vauvan 10kk univaikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas yksi väsy äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas yksi väsy äiti

Vieras
Nyt kaikki asiallinen apu otetaan vastaan. Pitkä ja tarkka sepustus tulossa.

Meillä on 10kk vauva ja ongelmana on koko ikänsä olleet yöunet (ja välillä päikkäritkin). Heräilee siis monta kertaa yössä tällä kertaa "vain" 3-5 kertaa yössä. Ensimmäiset 6-7kk nukkui vieressämme ja suostui nukahtamaan ainoastaan rinnalle. Pidimme sitten jonkinlaista tassuttelu unikoulua ja saimmekin siirrettyä pojan omaan sänkyynsä ja nukahtamaan sinne itse. Yösyönnistä en edes yrittänyt vielä silloin vieroittaa, selvästi tarvitsi maitoa kerran, kaksi yössä.

Tuo toimi suhteellisen hyvin kunnes oppi nousemaan seisomaan pinnasängyssään, eli reilu kuukausi sitten. Sen jälkeen on aina pitänyt nukuttaa taputtelemalla ja silittämällä. Yöunet on yleensä välillä19-06. Maidosta olen yrittänyt myös eroon, mutta selvästi en tarpeeksi päättäväisesti. Välillä olen antanut vettä, hyssytellyt,välillä antanut huutaa rauhassa, tarvitsee hyssyttelynukutusta aina yölläkin, on siis selvästi unohtanut miten nukahdetaan yksin. Olen ollut todella väsynyt öisin ja aamuisin, kun miehestäkään ei ole mainittavaa apua. On niin syvä nukkuja, että jos herää, niin herää vain kiroilemaan. En mä halua itse sellaista kuulla yöllä. Tiedän, että olisi ehkä vain muutaman yön projekti saada maito pois ja vauva nukkumaan, mutta aina jossain vaiheessa sorrun tietoisesti ja melkein unessa imettämään ja ottamaan viereen. Nykyään myös jos nukkuu vieressä on tissin oltava suussa koko ajan, eli pelkää sen menetystä. Eroahdistus on myös kova, äitin ei tarvitse kuin toiseen huoneeseen mennä, niin tulee parku ja hetken päästä joku roikkuu lahkeessa. Kiva siinä sitten vaikka tiskata.

Menipäs selostukseksi. Jos mahdollista, niin kaikki vinkit otetaan vastaan. Mten saan siis yösyötöt lopetettua? Miten saan itseni motivoitua, että oikeasti kestän ne pahimmat yöt ilman että vain sumussa tarjoan maitoa?

Mitä näitä eri unikouluja on? Onko tassuttelulle realistista vaihtoehtoa? Tekisi mieli lopettaa imetys kokonaan kertaheitosta, mutta pitänee odotella, että tavallinen maito maistuu. Rinta on muutenkin pojalle niin kovin tärkeä, miten siitä alkaa pikku hiljaa vieroittamaan kun toinen on nyt muutenkin niin äidin perään.

Kiitos jos joku jaksoi lukea ja vielä suurempi kiitos asiallisista vastauksista.

En osaa varsinaisesti neuvoa, meillä oli varsin samanlaista esikoisen kanssa. Lopulta ajan myötä helpotti. Nyt 3v nukkuu vieläkin levottomasti, mutta toisinaan koko yön putkeen ilman heräämistä. Kuopus on ihan toista maata. Alusta asti ollut hyvä nukkuja. Silloin tällöin tarvitsee nostaa tuttia suuhun yöllä, jos ei itse sitä löydä (pimeässä loistavat tutit on muuten ihan huippuja, ne löytää lapsi itse ja äiskkin pimeässä!). Nyt ikää juurikin 10kk ja viime aikoina on ollut normaalia levottomampaa. Luulen sen johtuvan noista uusista taidoista joita on kovasto oppinut (kontaaminen, pystyyn nouseminen ym. ym.) Toivottavasti yöt rauhoittuvat pian taas. Ennen kaikkea tsemppiä sinulle, tiedän tunteen! (joo ja meiltä löytyy kanssa yks ärrimurri kiroileva mies, tiedän myös tämän tunteen...)

Johdonmukaisuus..eli jos haluat päästä yöheräilystä eroon, et anna mitään palveluita yöllä. Mies tassuttelee..ja kun jotain päätät pysyt siinä. Lapsi ei ymmärrä jos joskus saa ja joskus ei..veden juottamisella ym. ei auta, päinvastoin. Teettä alussa töitä, mutta sitten helpottaa. Ei ole olemassa mitään helpompaa keinoa. Se on aina ongelma, kun opetetaan vieressä nukkumaan ja rinnalle nukahtamaan. Alussa helppoa, jossain vaiheessa kuitenkin on se työ tehtävä...Tsemppiä!

