Vauvan (3kk) kuumeesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riikkis

Vieras
Hei äidit,

vauvallani nousi tänä iltana yli 40 asteen kuume. Soitin sairaalaan, jossa sanottiin, ettei ole syytä huoleen - vasta 3 päivän kuumeen tai erittäin korkean kuumeen (42c) takia tarvitsee tulla vastaanotolle. Tämä tieto on hieman ristiriidassa neuvolasta saamieni ohjeiden kanssa. Neuvolassa oli aiemmin puhetta, että vauvan ensimmäisen kuumeen syy täytyy aina selvittää lääkärillä. Olisiko kenelläkään kokeneemmalla äidillä tarkempaa tietoa tai kokemusta asiasta? Laitoin vauvalleni peräpuikon, kuume on laskenut, eikä hän ole tukkoinen (ei nuhaa eikä yskää). Eli tässä mielessä ei syytä huoleen, mutta silti mietityttää, pitäisikö vain tunkea ensiapuun näin pyhäpäivänä, jos ensimmäisen kuumeen syy olisi hyvä saada selville.. Olen huolissani, koska vauva pieni on vasta 3kk ja nyt jo kuumeen kourissa. Kokeneemmat äidit, kertokaa kokemuksistanne. Kiitos jo nyt valtavasti!

Terveisin,
hieman huolestunut esikoisen äiti

Hei, vauvallasi on mahdollisesti vauvarokko, oireina on juuri kolme päivää kestävä korkea kuume jonka jälkeen ympäri kehoa ilmestyy ihottumaa. Vauvarokko on täysin harmiton ja jokainen lapsi sairastaa sen jossain vaiheessa. Ihme etteivät ole sinulle neuvolassa asiasta maininneet. Mikäli vauvasi kuume kestää yli kolme päivää suosittelen, että menet lääkäriin silloin on kyse jostain muusta. Vauvan tukalaa olo helpottaaksesi, anna hänelle Panadolia:)

Ja tosi, tosi, tosi tärkeää: vauvan pitää saada paljon nestettä, muuten uhkaa kuivuminen yllättävänkin nopeasti! Eli jos ruokahalu huononee, et saa lasta imemään, niin het paikalla lääkäriin.

mä oon kyllä tosi neuroottinen ja minä kyllä veisin sairaalaan, koska pelkäisin että ois esim. munuaisiin edennyt virtsatieinfektio (itsellä joskus ollut), koska eihän vauvasta tiedä, niin voisivat ottaa näytteitä.
Tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole pelotella tai mitään semmosta vaan tämä siitä mitä itse tekisin ja miettisin vastaavassa tapauksessa, voi olla hyvin tod.näk että kyse ei ole vakavasta, mutta itse en saisi mielenrauhaa ennenkuin voisin olla varma että ei ole vakavaa.

Yhteistyössä