Vauvan hampaiden harjaus, apuva!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuva

Vieras
Meidän kohta 8 kk vauvalla on 2 hammasta. Joita harjaan kun muistan:/ Vedellä kyllä huuhdellaan melkein aina syömisen jälkeen. Olenko aiheuttanut lapsen hampaille kamalaa tuhoa tällä jatkuvalla unohtelulla?? Entä saako vaavin hampaita harjatessa käyttää tahnaa? Lisäksi ongelmana on se, että vauva nukahtaa iltamaidon juontiin; totuttu tapa. Näin ollen hampien pesun jälkeen alkaa taas happohyökkäys! Kysymystulvan lopuksi; koska lapsi ois hyvä viedä ekaan hammastarkastukseen?

meillä on täälä eka hammastarkastus nyt 1vuotiaana. Ja hammastahnaa on meillä esikoisen kanssa neuvottu käyttämään sitten kun poika osaa itse sen sylkeä pois,eli oiskos joskus 2v paikkeilla kun on alettu käyttämään.

Meilläkin 9½ kk saa vielä iltatissiä pesun päälle. Ja harjaus taistelua, poika ei siitä pidä. Tahnaa alan käyttää kunhan tulee vähän lisää hampaita, nyt 2. Meillä kutsuttiin tarkastukseen 6kk, seuraavaa keikkaa en muista millon tulee, mut kutsutaan sinnekin.

Meille suositeltiin, että noin 1v alkaen olis hyvä käyttää sitä lasten hammastahnaa. Ja kutsu hammastarkastukseen on tullut automaattisesti, ei tarvitse itse varailla mitään aikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja yksäiti84:
meillä on täälä eka hammastarkastus nyt 1vuotiaana. Ja hammastahnaa on meillä esikoisen kanssa neuvottu käyttämään sitten kun poika osaa itse sen sylkeä pois,eli oiskos joskus 2v paikkeilla kun on alettu käyttämään.
Me käytettiin esikoisella jo kaaauuuaaan ennen kun osas sylkeä. Nyt 2½v, osaa kyl sylkeä mut ei tahnaa sylje siltikään. Ei kai se vaarallista ole vaikka nieleekin?

ei ole olemassa mitään ikää koska käytetään.
MEillä alettiin käyttää 11kk lääkärin ohjeesta koska suu täynnä hampaita.
Tahnaa laitetaan vaan max. pikkusormen kynnenkonen läikkä.
Sitä ei siis tuu nieltyä juurikaan.

likalle tuli 4kk ikäsenä ekat kaksi hammasta eikä saatu harjattua.

Nyt 1v3kk käytetään ruuan päälle purutabletteja sekä harjaus aamuin illoin.
Tuskin on vaurioita tullut. Mutta hyvä tosiaan totulle siihen harjaan ja antaa järsiä. Sekin helpottaa kun tulee lisää hampaita.

Mutta mitään ikää ei voi antaa koska mitäkin käytetään, tai osaako sylkeä. Se niin riippuu että missä vaiheessa suu alkaa oleen hampaita täynnä.
Mutta älä vielä 2 hampaaseen tahnaa laita. Ei oo kiirettä

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja yksäiti84:
Me käytettiin esikoisella jo kaaauuuaaan ennen kun osas sylkeä. Nyt 2½v, osaa kyl sylkeä mut ei tahnaa sylje siltikään. Ei kai se vaarallista ole vaikka nieleekin?

ei oo vaarallista, on lasten tahnaa ja sitä kun ei kilokaupalla laita niin ei mitään haittaa. Kunhan vähän jää suuhun millä pestäkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Ja hampaiden pesun lisäksi tärkeä asia on myös oikeat ruokailutottumukset (ruoka-ajat, ei napostelua tauotta) ja esim xylitol-puristeiden käyttö aina ruuan jälkeen.

Missä vaiheessa niitä ksylitol -puristeita voi alkaa käyttämään? Meil kyllä säännölliset ruoka-ajat ja aiotaan pantata sokeria viimeiseen asti.Eli sillä tapaa asiat kunnossa:)

Ja hampaiden pesun lisäksi tärkeä asia on myös oikeat ruokailutottumukset (ruoka-ajat, ei napostelua tauotta) ja esim xylitol-puristeiden käyttö aina ruuan jälkeen.

TÄYSKSYLITOLIn käyttö on suotavaa, mutta suurin osa pastilleistakin on yhä vain osittain ksylitolilla makeutettu, joten kannattaa katsoa tarkasti mitä ostaa.

Lasten hammastahnat ovat maultaan melko imeliä, joten meitä suositeltiin käytämään ihan tavallista hammastahnaa, semmoinen lapsen pikkurillin kynnen kokoinen läntti kerrallaan. Me tehdään kuitenkin tuolle 1,5 vuotiaalle yhä pelkkä harjaus veden kera.

Äidinmaito ei kai ole niin vaarallista hampaille, jos siellä hampaiden välissä ei ole jo ennestään jotain töhnää.

Mun käsittääkseni tahnan käyttö riippuu myös siitä sisältääkö kraanavesi fluoria vai ei. Esim. täällä suositellaan käytettäväksi tahnaa heti alusta alkaen!

Lasten hammastahnat ovat maultaan melko imeliä, joten meitä suositeltiin käytämään ihan tavallista hammastahnaa, semmoinen lapsen pikkurillin kynnen kokoinen läntti kerrallaan. Me tehdään kuitenkin tuolle 1,5 vuotiaalle yhä pelkkä harjaus veden kera.

Mä olen ymmärtäny et nimenomaan lasten tahnaa pitää käyttää, koska aikuisten liian "väkevää" tai jotain...?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Missä vaiheessa niitä ksylitol -puristeita voi alkaa käyttämään? Meil kyllä säännölliset ruoka-ajat ja aiotaan pantata sokeria viimeiseen asti.Eli sillä tapaa asiat kunnossa:)

meille sanottiin että noin pultoista vuotiaana, mutta kun nyt 1v3kk hampaat jo jo lähes kaikki tosiaan suussa niin apteekista ostettiin tabletteja. Sellasia miedon makusia. Kun ne jokku on niin vahvoja.
Sulaa nopeeta suuhun ja saa vähän purra. Ois pitäny alottaa heti 1v. en näesyytä miksi ei antaisi jo silloin kun niitä hampaita, jos siis on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä olen ymmärtäny et nimenomaan lasten tahnaa pitää käyttää, koska aikuisten liian "väkevää" tai jotain...?

on tosi väkevää lasten omaan verrattuna.
Kerran vahingossa väsyneenä tytölle laitoin omaa tahnaa, voi vitsi ku naama meni moneen ryttyyn. ei oikeen tykänny. ihmettelin et mikä tuli mutta samalla haistoin et oli aika voimakas tahna...

Alkuperäinen kirjoittaja Pimpula:
Ksylitolipastilleja voi antaa heti kun lapsi osaa niitä imeskellä ainakin puoli minuuttia ennen nielaisemista.

purtavia on myös.
Monella menee aika pitkään ennenkuin oppii imemään,
eli sellaiset mitkä liukunee helposti suuhun ja voi pureskella niin niitä voi antaa jo kun hampaita on riittävästi suussa.

Eli se hampaiden määrä vaikuttaa että miten hoidetaan. Ei ikä tai taidot pelkästään.
Siksi ne on niin yksilöllisiä juttuja

Yhteistyössä