Kirjoitin siis tuon ensimmäisen vastauksen. Joo, onhan se toisaalta opetettua nukkumaan vieressä ja nukahtamaan tissille. Se kuinka helposti tavasta pääsee eroon on ehkä sitten enemmän lapsen luonteesta/persoonallisuudesta kiinni. Kuten sanottu meillä oli ongelmaa esikoisen kanssa. Tämä toinen nukkunut samalla tapaa kainalossa sairaalasta asti, imetetty uskollisesti kun on itse imeä tahtonut jne. silti siirtyminen omaan sänkyyn ja yöllä syömisen loppuminen kävi aivan kuin itsetään, eli todella helposti.

Voisin vielä lisätä ap:lle että jos teidän kaikkien yöunet on paremmat ja levollisemmat sillä että vauva nukkuu vieressä, niin anna nukkua (kunhan on turvallista niin ettei pääse tippumaan sängystä). Kokeilette siirtoa omaan sänkyyn jonkun kuukauden kuluttua, silloin voi olla jo paljon helpompaa. 9-10kk iässähän lapsi varsinkin kaipaa äitiä jos ei ole näkösällä, vierastaa muita jne. Ei ole ehkä helpoin hetki opetella omassa sängyssä nukkumista. Miksi hakata päätä seinään, väsyä ja turhautua, jos pääsee yksin kertaisesti helpommalla sillä että lapsi nukkuu vieressä? Ei hän siinä loppu ikää nuku...

a. nukkumaan eri huoneeseen=herää yöllä eikä viihdyttäjää lähellä,oppii ehkä muutamasta kerrasta että jatkaa unia
b.VELLIpullo sänkyyn mukaan kun viet nukkumaan=maha täynnä,ei syytä herätä sen vuoksi
c.kun muksu nukahtanut,vie sänkyyn puolikas maitopullo=löytää sen yöllä ja hoiteelee itsensä

lapsi on nyt opetettu alusta alkaen olemaan kiinni äidissä 24/7 niin eroaminen ottaa koville.koita kestää itkut ei ne kauaa kestä.
himmeä,siis todella himmeä yövalo lapsen huoneeseen päälle.
meillä 1.lapsi nukkui omassa pinniksessään meidän makkarissa 2v asti sitten siirtyi omaan huoneeseen.velliä annetiin illalla 3kk alk ja yöllä oli maitopullo pojan vieressä jotain 8kk alkaen. toimi hyvin.
2.lpsi taas nukkui 5h yöunet ja 1kpl 10-20min päikkärit,likka on nyt reilu 3v eikä nuku edelleenkään paljoa.
heräs yöllä ja alkoi aina hihkumaan aj metelöimään jos näki minut ja liikahdin,jos tajusin ollaa ihan hipihiljaa ja liikkumatta niin likka totesi ettei viihdykettä tule niin alkoi juomaan maitoa ja ajtkoi uniaa.hänet siirrettiin myös veljen kanssa samaan huoneeseen 9kk iässä kun meno oli liian kovaa öisin.rauhoitti kummasti.

No empä opettais nukahtamaan pullon kanssa jos ei oo tähänkään saakka sitä tarvinnu.

Seisomaannousijoiden kanssa mä oon menetelly niin että oon makoillu maassa pinnasängyn vieressä ja jos itkee niin silitelly sieltä pinnanraosta lasta, tai kun lapsi on noussut seisomaan niin silitelly vaikka jalkaa. Nyt lapsesi on oppinut että jos nousee seisomaan niin äiti tulee kippaamaan takas sänkyyn ja silleen saa huomiota.Kun lapsi oppii että seisomaan nouseminen ei hyödytä eikä saa äitiä tulemaan, vaan päinvastoin makuulla ollessa äiti on siinä vieressä lattianrajassa niin lapsi oppii kyllä itse menemään takaisin pitkäkseen jos joskus tulee noustua ylös. Uneen asti ei tietysti kannata silittää vaan sen verran että laps rauhoittuu.
Sitte ku on päästy siihen että riittää että makoilen siinä vieressä eikä tartte silitellä niin voi ilta illallta makoilla vähän kauempana siitä sängystä ja lopulta vaan toivottaa hyvät yöt ja poistua huoneesta.

Ai niin ja koita siirtää se yksiin päiväuniin jos nukkuu vielä kahdet. Aamupäivällä hiekkalaatikolle että pysyy hereillä lounaaseen saakka, sitten äkkiä ruokaa ja unille niin nukkuu yhdet pitkät unet.

