Vauvan äidillä pitkät kynnet

  • Viestiketjun aloittaja "HIPPIE"
  • Ensimmäinen viesti
"HIPPIE"
Savon Sanomat: Geelikynnet riski synnytt

tuosta artikkelista tuli mieleen, että mua hirvittää, jos pienen vauvan äidillä on pitkät kynnet. Ehdottomasti jo synnärillä äidit pitäs pakottaa leikkaamaan kyntensä lyhyiksi. Tiedän useammankin tutun ja puolitutun tapauksen, jossa äidin kynsi on raapaissut lasta. Onneksi ei kuitenkaan silmiä ole puhki mennyt. Se siitä vielä puuttus.
Kyllä äidin pitää kynsien verran tinkiä omasta turhamaisuudestaan ja ajatella vauvan parasta ja turvallisuutta.
 
kynsiniekka
No en oo onnistunu vielä kynsilläni vauvaani raapimaan vaikka ne sentin verran sormenpään yli tuleekin. Ja ihan ovat aidot, ei siis mitkään geeli-ihmeet. Niiden kans vaan pitää osata elää. Jos en osais, niin leikkaisin pois.
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Minä vaan en ymmärrä pitkiä kynsiä laisinkaan. No joo ihan nätit toisinaan, ellei ole liian pitkät..

Mutta ite en voisi kuvitellakaan peseväni vauvan kakkapyllyä pitkillä kynsillä - tosi hygieenistä, kun sitä kakkaa aivan varmasti menee kynsien alle. Sit niillä samoilla käsillä meet laittamaan perheelle ruokaa. Onnea vaan .
 
  • Tykkää
Reactions: Khisu
"hippie"
No en oo onnistunu vielä kynsilläni vauvaani raapimaan vaikka ne sentin verran sormenpään yli tuleekin. Ja ihan ovat aidot, ei siis mitkään geeli-ihmeet. Niiden kans vaan pitää osata elää. Jos en osais, niin leikkaisin pois.
Jos asiassa on jotain urpoa, niin ne äidit, jotka ovat itsekkäitä. Takuulla jo pyllyn peseminen aiheuttaa lapselle raapaisuja alapäähän.
 
Minä vaan en ymmärrä pitkiä kynsiä laisinkaan. No joo ihan nätit toisinaan, ellei ole liian pitkät..

Mutta ite en voisi kuvitellakaan peseväni vauvan kakkapyllyä pitkillä kynsillä - tosi hygieenistä, kun sitä kakkaa aivan varmasti menee kynsien alle. Sit niillä samoilla käsillä meet laittamaan perheelle ruokaa. Onnea vaan .
Ite tuppaan pesemään kynnenaluset kun muutenkin pesen käsiä.
 
naila
Minulla oli geelikynnet ranskalaisella manilla synnyttäessäni. Oli tosin ollut tarkoitus poistaa ne ennen synnytystä, mutta vauva syntyikin pari viikkoa ennen aikojaan.

Synnärillä ei sanottu kynsistä mitään, eikä osastollakaan. Itse koin ne oikeastaan aika näppäriksi vauvaa hoitaessa! Ne eivät kärsineet toistuvasta käsien pesusta, kynsinauhat pysyivät ehjinä kun en pureskellut niitä, eivätkä kynnet olleet terävät (omat luonnolliset kynnet ovat paljon terävämmät ja lohkeavat herkästi). Pidin vielä mammalomalla jonkin aikaa geelejä, mutta hoitovapaalla en enää kun ei ollut varaa käydä manikyyrissa kuukausittain.

Sumsum... Eipä niistä ole turvallisuusriskiä vauvaa hoitaessa. Tuo on kyllä ihan totta, että happianturi ei välttämättä toimi jos on paksusti väriä kynnen päällä.
 
[QUOTE="hippie";29228472]Jos asiassa on jotain urpoa, niin ne äidit, jotka ovat itsekkäitä. Takuulla jo pyllyn peseminen aiheuttaa lapselle raapaisuja alapäähän.[/QUOTE]

Eikä aiheuta. Ei niistä kynsistä pakko mitään kotkankynsiä ole viilailla.
 
Peyote
Entä sitten ne kaikki pöpöt mitä pitkät kynnet alleen kasaavat? Kysyn vaan että miten mahtaa navankaan puhdistus vauvalta onnistua raatelukynsien kanssa? Moniko mies niitä edes pitää hyvännäköisinä?
Varmaan riippuu kauheuden asteesta. :D onhan niitä nättejäkin ja semmosia ettei niistä ees huomaa ettei oo oikeet. Mun mies ei kyllä tykkää oikeen.
 
niijust
Ja entäs sitten ne sormusten alla viihtyvät pöpöt? Kuinka moni vauva onkaan mahtanut saada silmätulehduksen äidin kihla- ja vihkisormusten alla muhivista bakteereista? Ehdottomasti pitäis kieltää jo äitiysneuvolassa sormusten käyttö äiti-ihmisiltä!
 
