vauvan aamupalan aika

  • Viestiketjun aloittaja opom
  • Ensimmäinen viesti
"Veera"
Kai se riippuu ihan miten se perheen rytmiin soveltuu. Lähtökohtaisesti kaikki syö yhtäaikaa. Yleensä kaikille se aamupala parhaiten maistuu jos ehtii hetken leikkiä ennen aamiaista ja heräillä rauhassa. Jos on johonki meno niin ei auta ootella.
 
opom
ok, kiitos vastauksista. mietin vaan, kun joskus vauva suostuu syömään melkein heti heräämisen jälkeen, vaikka on ollut ihan iloinen herätessään, eikä ole nälkää itkenyt. mutta joskus ei suostu. sitten taas jos odottaa, että selvästi on nälkä, voi se olla vasta kahdenkin tunnin päästä. mietin vaan, että kummalla tavalla pitäisi tehdä, että olisi aina se sama rytmi...
 
"Veera"
ok, kiitos vastauksista. mietin vaan, kun joskus vauva suostuu syömään melkein heti heräämisen jälkeen, vaikka on ollut ihan iloinen herätessään, eikä ole nälkää itkenyt. mutta joskus ei suostu. sitten taas jos odottaa, että selvästi on nälkä, voi se olla vasta kahdenkin tunnin päästä. mietin vaan, että kummalla tavalla pitäisi tehdä, että olisi aina se sama rytmi...
Ihan jotta muut päivän ateriat rytmittyisi oikein on helpointa tarjota se aamupala aina suunilleen samaan aikaan, riippumatta siitä milloin vauva herää. Eikä tarvitse odottaa että itkee nälkäänsä.
 
"vieras."
Meillä vauvaikäiselle kiinteä ruoka oli vielä niin sivuroolissa, että (rinta)maitoa kun sai sängyssä niin se oli yks hailee milloin aamupalan tarjosi, tarjosin kun itse söin. Eli ensin heräiltiin hetki.Sitä rintamaitoa kyllä taisi saada aika pitkään sängyssä, kun itse en ole aamuvirkuinta lajia ;) Sitten taaperoiässä tuli vaihe, jolloin heti silmät avattuaan roikkuin syöttötuolin jalassa (esim. klo 5.30) ja silloin tietysti ruokittiin heti, nykyään saattaa hengailla hyvin reilun tunnin ilman aamupalan tarvetta herättyään (eli aamiainen lauantaina klo 9).

Tarpeen mukaan. Mutta tarkoitus olisi ruokkia ennen kuin tarvitsee ruokansa perään itkeä.
 
opom
minä olen joskus odottanut, että alkaa ihan itkeä, koska muuten ei syö ollenkaan, juo vaan maitoa. kun syöminen ollut vaikeaa, nyt kuitenkin jo sen ikäinen, että olisi jo pakko syödä jotain.
 
vieras*
Syö huonosti heti herättyään, joten annan ensin leikkiä vähän aikaa. En ainakaan tarkoituksella kuitenkaan odota, että tarvitsee alkaa itkeä tai kitistä nälkäänsä.
 
opom
no monellakaan ei ole sitten sitä ongelmaa mitä meillä, että ei syö mitään, ellei odota, että on oikeasti kunnon nälkä. silloin se joisi vaan maitoa, ei söisi ollenkaan. ennen se kävikin, mutta nyt pitäisi syödä jo ihan kunnolla. ja kyllä se aika ärsyttävää on itsekin aina odottaa, että milloinkohan vauva oikeasti söisi (eli alkaa kitistä). eli ilman kitinää ei syö mitään, suostuu vaan juoda. täällä se ruokailun aloittaminen on ollut siis vaikeaa.
 

Yhteistyössä