Kiitos kaikille vastauksista.

Tarkennuksena vielä, että vauva kyllä nukahtaa omaan sänkyynsä iltamaidon jälkeen, jossain vaiheessa yötä vaan tympäännyn hyssyttelyyn ja luovutan ja otan kainaloon. En kyllä itse nuku hyvin noin, koko ajan on paikat jumissa asennon takia (toinen siis koko ajan rinnassa kiinni).

Omaa huonetta lapselle ei ole antaa, olen kyllä yrittänyt välillä nukkua itse sohvalla. Ajattelin, että ainakin heräisin kunnolla hyssyttelemään enkä vaan horroksessa tarjoaisi maitoa vahingossa. Ei oikein toiminut :)

Tiedän, homman nimi on tuo johdonmukaisuus ja päättäväisyys. Seuraava vaihtoehto taitaa olla, että kutsun itseni mummulaan pariksi yöksi nukkumaan niin mies saa hoitaa yöt. Mies on yrittäjä ja koko ajan puhelimen päässä työn puolesta, niin sekään ei asiaa helpota. Voinko olettaa, että lapsi pärjää ainakin 11h ilman ruokaa yöllä? Huomenna noustaan sitten puuron keittoon vaikka viideltä jos ei muu auta ja maitoa vasta sen jälkeen.

Meillä vasta siirryttiin kolmista unista kaksiin, mutta voisihan tuotakin kokeilla.Viime yöt on ollut rytmi vähän sekaisin, viime yönä oli hereillä kolmisen tuntia putkeen ja tänään noustiin paljon normaalia myöhemmin. Nyt vaan tulee kaatamalla vettä, niin taitaa jäädä ulkoilut. Täällä muutenkaan ole mitään leikkipuistoja, mutta onneksi mummola on ihan lähellä ja siellä pääsee keinumaan.

Taidan kokeilla tuota jalasta silittämistä. Harmittaa vaan vietävästi, kun suuren työn jälkeen saimme tuon aikanaan nukahtamaan itsekseen ihan nätisti, niin nyt taas ollaan melkein lähtötilanteessa. Aina vaan vaihetta vaiheen perään, hampaitakin varmaan kohta taas tulossa.

Mun korvaan kuulostaa hieman julmalta, että jo tuon ikäistä opetetaan nukkumaan yksin. Mutta kukin tavallaan tietenkin. Itse olen kaksi lasta nukuttanut vieressä reilusti vuotiaaksi. Pinnasänkyyn meillä on lapsi viety aina illalla kun nukahtaa ja sitten on päässyt viereen ekan heräämisen jälkeen. Ja tuonikäinen heräilee yössä sen 3-5 kertaa, mutta nopea nosto tissille ja sitten unet jatkuu. Ilman mitään ongelmia. Parivuotiaana harjoiteltiin omaa huonetta ja kolmevuotiaana siellä nukutaan yksin jo täyttä päätä.

Mutta kukin tyylillään.

[QUOTE="xyz";27199782]Mun korvaan kuulostaa hieman julmalta, että jo tuon ikäistä opetetaan nukkumaan yksin. Mutta kukin tavallaan tietenkin. Itse olen kaksi lasta nukuttanut vieressä reilusti vuotiaaksi. Pinnasänkyyn meillä on lapsi viety aina illalla kun nukahtaa ja sitten on päässyt viereen ekan heräämisen jälkeen. Ja tuonikäinen heräilee yössä sen 3-5 kertaa, mutta nopea nosto tissille ja sitten unet jatkuu. Ilman mitään ongelmia. Parivuotiaana harjoiteltiin omaa huonetta ja kolmevuotiaana siellä nukutaan yksin jo täyttä päätä.

Mutta kukin tyylillään.[/QUOTE]

No tämä nyt taas on ihan vinksallaan tämä neuvo! Miksi ihmeessä vauvan pitää saada lutkuttaa rintaa läpi yön ekan vuoden jälkeen? Eikö järkevämpää olis opettaa nukkumaan ilman syömistä, kun tuon ikäinen ei ruokaa enää yöllä tarvitse? Monilla alkaa painokäyrätkin laskea, kun syövät pitkin yötä eikä päivisin ruoka maistu.

AP:lle: JOHDONMUKAISUUS on unikoulussa kaiken A ja O. Iskän opetat tavoille ja annat tehtäväksi pitää unikoulun (tassutellen), jolloin saat kokonaan yöimetykset pois. Vieressä voi jatkaa nukkumista jos se helpompaa, mutta nukkua voi vieressä ilman tissiäkin. Tsemppiä!

