäiriö. Viimiset raskausviikot ravasin polilla ultrassa ja käynnistys sovittiin juuri tuolle päivälle 39+3, mutta tyttelipä päättikin alkaa syntymään ennen ku käynnistykseen kerettiin, eli luonnollisesti alkoi kuitenkin. Terve tyttö tuli, vaikka tosi pieni olikin. Ja tavallisessa vierihoidossa oltiin, koska lämmöt ja sokerit oli koko ajan ok. Kotiin päästiin, kun paino alkoi nousta, eli 5 päivää oltiin sairaalassa. ;o)

Synnytys oli mulla helppo ja nopea, vaikka kipeä olinkin. Tikkejä tuli muutama, mutta helppohan on noin pieni synnyttää.

Ja ihan kuriositeettina... Eikös enneaikaisesti syntynyt ole keskonen? Nämä ovat viikkoihin nähden pienipainoisia, eli SGA-vauvoja, siis nämä alle 2,5-kiloiset. Toki keskonenkin voi olla SGA, mutta rv:lla 37- syntynyttä ei mun ymmärtääkseni kutsuta keskoseksi. Anteeksi tämä pikku saivartelu! :o)

Pahoittelen, etten osaa vastata vaan esitän lisäkysymyksen. Mistä te olette saaneet lapsen painoarvion? Minulla neuvolalääkäri sanoi, että mitään painoarviota ei tehdä, kun sitä kysyimme.

Mulla neuvolan terveydenhoitaja arvioi vauvan painon perinteisesti tunnustelemalla kohdun päältä. Sen lisäksi tehtiin lapsen painoarvio kun jouduin käymään odotusaikana äitiyspoliklinikalla ja päivystyksessä. Mittaavat ultralla lapsen vartalon ympärysmitan ja siitä kone laskee painoarvion.

Mulla ei oo henk. koht. kokemusta, mutta kaveri sai pienen vauvan ihan ihan täysaikaisena. Hänellä vauva ei kasvanut juurikaan viimeisinä viikkoina ja alkuperäinen syy oli (tieteellisesti todistamatta!) äidin alhainen verenpaine ja pieni istukka. Heillä synnytys käynnistettiin juuri laskettuna päivänä, koska katottiin, että vauva ei saa enää tarpeeksi ravintoa masussa.

Hei,

jouduin äpk:lle kasvuseurantaan (tai siis vauva joutui ;) ), kun sf-mitassa huomattiin neuvolassa kovasti heittoja eli sahasi alakäyrältä yläkäyrälle ja takaisin. Ultrasivat, ja rv 32 painoa oli vain reilut 1500 g. Kontrolliultra 10 päivän kuluttua ja paino oli noussut melkein 1800 grammaan. Mutta siis tosi pieni edelleen. Syytä pieneen kokoon ei osattu sanoa, voi johtua istukasta, kromosomiviasta tms tai sitten ihan vaan perintötekijöistä, mikä on tietty todennäköisintä. Mittavirheetkin pitää ottaa huomioon.

Seurantaa ei jatkettu toistaiseksi, koska vauveli kuitenkin kasvaa. Liikkeitä tosiaan käskettiin seurata tarkasti, samoin raskausmyrkytyksen oireita kuten päänsärkyä. Tällä hetkellä olen rauhallisin mielin, koska vauva liikkuu hyvin ja minullakin olo on mitä mainioin. Käynnistystä ei kuulemma edes harkita, jos kasvun ei havaita muutaman ultrauskerran jälkeen kokonaan pysähtyneen. Uskon, että voit olla rauhallisella mielellä, jotkut vauvat vaan ovat pienempiä kuin toiset. Ja, vaadi että sulla on sama mittaaja ja samat laitteet koko seurannan ajan.

Miten vauvan koko on arvioitu?
Olen itse iso ihminen ja mulla oli pieni maha. Arvioivat ultralla ja käsin vauvan painoksi max 2300g vk 37+5. Olivat sata varma kasvuhäiriöistä ja ties mistä muusta....Vauva syntyi vk 38+1 ja oli 2890g, eli jos olisi syntynyt laskettuna aikana ois ollu yli 3 kg.

Meillä myös siis ultrattiin sekä neuvolassa että polilla. Olin kasvuseurannassa. Vauva kasvoi tasaisesti omilla käyrillään kaikkien käyrien alapuolella, mutta annettiin kasvaa, kun kerran kasvoi kuitenki. synnytyspäivänä painoarvio oli 2300g ja syntyessään oli 2175 g, eli hyvin piti paikkansa.

Syynä oli istukan krooninen toimintahäiriö, joka selvisi, kun istukka tutkittiin synnytyksen jälkeen. Kromosomiviat lääkäri sulki käytännössä pois sillä perusteella, kun oli puhdas se np-ultra ollut silloin raskauden alussa, eli raskausmyrkytystä tai istukan toimintahäiriötä epäiltiin ja se toimintahäiriö oli sitten se pienikasvuisuuden syy.

Täällä yksi minivauvan odottaja lisää. Viimeisimmältä neuvolakäynniltä jouduin suoraan äitipolille (34+5), kun masun koko ei ollut kasvanut yhtään kahteen viikkoon ja minunkin painoni oli laskenut. Voin vain ihmetellä mihin se kaikki syömäni jouluruoka ja suklaa ovat oikein joutuneet!

Käsikopelolla lääkäri arvioi vauvan kooksi 2000 g ja ultrassa näytti olevan 1900 g. Menen parin viikon sisällä jatkoseurantaan. Lapsivettä oli normaalisti ja virtaukset hyvät ja vauva erittäin kova potkuttamaan. Lääkäri totesikin, että todennäköisesti kyseessä on geneettinen syy vauvan pienuuteen. Nyt siis seurataan vauvan omaa kasvukäyrää ja toivotaan että vielä tuosta kasvettaisiin. Esikoinen oli syntyessään sentään 3,4 kg.

Kuumimmat

Yhteistyössä