Ja entäs sitten ne sormusten alla viihtyvät pöpöt? Kuinka moni vauva onkaan mahtanut saada silmätulehduksen äidin kihla- ja vihkisormusten alla muhivista bakteereista? Ehdottomasti pitäis kieltää jo äitiysneuvolassa sormusten käyttö äiti-ihmisiltä!
No nii-i. Ei oo sormuksiakaan meillä metallirinkuloina sormissa. Sama koskee isiäkin, neuvolan tätejä sekä kätilöitä, anestesialääkäriä yms. Moniko muka irrottaa sormukset pesun ajaksi ja pesee sormuksen myös? En usko, että monikaan.
 
Geelikynnet on sen verran paksut ja tylpät ettei niillä raavita edes kun kutittaa :D itsellä oli nelisen vuotta sitten, mutta himottaisi jonakin päivänä ottaa vielä. Ne nyt on aavistuksen epäkäytännölliset muissa suhteissa.. Housunnapin kiinnityksessä ja tölkin avauksessa esim. Vaikka tekemällähän nuokin oppii tavalla tai toisella. (Eikä olleet edes mitkään kovin pitkät!)
 
  • Tykkää
Reactions: miata
njoo
mulla on ihan luonnollise tkynnet ei mitkään megapitkät alle sentti on pituuttaoon onnistunu raapasee tyttöä kun oli 6kk kun alkoi kylvyssä riehumaan ja riuhtasin kun meinas veden alle mennä. tänään raapasin vahingossa samaa tyttöä poskeen kun pukiessa pipoa alkoi rimpuilemaan tyttö 14kk
 
vierasss
Mulla on aika lyhyet kynnet ollut aina, mutten osaa kuvitella miten pitkät kynnet voisivat olla jotenkin vaaralliset? Epäkäytännölliset ehkä joo, mutta aika huitoja saa olla, jotta lapsensa silmän puhkaisee.
 
herätys
Kyllä on taas ongelmat, voi jessus sentään. Ai että kynsien pituuskin pitäisi lailla säätää, jotta mammoilta saataisiin pätkittyä kynnet jo synnärillä? Usein sanotaan, että suomalaiset ovat totalitarismiin taipuvaisia, mutta tämä on jo älytöntä.
 
Geelikynnet on sen verran paksut ja tylpät ettei niillä raavita edes kun kutittaa :D itsellä oli nelisen vuotta sitten, mutta himottaisi jonakin päivänä ottaa vielä. Ne nyt on aavistuksen epäkäytännölliset muissa suhteissa.. Housunnapin kiinnityksessä ja tölkin avauksessa esim. Vaikka tekemällähän nuokin oppii tavalla tai toisella. (Eikä olleet edes mitkään kovin pitkät!)
Komppaan täysin :)

Mulla oli geelit kun kuopus oli alle puolivuotias, eikä missään vaiheessa ollut ongelmia vauvan hoidon kanssa. Ja ne oli vielä oikeasti tosi pitkät ja hienot. Mulla ainakin olivat sen verran paksutkin jo (ja tylpiksi viilattu) ettei niillä saanut naarmuakaan aikaiseksi. Luovuin niistä ainoastaan siitä syystä, että ei ollut aikaa huoltaa kynsiä.

Kunhan tuo kuopus alkaa nukkumaan kunnolla yönsä, aion pyhittää illan silloin tällöin ja laitan geelit takaisin.


Muoks. Mulla on luonnostaakin aina tosi pitkät kynnet, enkä näilläkään kyllä tule muita naarmittua. Kaikkeen tottuu ;)
 
Viimeksi muokattu:
nasadnans
Eipä ehkä kannata kenenkään sellaisen antaa tästä aiheesta lausuntoja, joka on joskus testaillut Seppälän irtokynsipakettia ja todennut että kamalan hankalat, kuka näillä pystyy mitään tekemään. Itselläni on ollut lähes taukoamatta rakennekynnet viiden vuoden ajan, eikä kyllä kertaakaan ole jäänyt mikään asia tekemättä kynsien takia. Jos niihin on tottunut, ei silloin ole kuin avuton ankka räpylät leväällään. Jos mä nyt omiin silmiinikin saan piilolinssit tungettua joka päivä, niin ei se yksi vauvan peppu nyt niin paljon riskialttiimpi kohde ole... Ja näkö on mulla tallella ja vauvan peppu naarmuton ;)
 
kynnet
Mulla on alle sentin mittaset omat kynnet ja meinaan pitääkkin, ellei katkea. Jos koen vauvan hoidon hankalaksi kynsien kanssa, sitten leikkaan. Mulla ei ole tapana jättää käsiä pesemättä omien taikka muidenkaan tarpeiden jälkeen, joten tuskin kukaan kuolee siihen, että ensin pesen vauvan perseen ja sitten teen ruokaa. Miettikää itse mitä kaikkea paskaa käsissänne (ilman kynsiäkin) on ilman persiinkin pyyhkimistä.. käsihygieniasta kun osaa huolehtia, niin ei kynnet ole sen paskasemmat kun kynnettömät sormenpäätkään.
 

Yhteistyössä