Meillä oli samanlainen nukkuja, aina heräillyt monta kertaa yöllä, pahin vaihe oli 4-7kk jolloin heräili tosiaan vähintään tunnin välein läpi yön... Sitten alkoi helpottaa kun oppi liikkumaan niin unetkin vähän piteni ja syötin yleensä 2-3 kertaa yöllä.

Yritettiin pari kertaa vieroittaa yösyönnistä, mutta se huuto oli niin hirveää ja heräsi koko ajan uudestaan huutamaan, että ei sitten jaksettu...

Mutta mutta, me kokeiltiin sitten 10kk iässä taas uudestaan, kun kerta kaikkiaan väsyin ja totesin että ei enää. Menin itse toiseen huoneeseen nukkumaan ja sanoin miehelle, että minä en sieltä sängystä nouse ja maitoa ei tipu, nyt on sinun vuoro hoitaa seuraavat muutama yö.

Ja yllätys oli suuri, kun vauva heräsi kaksi kertaa, itki n. 5-10min ja nukahti sitten uudestaan. Seuraavana yönä heräsi kerran, kolmantena ei yhtään, sitten seuraavana taas kerran. Mutta siis ei itkenyt juuri lainkaan! Välillä nukahti ihan parissa minuutissa. (aikaisemmat nukutus yritykset ilman tissiä on kestäneet n. 1-1,5h ja sitten vauva on heränny taas 30min jälkeen jne. eli ihan painajaista).

Viime yönä tyttömme nukkui 12h putkeen :)

Halusin vaan kertoa tämän lohdutukseksi, että tilanne voi muuttua todella nopeasti ja lapsi alkaakin yhtäkkiä nukkua hyvin. Meillä ehkä tapahtui joku kypsyminen, lapsi oli valmis lopettamaan yösyönnit (kiinteitä on kuitenkin syönyt reippaita annoksia jo pitkään eli se ei muutosta aiheuttanut). Ja selkeästi se auttoi, että minä en ollut edes samassa huoneessa, kun vauva heräsi yöllä. Isänsä sai takaisin nukkumaan paljon helpommin. Ja toisaalta itse en sitten herää hermoilemaan että "nytseheräänytsetaasherää" jos vauva vaan vaihtaa asentoa :D

jaksamista. Ja sovi miehesi kanssa, että hän käyttää sen kolme yötä vähintään tuon ongelman ratkaisemiseen, se on ihan kohtuullista. Mm. HUS:in sivuilla olevissa unikouluohjeissa muuten sanotaan että nimenomaan isän pitäisi se hoitaa ;) eli on ihan virallinen ohje..

Kiitos taas.

Kertaalleen kokeiltiin tuota tassuttelua jo kun poika oli vajaa 7kk ja mies hoiti kylläsen homman pari ekaa yötä. Eli periaatteessa siihen pystyy. Pistetään kokeiluun taas kun on hyvä tilanne, nyt tässä on pidempää reissua pian edessä. Siihen asti yritetään pehmeämmillä keinoilla.

Meillä myös siirryttiin nyt 10kk iässä yksiin päikkäreihin ja se on pidentänyt yöunia selvästi.

Aamupäivällä paljon ohjelmaa, eli kyläillään vaikka jossain, mennään kauppaan tai leikkipuistoon tai perhekerhoon tai vaikka uimahalliin. Usein käydään vaan koiran kanssa lenkillä ja pysähdytään matkalla puistoon hetkeksi keinumaan tai laskemaan liukumäkeä. Omalla pihalla tykkää myös konttailla ja työnnellä taaperokärryä.

Sitten lounas ja sen päälle nukkumaan, nukkuu 1,5-2,5h ja sitten valvoo iltaan asti. Mut yöunet onkin nyt sitten usein jopa sen 12h, kun ennen ei ollut lähelläkään...

Meillä ei oo kyllä koskaan tuo tassuttelu toiminut, koska tyttö alkaa ulvoa kahta kauheammin jos joku menee silittelemään eikä myöskään käy nukkumaan, jos siinä istuu vieressä. Eli meillä annetaan illalla halit ja luetaan lorut ja sitten jää itsekseen nukahtamaan. Se kyllä sujuu hyvin. Mutta hilluu pystyssä niin kauan kuin on seuraa. Toki jos alkaa itkeä, niin käyn lyhyesti lohduttelemassa mutta sitten lähden taas pois, että tyttö tajuaa että nyt täytyis oikeasti käydä nukkumaan.

Yhteistyössä