vauvan hampaat ei ole valkoiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tutkin tuossa tyttäreni (10 kk) ylähampaita ja kaksi niistä ei ole täysin valkoiset. Niissä on vähän valkoisia läikkiä ja jotain harmaan näköistä :( Mitähän ne voisi olla? Olen alkanut pestä nyt hampaita aamuin ja illoin. Ennen tyttö ei oikein hyväksynyt pesua, nyt onnistuu jotenkin.
Tyttö ei syö sokeria eikä suolaa. juo äidinmaitoa, syö terveellisesti ja monipuolisesti.
Onkohan tuollaiset värjäytymät normaalia? Pitäisikö mennä hammaslääkärille?

Myös meillä oli pojalla kahdessa ylähampaassa keskellä tummat läntit,itekin ihmettelin mitä ovat kun ei pesu auttanut.No jonkun ajan kuluttua olivat hävinneet itekseen.En tiiä voisko hampaat olla niin hennot vielä ennenkuin vahvistuvat että niistä kuultaisi läpi...Täällä on aikaisemmin ollut ketju samasta asiasta.

Jos hampaisiin osuu isku,kkun ne ovat vielä ikenessä niihin tulee ns.arpi.Mun vanhemmalla tytöllä velipoika potkaisi maitohampaat eestä posi ja käytin h-lekurissa ja sanoi että niihin voi tulla läiskät.Ja niin tulikin.
Eli jos vauva kaatuu ja lyö ikenensä,siitä voi tulla jälki hampaisiin.Onneks on maitohampuja vielä,nuo mun vanhemman tytön jäljet oon aatellu hammaslääkärissä valkasta joskus jos vaivaa häntä.

Mun mielestä ne liittyy siihen, että kun ko. hammas on just ehkä tullut niin se on jostais syystä hieman eri värinen. Meillä myös oli samanlaisia läikkiä ja hävisivät itsestään aikas nopeasti.

Meillä esikoisella oli ien rajassa värjäymää heti pienestä pitäen. Ensin parissa etuhampaassa lievempänä, pikku hiljaa tuli kaikkiin hampaisiin ja voimakkaampana. Se on ihan normaalia ja osa lapsista "kärsii" siitä. Johtuu esim. vedestä (jos oma kaivo), lääkkeistä (esim. rautalisästä pienenä) ja ties mistä. Hammaslääkäri sanoi että pitäisi lähteä pois kun rautahampaat tulevat, mutta jotkut sanoo että häviää pikku hiljaa iän lisääntyessä.

Hammashoitajalla voi käydä poistattamassa värjäytymää halutessaan. Ihan pientä ei mielellään ota, jottei hänelle tulisi hammaslääkärikammoa, mutta pari vuotiasta voi jo kokeilla mitä tuumaa siitä. Puhdistuksesta on lyhytaikainen ilo, meillä värjäymät palautuu parissa kuukaudessa.

meidän lapsella on myös läikät etuhampaissa, tosin valkoiset. kävin neuvolassa ja hammashoitajalla, ja kertoivat että sikiöaikana minulla on ollut ilmeisesti jokin infektio ja samaan aikaan on sikiöllä kehittynyt "ikenistö" eli infektion takia hampaat huonommat. läikikkäisiin hampaisiin tulee helpommin reikiä. tuttavani vahvisti tämän tiedon myös

Yhteistyössä